استراتژی بازاریابی کوکاکولا چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ نویسنده: ehsani

همان طور که در مقالات قبل اشاره کردیم، کوکاکولا پیشرو در صنعت تولید نوشیدنی در جهان است و در بیش از 200 کشور جهان فعالیت دارد. این شرکت حدود 60% از درآمد و 80% از سود عملیاتی خود را از خارج از ایالات متحده امریکا کسب می کند و از شهرت بالایی در جهان برخوردار است. این شرکت مدعی شده است که تقریباً 94% مردم جهان، لوگوی سفید و قرمز کوکاکولا را می شناسند. در این مقاله به بررسی استراتژی بازاریابی کوکاکولا می پردازیم:

تقسیم بندی، هدفگذاری و موقعیت یابی کوکاکولا:

تقسیم بندی به برند کمک می کند تا محصولات مناسب تری را برای هر گروه از مشتریان تعریف کند. کوکاکولا بخش خاصی را هدف قرار نمی دهد بلکه استراتژی بازاریابی خود را با تولید محصولات جدید تطبیق می دهد. به این ترتیب ترکیبی از استراتژی های بازاریابی غیرمترقبه و انبوه را به منظور هدایت فروش در بازار رقابتی در نظر می گیرد. کوکاکولا از استراتژی موقعیت یابی رقابتی استفاده می کند تا از رقبای خود در بازار نوشیدنی های غیرالکلی سبقت بگیرد.

ماموریت:

“نقشه راه ما با ماموریت ما آغاز می شود، که پایدار است. این ماموریت هدف ما را به عنوان یک شرکت مشخص می سازد و استانداردی است که به کمک آن اقدامات و تصمیمات خود را وزن کنیم.

  • جانی تازه به جهان دهیم.
  • لحظه های خوشبختی و خوش بینی را القا کنیم.
  • ایجاد ارزش کنیم و تفاوت ایجاد نماییم. “

چشم انداز:

  • “چشم انداز ما به عنوان چارچوبی برای نقشه راه ما عمل می کند و هر دیدگاهی از تجارت ما را با توصیف هر آن چه نیاز داریم تا به رشدی پایدار و باکیفیت برسیم، هدایت می نماید”.
  • پورتفولیو: برای دنیا یک پورتفولیو از برندهای نوشیدنی باکیفیت ایجاد کنیم که خواسته ها و نیازهای مردم را پیش بینی و برآورده می سازد.
  • شرکا: شبکه ای بَرنده از مشتریان و تامین کنندگان پرورش دهیم، ما با هم می توانیم ارزشی ماندگار ایجاد کنیم.
  • سیاره: یک شهروند مسئول باشیم که با کمک و پشتیبانی از ساختن اجتماعی پایدار، تفاوت ایجاد کنیم.
  • • سود: ضمن توجه به مسئولیت های سرتاسری مان، بازده بلند مدت به سهامداران را بیشتر کنیم.
  • • بهره وری: سازمانی سریع و متداوم در حرکت رو به جلو ایجاد کنیم. “

مزیت رقابتی در استراتژی بازاریابی کوکاکولا

کوکاکولا از نظر عملیاتی، کنترل هزینه، پورتفولیوی برند، بازاریابی کانال و ارتباط مشترک با مشتری دارای مرزی رقابتی با رقبایش است.

عملیات:

کوکاکولا حق فرانشیز بطری کردن نوشابه ها را واگذار می کند، به عنوان مثال FEMSA بزرگترین فرانشیز بطری کردن نوشیدنی های کوکاکولا را در اختیار دارد. این موضوع به شرکت کمک می کند تا فرصت های رشد مهمی را در بخش نوشیدنی های غیر الکلی به دست آورد.

کنترل هزینه ها:

پورتفولیوی محصولات متنوع، عملیات برون سپاری و صرفه جویی از لحاظ اندازه به آن ها کمک می کند تا هزینه های عملیاتی خود را کاهش داده و سودآوری را افزایش دهند.

پورتفولیوی برند قوی:

شرکت یک پورتفولیوی گسترده و قدرتمند را به مشتریان خود ارائه می دهد و به طور مداوم دسته های نوشیدنی های بهتر و امیدوار کننده تری را برای رشد در بازارهای مختلف کشف می کند. پورتفولیوی نوشیدنی های آن شامل نوشابه های گازدار، آب معدنی، آبمیوه ها، چای ها، نوشیدنی های انرژی زا، شیر و قهوه است.


روابط مشترک با مشتریان:

کوکاکولا به بازاریابی مشارکتی که برای همه ذینفعان ایجاد ارزش های مشترک نماید به شدت اعتقاد دارد. پورتفولیوی گسترده محصولات و بسته بندی ها برای فروشگاه های آن ها بر مبنای ویژگی های اجتماعی اقتصادی بازارهای محلی، با توجه به موقعیت مصرف و مشخصات متمایز فروشگاه ها متناسب سازی شده است.

