سیستم حقوق و دستمزد تحت وب چگونه کار می کند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ نویسنده: shahin

سیستم حقوق و دستمزد تحت وب چگونه کار می کند؟
سیستم حقوق و دستمزد چیست؟
سیستم حقوق و دستمزد شامل همه چیزهایی است که با پرداخت به کارکنان و پرداخت مالیات اشتغال، درگیر باشد. که معمولاً شامل پیگیری ساعات کاری، محاسبه دستمزدها، پرداخت مالیات و سایر کسری ها، چاپ و تحویل فیش حقوقی و پرداخت مالیات استخدام به دولت و … می شود.

سیستم حقوق و دستمزد دقیقاً از زمانی که یک شرکت اولین کارمند خود استخدام می کند، شروع می شود. اما به زبان ساده سیستم حقوق و دستمزد، در اصل اساسی آن، فرآیندی است که یک کارفرما برای انجام کاری به یک کارمند، دستمزد پرداخت می کند. اگر کسب و کار شخصی خود را دارید، اما کارمندی ندارید، پس نیازی نیست که در حوزه حقوق و دستمزد نگران باشید. اما به محض اینکه اولین کارمند را استخدام می کنید، مسئولیت پرداخت به موقع و صحیح دستمزد آن کارمند را بر عهده دارید.

هر کارمندی اولین روز پرداخت خود را به یاد می آورد ؛ اگر کارفرمایان در انجام وظایف جبران خدمت خود شکست بخورند، کارکنانشان انگیزه کمتری برای انجام مسئولیت خود خواهند داشت. آنها کارایی کمتری خواهند داشت و از روحیه پایین رنج خواهند برد.

از دید کارمند، حقوق و دستمزد ،یک کار ساده به نظر می رسد. اما چیزی بیش از آن است که فقط چک تان را امضا کرده و آن را در جیب خود بگذارید. یک کارفرما باید از پرداخت به موقع وجوه مالیات هر چک (دستمزد) اطمینان حاصل کند.  فرم های مالیاتی پیچیده باید پر شده و به صورت سالانه، سه ماهه، حتی گاهی هفتگی ثبت شوند.

وظایف حقوق و دستمزد می تواند یک بار سنگین روی دوش صاحبان یک کسب و کار کوچک باشد. به همین دلیل است که تمام مشاغل و به خصوص کسب و کارهای کوچک ،به یک سیستم حسابداری معتبر، موثر و آسان برای استفاده نیاز دارند.

مطمئنا، میتوان مسئولیت های حقوق و دستمزد را با یک خودکار، ورق و یک ماشین حساب اداره کرد، اما در حال حاضر بیشتر صاحبان کسب و کار از خدمات پرداخت حقوق و دستمزد برون سپاری شده و یا نرم افزار حسابداری کامپیوتری استفاده می کنند.
اما ویژگی ها و عملکردهای یک سیستم حقوق و دستمزد خوب چه هستند؟ مزایا و معایب نرم افزار های کامپیوتری در مقایسه با ارائه دهندگان خدمات کامل حقوق و دستمزد برون سپاری شده چیست؟ بهترین سیستم برای  کسب و کار تان را چگونه انتخاب می کنید؟

یک سیستم حقوق و دستمزد ساده ، اطلاعات مربوط به دستمزد و ساعات کاری از کارکنان دریافت و از این اطلاعات برای محاسبه دستمزد ناخالص، تخصیص تمام مالیات و کسر های مربوطه، فیش های چاپی، ایجاد سپرده های مستقیم و تهیه کلیه مدارک مالیاتی استخدامی استفاده می کند.
برخی از سیستم های حقوق و دستمزد، کمک جامع تری، را ارائه می کنند. آنها می توانند برخی از مسئولیت هایی را که معمولا توسط منابع انسانی به صورت داخلی انجام می شود، بر عهده بگیرند ، مانند اداره حساب های بازنشستگی شرکت و یا برنامه های سوددهی سازمان. آنها می توانند فرم های کارکنان جدید را نیز به دولت ارسال کنند.حتی برخی از سیستم های حقوق و دستمزد، یک خط تلفن رایگان، برای هر سوال مربوط به منابع انسانی یا حقوق و دستمزد، فراهم می کنند.

