توزیع (پخش) و کانال توزیع

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ نویسنده: shahin

توزیع (پخش) چیست؟

توزیع (پخش) فرآیند فروش و ارائه محصول یا خدمات به مشتریان است. که بخش مهمی از یک استراتژی بازاریابی همراه با عواملی مانند محصول، قیمت و ارتقاء به حساب می آید. محصولات و خدمات از طریق کانال هایی مانند فروش مستقیم، تجارت الکترونیک، مکان های خرده فروشی و شرکا توزیع می شوند.

استراتژی توزیع ممکن است شامل چند کانال باشد، ( با استراتژی قیمت گذاری جداگانه برای هر یک). در استراتژی توزیع ، بکارگیری روش های مختلف مدیریت “شرکای کانال”، امری رایج است. توزیع (پخش) معمولا یک عنصر جغرافیایی دارد و استفاده از کانالهای مختلف برای مناطق متفاوت روشی متداول است. برای مثال، از شرکا، ممکن است برای دسترسی به بازارهای بین المللی استفاده شود.

کانال توزیع چیست؟

کانال توزیع زنجیره ای از کسب و کارها یا واسطه ها است که از طریق آنها یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی منتقل می شود. این می تواند شامل عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان و حتی خود اینترنت باشد. کانال ها به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند. یک کانال “مستقیم”، که به مشتری اجازه می دهد تا از تولید کننده کالا مستقیما خریداری کند و یک کانال غیرمستقیم که به مشتری اجازه می دهد که از یک عمده فروش یا خرده فروش خرید کند.

عملکردهای یک کانال

هدف اولیه هر کانال توزیع این است که شکاف بین تولید کننده محصول و کاربر آن را از بین می برد، چه طرفها در یک جامعه باشند و چه در کشورهای مختلف با هزاران کیلومتر فاصله قرار داشته باشند. کانال توزیع به عنوان مؤثرترین و کاراترین روش برای قرار دادن یک محصول در دست مشتری تعریف می شود. یک کانال، متشکل از نهادهای مختلف است که معاملات و تبادل فیزیکی را تسهیل می کند.

نهادها در یک کانال به سه دسته تقسیم می شوند:

تولید کننده محصول:

یک صنعتگر، سازنده، کشاورز یا سایر تولید کننده صنایع استخراجی

کاربر محصول:

فردی، خانوار، خریدار تجاری، موسسه یا دولت

واسطه های خاص در سطح عمده فروشی و / یا خرده فروشی

یک کانال سه عملکرد مهم را انجام می دهد.این عملکرد ها برای جریان موثر محصول و شناساندن محصول به مشتری و پرداخت به تولید کننده، انجام می شوند. لازم به ذکر است که تمام اعضای کانال عملکرد مشابهی را انجام نمی دهند. عملکردهای یک کانال عبارتند از:

  • معاملات: خرید، فروش
  • لجستیک: مونتاژ، ذخیره سازی، مرتب سازی و حمل و نقل
  • تسهیل کننده : خدمات پس از خرید و تعمیر و نگهداری، تامین مالی، انتشار اطلاعات، و هماهنگی کانال و یا رهبری
پخش (توزیع)
پخش یا توزیع

شبکه پخش یا توزیع چیست؟

یک شبکه توزیع، یک گروه متصل به سیستم های ذخیره سازی و سیستم های حمل و نقل است که موجودی کالا را دریافت می کنند و سپس آنها را به مشتریان می فرستد. این یک نقطه میانی برای انتقال محصولات از تولید کننده به مشتری نهایی، به طور مستقیم یا از طریق یک شبکه خرده فروشی است. یک شبکه توزیع سریع و قابل اعتماد در یک جامعۀ مصرف کننده ضروری است.

زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین کالاها، می تواند یک شبکه توزیع گسترده ای از ، “محصولات” و “موقعیت مکانی مشتری” را شامل شود. یک تولید کننده ممکن است یک شبکه توزیع برای سرویس دهی به عمده فروشان داشته باشد، که در آخرین لینک زنجیره تامین،  کالا را در فروشگاه های خرده فروشی خود می فروشند. در عوض، یک زنجیره تأمین ساده می تواند یک تولیدکننده را به محصولات (وارد شده به شبکه توزیع )و سپس به طور مستقیم به مصرف کنندگان، متصل کند.

مکان (نزدیکی به مشتری) و کیفیت زیرساخت، ویژگی های مهم یک شبکه توزیع هستند. علاوه بر این، توابعی نظیر ذخیره سازی، مدیریت و حمل و نقل، در یک فرآیند توزیع ،به منظور رفع نیازهای خاص یک شرکت برای خدمت به مشتری، تنظیم شده اند. برای یک شبکه توزیع کامل، یک شرکت باید نیازهای تجهیزات، کارگران، سیستم های فناوری اطلاعات و جایگاه حمل و نقل را برنامه ریزی کند.

انتخاب کانال در شبکه پخش (توزیع)

ترجیحات مصرف کننده

اول و مهمتر از همه، “عادت ها و رفتارهای مصرف کننده”، بیشتر از هر چیز استراتژی یک کانال را تعیین می کنند. اگر همه مشتریان سازمان دوست دارند در Walmart خرید کنند، ممکن است شروع قفسه بندی محصولات به صورت Walmart، ایده هوشمندانه ای باشد. اگر مصرف کنندگان تمایل زیادی برای پیدا کردن یک محصول مشخص در یک کانال مشخص داشته باشند، سازمان ها باید تلاش کنند تا این اتفاق بیفتد (تا جایی که هزینه های فرصت از مزایای بالقوه کمتر باشد).