ماتریس BCG در استراتژی بازاریابی کوکاکولا

برند تجاری کوکاکولا بر اساس تقاضا و موقعیت رقابتی جایگاه متفاوتی را در ماتریس BCG اشغال می کند. Thumps-up, Sprite, Fanta و Maaza جزو ستاره ها هستند؛ چرا که این برندها سهم بازار زیادی دارند اما در بخش مربوطه رقابت بالایی دارند.
Kinley دلیل علامت سوال است که در فروش پایین وجود دارد. شرکت با توجه به حضور تعداد زیادی از بازیکنان محلی در بازاری که رقابت بر اساس قیمت صورت می گیرد، قادر نخواهد بود موقعیت Kinley را تثبیت کند که نتیجه آن فروش پایین خواهد بود.
برند اصلی کوکاکولا یک گاو شیرده محسوب می شود زیرا یک رقیب اصلی که همان پپسی باشد را دارد و در سراسر جهان حضور خارق العاده ای دارد.
برندهای نوشابه های رژیمی، چای و قهوه از سگ ها هستند؛ چرا که قادر به جذب مشتری برای این بخش ها نیستند و احتمالاٌ واحدهای بلندمدت تر و تحت استقرار بیشتری هستند.

استراتژی توزیع در استراتژی بازاریابی کوکاکولا

بسته به بازار، شرایط جغرافیایی و مشخصات مشتری از چندین مدل فروش و پخش استفاده می کند:

  • استفاده از سیستم پیش فروش، که عملیات فروش و تحویل را از هم جدا می سازد و اجازه می دهد کامیون ها با مخلوطی از کالاهایی که خرده فروشان قبلاً سفارش داده اند بارگیری شوند که به موجب آن بازده فروش و پخش افزایش می یابد.
  • سیستم مسیر کامیون قراردادی، که در آن شخصی که مسئول تحویل بار است از طریق فهرست انبار موجود در کامیون اقدام به فروش فوری می کند.
  • سیستم توزیع ترکیبی،که در آن کامیون کالاهایی را که برای فروش فوری دارد و کالاهایی که از طریق سیستم پیش فروش از قبل سفارش داده شده بودند را به طور همزمان حمل می کند.
  • استفاده از سیستم تله مارکتینگ، که می تواند ترکیبی باشد از بازدیدهای قبل از فروش و
  • فروش از طریق عمده فروش شخص ثالث محصولات باشد.

ارزش برند در استراتژی بازاریابی کوکاکولا

کوکاکولا یک نام تجاری است که توسط همه افراد در سراسر جهان شناخته می شود. زمانی که درباره ارزش برند صحبت می کنیم منظور بهای آن و داستان ها، خاطرات، اجتماعات و پیوندهای بشری است (اگرچه این ارتباطات به دقت
و تعمداً توسط بازاریابانِ با استعداد و طی سالیان متمادی و جلسات بیشمار شکل گرفته اند).
این چیزی است که کوکاکولا طی 100 سال در آن خبره بوده است. این ارزش به واسطه عدم علاقمندی مردم برای پذیرش جایگزینی برای آن ناشی می شود.
استراتژی بازاریابی کوکاکولا همواره وابسته به شادی، مثبت اندیشی و زندگی خوب با محصولاتش بوده است و این دلیل اصلی ایجاد TOMA بالا (آگاهی بالای ذهن) است.

تجزیه و تحلیل رقابتی در استراتژی بازاریابی کوکاکولا

غول های بزرگ در بخش نوشیدنی های غیرالکلی دارای استراتژی و اهداف مشابه هستند به این معنا که شرکت های بازاریابی نوآور و خلاق می توانند به شرکت ها برای تمایز از یکدیگر کمک کنند. سبقت از بازیکنان محلی موضوع اصلی دیگری است که هم اکنون شرکت با آن روبرو است. پپسی بزرگترین رقیب کوکاکولا است که دارای محصولاتی در این حوزه است.

تحلیل بازار در استراتژی بازاریابی کوکاکولا

بازار نوشیدنی های غیر الکلی یک صنعت رو به رشد است و با ظهور بازارهای رو به رشد آسیا و کشورهای در حال توسعه، مصرف آن نیز به دلیل تغییر سبک زندگی، شرایط اقتصادی و تغییر عادات خرید نیز بیشتر خواهد بود. در این صنعت، مشتری گزینه های زیادی دارد؛ از آب تا چای / قهوه تا نوشابه؛ بنابراین احتمال جا به جایی مشتری به یک برند دیگر زیاد است. تنها راه تمایز محصولات و حفظ مشتریان، ساختن برند قوی و ایجاد کشش در بازارها است.
تجزیه و تحلیل مشتری در استراتژی بازاریابی کوکاکولا: کوکاکولا یک بازار انبوه را هدف قرار می دهد و انتظارات مشتری از جمله قیمت پایین، طعم عالی، در دسترس بودن و راحتی آن و ارائه گزینه های متفاوتی برای انتخاب است.

برای آشنایی با سیستم پخش شرکت کوکاکولا کلیک کنید