انواع کانال های بازاریابی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ نویسنده: shahin

انواع کانال های بازاریابی

اساسا 4 نوع کانال بازاریابی وجود دارد:

    • فروش مستقیم؛

    • فروش از طریق واسطه ها؛

    • توزیع دوگانه

    • کانال های معکوس

ضرورتا یک کانال ممکن است، یک فروشگاه خرده فروشی، یک وب سایت، یک کاتالوگ سفارش پستی یا ارتباط مستقیم با نامه، ایمیل یا پیام متنی باشد. در اینجا اطلاعاتی در مورد هر یک آورده شده است.

فروش مستقیم

فروش مستقیم : بازاریابی و فروش محصولات به طور مستقیم به مصرف کنندگان نهایی.
مزرعه قدیمی ترین نوع فروش مستقیم است.

فروش مستقیم مدرن، شامل مواردی نظیر ارائه یا نمایش محصولات ، قرار ملاقات های شخصی و همچنین فروش اینترنتی نیز می باشد.

تعریف دیگری عبارت است از: “ارائه مستقیم، معرفی ،نمایش و فروش محصولات و خدمات به مصرف کنندگان نهایی.”

فروش از طریق واسطه ها

یک کانال بازاریابی، که در آن واسطه ها از جمله عمده فروشان و خرده فروشان برای ایجاد یک محصول در اختیار مشتری، اضافه می شوند.
زمانی که تولید کنندگان کوچک باشند و به یک عامل برای کمک در عرضه بزرگتر محصول، نیاز باشد، از یک کانال غیر مستقیم استفاده می شود.

توزیع دوگانه

توزیع دوگانه طیف گسترده ای از تدارکات بازاریابی را شرح می دهد که توسط تولید کنندگان یا عمده فروشان، به طور همزمان برای دسترسی به کاربر نهایی(از طریق چندین کانال) استفاده می شود.
تولید کنندگان ممکن است محصول خود را(با استفاده از دو یا چند کانال برای جذب بازار هدف) به طور مستقیم به کاربران نهایی و یا برای فروش مجدد به سایر شرکت ها بفروشند.

کانال های معکوس

اگر سه کانال قبلی را مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که آنها در یک مورد شباهت دارند– “جریان”. هر تولید کننده به یک میانجی گر(در صورت وجود) و به یک مصرف کننده متصل میشود.

با این حال، فناوری، “جریان” دیگری را ممکن ساخته است. این یکی، در جهت معکوس قرار می گیرد و ممکن است از مصرف کننده به میانجی گر و به ذی نفع باشد. به پولی که از فروش مجدد محصول یا بازیافت بدست می آید، فکر کنید.

تمایز دیگری بین کانال های معکوس و سنتی تر وجود دارد – معرفی یک ذینفع. در جریان معکوس، شما تولید کننده ای نخواهید یافت. شما فقط یک کاربر و یا یک ذی نفع را پیدا خواهید کرد.

  1. کانال یک سطحی:

در این روش از یک واسطه استفاده می شود. در اینجا یک تولید کننده به جای فروش به نمایندگان یا عمده فروشان، کالاها را به طور مستقیم به خرده فروش می فروشد. این روش برای ساعت های گران قیمت و سایر محصولات مشابه استفاده می شود. این روش برای فروش FMCG (Fast Moving Consumer Goods) مفید است.

  1. کانال دو سطحی:

در این روش یک تولید کننده، مواد را به یک عمده فروش، عمده فروش به خرده فروش و سپس خرده فروش به مصرف کننده می فروشد. در اینجا، عمده فروش پس از خرید مواد در مقادیر زیاد از تولید کننده، آنها را در مقیاس کم به خرده فروش می فروشد.

سپس خرده فروشان محصولات را به مصرف کنندگان می رسانند. این روش عمدتا برای فروش صابون، چای، نمک، سیگار، شکر و غیره استفاده می شود.

  1. کانال سه سطحی:

به کانال دو سطحی، سطح دیگری در قالب نماینده (مشاور) اضافه شده است. یک نماینده فاصله بین تولید کننده و عمده فروش را کاهش دهد. برخی از شرکت های بزرگ که نمی توانند به طور مستقیم با عمده فروش تماس بگیرند، از نمایندگان کمک می گیرند. چنین شرکت هایی مأموران خود را در هر منطقه مشخص می کنند و مواد را به آنها می فروشند.

 

دونوع کانال توزیع وجود دارد . کانال های صنعتی  و کانال های مصرف کننده
تعداد “کانال های صنعتی“، به دلیل تعداد کمتر و تمرکز جغرافیایی بیشتر مشتریان صنعتی و پیچیدگی بیشتر محصول (که نیاز به ارتباط نزدیکی با تولید کننده و مشتری دارد)، کمتر از کانال های مصرف کننده (مشتری) هستند.

