پخش مویرگی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ نویسنده: shahin

ماهیت و مزایای پخش مویرگی چیست؟

یک کانال توزیع زنجیره ای از کسب و کارها یا واسطه ها است که از طریق آن یک محصول یا خدمات عبور می کند تا زمانی که به مصرف کننده نهایی برسد. این می تواند شامل عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان و حتی خود اینترنت باشد. کانال ها به شکل های مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می شوند و کانال “مستقیم” به مشتری اجازه می دهد که از تولید کننده خوب خریداری کند و یک کانال غیرمستقیم که به مشتری اجازه می دهد که از یک عمده فروش یا خرده فروش خریداری کند.
با این حال، کالاها و خدمات گاهی از طریق چندین کانال، ترکیبی از کوتاه و بلند، به مصرف کنندگان منتقل می شوند. در حالی که افزایش تعداد راه هایی که مصرف کننده می تواند به خوبی آن را پیدا کند، می تواند فروش را افزایش دهد، همچنین می تواند یک سیستم پیچیده ای ایجاد کند که بعضی اوقات مدیریت توزیع را دشوار می کند. علاوه بر این، هرچه کانال توزیع بیشتر باشد، سود کمتری از فروش نسیب یک تولید کننده خواهد شد که ناشی از هزینه های واسطه برای خدمات میباشد .

پخش مویرگی

پخش مویرگی رساندن محصولات تا آخرین فروشنده است. مویرگ ها، رگهای کوچکی هستند که وظیفه‌ی رساندن خون به سلولها را به عهده دارند و با این استعاره، نظام توزیع مویرگی شکل گرفته است .‌
پخش مویرگی نظام و تفکری است که می‌بایست در تمام بنگاههای اقتصادی مورد توجه جدی قرار گیرد. توزیع مویرگی فقط خاص سازمان های عرضه‌کننده‌ی محصولات صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی نیست .‌
امروزه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تجهیزات آشپزخانه، لوازم خانگی، مبلمان، انواع ابزارآلات صنعتی و مصرفی و… می‌توانند با پیاده‌سازی مدیریت توزیع مویرگی از مزایای فراوان آن خودشان را بهره‌مند سازند.‌ نکته‌ی مهم طراحی درست این نظام و تعهد و حمایت مدیران ارشد برای اجرای آن است .‌

5 دسته اصلی از وظایف یک سیستم پخش:

 ✓ذخیره‌سازی و انبار کالا برای توزیع

 ✓دریافت سفارش از مشتریان

 ✓تحویل کالا به مشتریان

 ✓وصول مطالبات

 ✓کنترل و دریافت اطلاعات از بازار

سه نوع کانال توزیع پخش مویرگی چیست؟

در حالی که کانال توزیع می تواند گاهی به نظر بی پایان باشد، سه نوع اصلی از کانال ها وجود دارد که همه آنها ترکیبی از تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش و مصرف کننده نهایی است.

کانال اول طولانی ترین آن است که شامل همه چهار نفر است، از تولید کننده تا کاربر نهایی. صنعت نوشیدنی بزرگسال در برخی کشورها، نمونه ای کامل از این کانال توزیع بلند است. در این صنعت، به موجب قوانین ممنوعیت ، کارخانه نوشیدنی سازی نمی تواند مستقیما به یک خرده فروش، بفروشد. این سیستم در آنچه که به عنوان سیستم سه سطحی شناخته می شود عمل می کند، به این معنی که کارخانه نوشیدنی سازی طبق قانون الزامی است تا اول محصول خود را به یک عمده فروش بفروشد ، و سپس به یک خرده فروش فروخته می شود. خرده فروش، به نوبه خود، محصول را به مصرف کننده نهایی عرضه می کند.
کانال دوم آنگونه است که تولید کننده به طور مستقیم به یک خرده فروش می فروشد، و سپس خرده فروش ،محصول تولید کننده را به مصرف کننده نهایی عرضه می کند. این به این معنی است که کانال دوم تنها یک واسطه دارد. برای مثال، دل، به اندازه کافی بزرگ است که می تواند محصولات خود را به طور مستقیم به خرده فروشان معتبر مانند Best Buy بفروشد.
کانال سوم و نهایی یک مدل مستقیم به مصرف کننده است که تولید کننده محصول خود را به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی می فروشد. آمازون، با استفاده از پلت فرم خود برای فروش Kindles به مشتریان خود، نمونه ای از یک مدل مستقیم است که کوتاه ترین کانال توزیع امکان پذیر است.

ویژگی های نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

  • سیاست گذاری فروش از طریق بخشنامه های پروموشن، جوایز، تخفیفات تعدادی، ریالی و فرجه های بازپرداخت
  • محاسبه تاخیر و تعجیل و اعتبارسنجی مشتری،ویزیتور، موزع،تحصیلدار و شعبه
  • امکان برنامه ریزی فروش و ثبت موضوعات غیر ریالی و فعالیت های مرتبط با مشتری
  • مکانیزیسیون ترویج فروش و پورسانت دهی برای ویزیتور،موزع،تحصیلدار و شعبه
  • امکان سهمیه بندی کالاها بین شعب،ویزیتورها و مشتریان
  • هدف گذاری در سطح شرکت،شعبه،مشتری، ویزیتور، مسیر، کالا به تفکیک ماه
  • فرایندگرا بودن نرم افزار
  • گزارش ساز و گزارشات PIVOT
  • امکان راه اندازی پروژه هوش تجاری مبتنی بر نرم افدی، ریالی و فرجه های بازپرداخت رتبه سنجی خودکار