هزینه

برخی از کانال ها نسبت به دیگران هزینه بیشتری خواهند داشت. کالاهای کم هزینه در خرده فروشی های ارزان قیمت، بهترعمل می کنند. با این حال، فروش مستقیم، واسطه های بین کاربر و تولید کننده را از بین می برد، و از این رو می تواند حتی هزینه کمتری داشته باشد(البته حمل و نقل، ذخیره سازی و سایر تدارکات باید در نظر گرفته شود).

عمده فروشان مایل به خرید کالاهای بزرگ هستند، اما معمولا با تخفیف قابل توجه. در بسیاری از موارد، منحنی حداکثر درآمد کلی، یک ابزار مفید در تعیین حجم مطلوب در قیمت مطلوب یک شرکت برای تحقق یک تقاضای بازار است.

نام تجاری

سازمان ها، به منظور ایجاد یک کانال ، “اتحاد های استراتژیک” ایجاد می کنند، و این اتحاد ها بر روی ابتکارات کلی مارک(برند) تجاری هر دو طرف منعکس خواهد شد. اگر خرده فروشان آنلاین، یک نوع خاصی از اقلام را ذخیره کنند، کاربران آن خرده فروش آنلاین دو برند را با هم مقایسه خواهند کرد. این می تواند بر چگونگی دیدگاه مصرف کنندگان هر دو شرکت تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال، یک سازنده قهوه ساز نمیخواهد محصولش در یک خرده فروشی حراجی بیافتد، زیرا قدرت برند را در نظر مصرف کننده کاهش می دهد. فروش بالای یک محصول نهایی در یک کانال توزیع کم هزینه، می تواند فروش را کاهش دهد و سودآوری (از طریق ارائه قیمتی که تولید کننده به آن علاقه مند نیست) را کاهش دهد.

بومی سازی فرآیند پخش و توزیع

در اقتصاد جهانی فعلی، بومی سازی از طریق انتخاب کانال های بازاریابی مؤثر و ورود به بازارهای جدید، امری مفید است. برای مثال، تولید کننده کالاهای خانگی مانند مواد شوینده، می تواند به راحتی کالاهای خود را در اروپا و ایالات متحده بفروشد. سوال برای انجام این کار، این است که خرده فروشان چگونه کار می کنند و چگونه نام تجاری را به مشتریان معرفی می کنند. انتخاب کانال استراتژیک می تواند تا حد زیادی توانایی سازمان را برای دستیابی به این هدف بهبود بخشد.

پخش و توزیع مویرگی

نرم افزار فروش و پخش مویرگی به سیستم پخشی گفته می شود که از طریق کانال های توزیع، شبیه به مویرگ ها و شاهرگ های بدن انسان، انجام می شود.

تمام آن چیزی که شرکت های فروش و پخش و توزیع نیاز دارند، یک نرم افزار جامع، یکپارچه، انعطاف پذیر و هوشمند است. نرم افزار پخش و توزیع مبنا با داشتن امکانات بی نظیر و استفاده از هوشمندی در انجام کارها، فروش را با ایده های خلاقانه و نوآورانه همراه میسازد. امکان اتصال نرم افزار فروش و پخش مویرگی به نرم افزار‌های هوش تجاری، مدیریت فرآیندهای پخش را تسهیل و کار آمد می‌کند.

انواع روش‌های توزیع و پخش

پخش سرد

در مرحله اول فردی به عنوان ویزیتور به فروشگاه سر می‌زند و با ابزار خود (ویزیت سنتی که از کاغذ و قلم برای یادداشت و از کاتالوگ کاغذی برای معرفی محصولات استفاده می‌شود یا ویزیت مدرن که از تبلت و نرم‌افزار مخصوص ویزیت استفاده می‌شود) شروع به ویزیت و سفارش گیری می‌کند.

سپس پس از ارسال درخواست به شرکت پخش مأمور توزیع سفارش فروشگاه را تحویل می‌دهد. (در اینجا مأمور توزیع نیز می‌تواند با داشتن تبلت و نرم‌افزار مخصوص توزیع ریز کالاها را تحویل و تسویه را وارد کرده و از مشتری امضا بگیرد.

پخش گرم

در این نوع پخش مأمور توزیع و ویزیتور یک نفر می‌باشد به این شکل که ویزیتور محصولات را در خودرو خود می‌گذارد سپس با سر زدن به فروشگاه‌ها با ابزار خود (ویزیت سنتی که از کاغذ و قلم برای یادداشت و از کاتالوگ کاغذی برای معرفی محصولات استفاده می‌شود یا ویزیت مدرن که از تبلت و نرم‌افزار مخصوص ویزیت استفاده می‌شود) شروع به ویزیت و سفارش گیری می‌کند.

پس از ثبت سفارش محصولات مورد نیاز فروشگاه را در همان لحظه به فروشگاه تحویل می‌دهد. در صورت ویزیت مدرن ویزیتور می‌تواند با داشتن چاپگر کمری فاکتور مشتری را در همان لحظه پرینت کرده و تحویل دهد.