اینترنت، خدمات حقوق دستمزد را حتی راحت تر نیز کرده است. در گذشته، یک کارفرما مجبور بود با واحد خدمات حقوق و دستمزد برای کسب اطلاعات مربوط به دستمزد و ساعت ، برای چک های پرداختی بعدی، تماس بگیرد.اما امروزه، یک حساب حقوق و دستمزد تحت وب که شبانه روز ، بروز رسانی می شود،در اختیار کارفرمایان قرار می گیرد. تنها کاری که باید انجام شود،  ورود به سیستم و ثبت ساعات برای دوره پرداخت مورد نظر است که در نتیجه، داده ها به صورت آنی در دسترس هستند. واحد خدمات حقوق و دستمزد، اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد را ثبت و تمام این اطلاعات را ذخیره کرده،و تمام این اطلاعات را از طریق گزارش، تاریخچه پرداخت و سایر ویژگی ها، به صورت آنلاین در دسترس می گذارد.

مزایا و معایب نرم افزار حقوق و دستمزد

بسیاری از کارفرمایان در سراسر کشور به سیستم های حقوق و دستمزد تحت وب، روی آورده اند. آسودگی ای که در این راستا هموار می گردد به تنهایی “کارایی زمانی” در یک سطح کاملا جدید را به ارمغان می آورد. بسیاری از کارفرمایان از این ایده که می توانند خدمات حقوق و دستمزد خود را فقط با چند کلیک به پایان برسانند، بسیار خوشنود هستند.

یک سیستم حقوق و دستمزد کامپیوتری خوب می تواند به شما کمک کند تا عملیات پرداخت را سریعتر، با اعتماد به نفس و موثرتر ، انجام دهید.

مزایای نرم افزار حقوق و دستمزد

بسیاری از شرکت ها استفاده از “نرم افزار” حقوق و دستمزد را به پردازش دستی ترجیه می دهند، زیرا می تواند به آنها کمک کند تا:

  • حقوق و دستمزد و کسورات را با سرعت بیشتر محاسبه کنند.
  • فیش حقوقی دقیق تهیه کنند.
  • پاداش، هزینه، پرداخت در تعطیلات، و غیره را با حداقل زحمت، محاسبه کنند.
  • وظایف خاص مانند گزارش پایان سال را اتوماتیک کنند.
  • نیاز به درک قوانین مالیاتی پیچیده را از بین ببرند.
  • داده های فروشگاه مانند فیش حقوقی و گزارش های سالانه را در یک سیستم امن و آسان به دست آورند.

نرم افزار حقوق و دستمزد همچنین می تواند داده ها و تجزیه و تحلیل های بیشتری را فراهم کند تا اطلاعات حقوق و دستمزد را برای کسب و کار شما سودمند کند.

معایب نرم افزار حقوق و دستمزد

نرم افزار حسابداری، همانند هر سیستم IT دیگر، می تواند نقاط ضعف خاصی داشته باشد. مشکلات احتمالی ممکن است در مورد مسائلی زیر رخ دهد:

  • امنیت ، از دست دادن یا سرقت اطلاعات
  • امنیت سایبری و کلاه برداری اینترنتی
  • دسترسی ، کیفیت و کنترل اطلاعات

محدودیت های دیگری همراه با نرم افزار حقوق و دستمزد اغلب اطراف هزینه ها بوجود می آیند. یک نرم افزار با امکانات کامل ، به طور کلی گران تر از سیستم های دستمزد دستی خواهد بود. همچنین نیاز به تجهیزات کامپیوتری، منابع و اپراتورهای حرفه ای دارد.

منابع
Nationalpeo
Patriotsoftware
money.howstuffworks.com

مقالات مرتبط

انوماسیون چیست و چطور کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد؟
BPM چیست؟
راهکار ERP یرای کسب و کارهای کوچک