کانال های مصرف کننده ،معمولا طولانی تر اند، زیرا باید به تعداد زیادی از مشتریان پراکنده جغرافیایی دست یابند. مصرف کنندگان نیز در مقادیر کم خرید می کنند.از طرفی، اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد خرید، محدود است، زیرا محصولات بسیار پیچیده نیستند. در ادامه انواع کانال های مصرف کننده و صنعتی را توضیح خواهیم داد.

کانال های مصرف کننده (مشتری)

تولید کنندگان ممکن است به طور مستقیم به مصرف کنندگان دست یابند، یعنی بدون استفاده از کانالهای توزیع، یا با استفاده از یک یا چند عضو کانال توزیع.

تولید کننده به مصرف کننده

بازاریابی مستقیم، شامل استفاده از فروش شخصی، فروش مستقیم، فروش تلفن و اینترنتی می باشد. لوازم آرایشی Avon، Tupperware، Aquaguard و Amazon.com نمونه هایی از شرکت هایی هستند که عمدتا در زمینه بازاریابی مستقر هستند. این شرکتها به طور مستقیم از طریق فروشندگان، پست، تلفن یا اینترنت با مشتریان ارتباط برقرار میکنند و محصولات را به فروش می رسانند. محصولات به طور مستقیم از تولید کنندگان به مشتریان ارسال می شود.

این نوع کانال،کانال صفر نیز نامیده می شود زیرا هیچ واسطه ای وجود ندارد.

تولید کننده_خرده فروش _ مصرف کننده

خرده فروشان رشد یافته اند. رشد در اندازه خرده فروش به این معنی است که برای تولیدکنندگان اقتصادی تر است که مستقیما به خرده فروشان بفروشند تا اینکه از طریق عمده فروشان اقدام به فروش کنند. زنجیره های سوپرمارکت و خرده فروشان شرکت های بزرگ به دلیل توانایی های خرید بسیار زیاد خود، قدرت قابل توجهی نسبت به تولید کنندگان دارند.برای نمونه، شرکت “وال مارت” از فروش خرده فروشی های عظیم خود، برای ایجاد فشار بر تولیدکنندگان در عرضه محصولات در فواصل مکرر،به طور مستقیم به فروشگاه خود، در قیمت های مقرون به صرفه، استفاده می کند.

این کانال یک کانال یک سطحی با یک واسطه، “خرده فروش” است.

تولید کننده_ عمده فروش_ خرده فروش _ مصرف کننده

برای خرده فروشان کوچک با مقادیر سفارش محدود، استفاده از عمده فروشان، مقرون به صرفه تر است. عمده فروشان به طور عمده از تولید کنندگان خرید می کنند و مقادیر کمتری به خرده فروشان می فروشند. اما خرده فروشان بزرگ در برخی از بازارها قدرت خرید مستقیم از تولید کنندگان را دارند و بنابراین عمده فروشان را قطع می کنند. این خرده فروشان بزرگ، همچنین قادر به فروش ارزان تر به مصرف کنندگان هستند.(نسبت به خرده فروشانی که از عمده فروش خرید می کنند)

این نوع کانال، یک کانال توزیع دو سطحی است.

تولید کننده_نماینده_ عمده فروشان _خرده فروشان _مصرف کنندگان

شرکت ها از این کانال ها هنگام ورود به بازارهای خارجی استفاده می کنند. آنها وظیفه فروش محصول خود را به یک نماینده که مالکیتی در کالا ندارد، انتقال می دهند. این نماینده با عمده فروشان تماس گرفته و کمیسیون فروش را دریافت می کند.

در تلاش برای رسیدن به مشتریان بیشتر، شرکت ها به طور فزاینده ای از کانال های متعدد برای توزیع محصولات خود استفاده می کنند. محصول یک شرکت می تواند در یک فروشگاه متعلق به شرکت، یک فروشگاه انحصاری، یک فروشگاه چند مارکه(برند) و یک فروشگاه حراجی به طور همزمان یافت شود. شرکت ها متوجه شده اند که تمام مشتریان یک محصول از یک خرده فروش تکراری خرید نمی کنند.

این نوع کانال،  یک کانال سه سطحی است.

کانالهای توزیع برای خدمات، معمولا کوتاه یا مستقیم و یا با استفاده از یک نماینده هستند. از آنجا که موجودی کالا در کار نیست، نقش عمده فروشان، خرده فروشان یا توزیع های صنعتی، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ارائه کننده خدمات به مصرف کننده یا مشتری صنعتی

ارتباط نزدیک بین ارائه دهنده خدمات و مشتری به این معنی است که عرضه خدمات باید مستقیم باشد، مانند مراقبت های بهداشتی. ارائه دهنده خدمات چندین خروجی را برای دسترسی به مصرف کننده نهایی و یا خریدار صنعتی به کار می گیرد. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات، مانند بانک ها، خرده فروشی ها و مراکز خدمات، از طریق این کانال توزیع به کار خود ادامه می دهند.

ارائه دهنده خدمات _نمایندگی _ مصرف کننده یا مشتری صنعتی

نمایندگان زمانی استفاده می شوند که ارائه دهنده خدمات از لحاظ جغرافیایی دور از مشتریان است و برای ارائه دهنده، اقتصادی نیست که یک تیم فروش محلی ایجاد کند، مانند بیمه و گردشگری. بسیاری از موسسات مالی از این کانال توزیع استفاده می کنند تا خدمات خود را به مشتریان با استفاده از یک پایگاه داده از مشتریان موجود یا بالقوه، به فروش برساند.

ارائه دهنده خدمات از طریق اینترنت به مصرف کننده یا مشتری صنعتی

خدماتی مانند موسیقی، راهکار های نرم افزاری و اطلاعات مالی به طور فزاینده ای از طریق اینترنت توزیع می شود. این کانال توزیع در مورد آن دسته از محصولاتی است که تصمیم گیری مشتریان از طریق شبکه امکان پذیر است. این کانال توزیع می تواند در هر کجا که حضور فیزیکی محصول غیرممکن است یا برای مشتریان کم اهمیت باشد، اتخاذ می شود.

کانال های صنعتی

کانال های صنعتی معمولا کمتر از کانال های مصرف کننده(مشتری) هستند. فروش مستقیم با توجه به ارتباط نزدیک بین تولید کننده و مشتری و همچنین به دلیل ماهیت محصول فروخته شده،روش شایع تری است.

تولید کننده به مشتریان صنعتی

این یک کانال مشترک برای محصولات صنعتیِ گران قیمت مانند تجهیزات سنگین و ماشین آلات است.که نیاز به ارتباط نزدیک بین تولید کننده و مشتری وجود دارد، زیرا محصول بر عملکرد خریدار تأثیر می گذارد. فروشنده باید در فعالیت های بسیاری مانند نصب، راه اندازی، کنترل کیفیت و نگهداری به طور مشترک با خریدار مشارکت کند.

فروشنده بعد از فروش محصول، مسئولیتِ بسیاری از جنبه های عملیاتیِ محصول را بر عهده دارد. ماهیت محصول مستلزم ادامه رابطه بین فروشنده و خریدار است. مقیاس بزرگ سفارش باعث اقتصادی شدن فروش مستقیم و توزیع می شود.

تولید کننده_نمایندگی_مشتری صنعتی

یک شرکت محصولات صنعتی می تواند خدمات یک “نماینده” را که می تواند بر اساس کمیسیون، طیف وسیعی از کالاها را به فروش برساند، بکار گیرد. این موضوع هزینه های فروش را گسترش می دهد و برای شرکت هایی که پول کافی برای ایجاد عملیات فروش خود ندارند، جذاب است.

این ترتیب اجازه می دهد تا فروشنده به تعداد زیادی از مشتریان برسد. اما کنترل کمی بر نماینده وجود دارد، که بعید است که همان مقدار از زمان و توجه را در مقایسه با تیم فروش اختصاصی، در امر فروش اختصاص دهد.

تولید کننده_توزیع کننده_ مشتری صنعتی

برای محصولات ارزان تر و بیشتر خریداری شده، یک شرکت ممکن است از “توزیع کنندگان” استفاده کند. این نوع شرکتها دارای کارمندان داخلی و خارجی هستند. کارکنان داخلی با درخواست های مشتریان و توزیع کننده گان و تنظیم سفارشات، نظارت بر سفارش و بررسی سطوح موجود در ارتباط هستند.

کارکنان خارجی ،خارج از کشور فعالیت می کنند. آنها مشتری های جدید و مشخصات محصول را پیدا کرده ، کاتالوگ ها را توزیع ،واطلاعات بازار را جمع آوری میکنند. آنها همچنین از توزیع کنندگان بازدید می کنند تا مشکلات شان را حل کنند و انگیزه شان را برای فروش محصولات شرکت حفظ کنند. توزیع کنندگان مشتریان را قادر می سازند تا مقادیر کمتری را به صورت محلی خریداری کنند.

تولید کننده _نماینده_ توزیع کننده _مشتریان صنعتی

تولید کننده یک نماینده را به جای یک نیروی فروش اختصاصی، به منظور “توزیع به طور عمده” به دلیل ملاحظات هزینه ای، بکار می گیرد. نماینده می تواند کالاهای چندین تامین کننده را به یک توزیع کننده صنعتی به فروش برساند، که بیشتر، کالا را به کاربر تجاری می فروشد. این نوع کانال ممکن است، به عنوان مثال، زمانی که کاربران تجاری به سرعت به محصول نیاز دارند، مورد نیاز باشد.در این حالت، یک توزیع کننده صنعتی می تواند امکانات ذخیره سازی را فراهم کند.

تولید شده در واحد تولید محتوای مبنا
مترجم شاهین نوعی