نقش-تحول-دیجیتال-در-مدیریت-پخش-مواد-غذایی-و-دارویی

نقش تحول دیجیتال در مدیریت پخش مواد غذایی و دارویی

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ نویسنده: نگین مطلبی

تحول دیجیتال و ارائه خدمات آن در همه بخش‌ها و صنایع از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه بوده است. صنعت بهداشت و درمان نیز هرچند اندک از مواهب این تحول برخوردار شدهِ است. گردانندگان و بازیگران صنعت بهداشت و درمان در کلیه سطوح دولتی و خصوصی اعم از ارائه خدمات درمانی تا پخش توزیع دارو نیز به‌خوبی دریافته‌اند برای بهبود و ارتقای بهداشت و سلامت کشور در سطوح جهانی نیازمند تغییر و تحول دیجیتال هستند‌چراکه سیستم بهداشت و درمان در آینده نزدیک با تمرکز بر مصرف‏‌کنندگان، مسئولیت مدیریت افراد را به خودشان واگذار می‌کند.

تحول دیجیتال چیست؟

ازنگاه پژوهشگران بزرگ حوزه دیجیتال ازجمله مارک رابرتی «تحول دیجیتال» به معنی خراب کردن دیوار میان سیستم‌های کامپیوتری و جهان واقعی است. این جمله به توانایی شرکت‌ها برای استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر نه‌تنها در جنبه‌های دیجیتال و بلکه در تمام وجوه عملیات شرکت‌ها اشاره دارد. این جمله به توانایی شرکت‌ها برای استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر نه‌تنها در جنبه‌های دیجیتال و بلکه در تمام وجوه عملیات شرکت‌ها اشاره دارد.

تحول دیجیتال درعملکرد یک سازمان‌ چه تاثیری دارد ؟

به‌زعم آن‌ها، تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین به دنبال دارد. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. ازنظر آن‌ها زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتالی شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذی‌نفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها را به‌طور مطلوب و کارآمدی، تغییر‌دهند.

اهمیت نرم‌افزارهای مختلف در حوزه تحول دیجیتال

شرکت‌های خرده‌فروش که اجناس خود را از طریق وب‌سایت خود به فروش می‌رسانند و فرایندهای خود را از طریق نرم‌افزارهای مختلف مکانیزه کرده‌اند نمونه خوبی در حوزه تحول دیجیتال هستند. این شرکت‌ها از طریق نرم‌افزارهای متعدد می‌توانند داده‌های موردنیاز خود را در حوزه

  • فروش
  • نیازسنجی مشتریان
  • حجم و سرعت فروش کالاها
  • انبارداری
  • و اولویت‌های مشتری فهرست مراکز فروش و …را در یک مجموعه بسته‌بندی‌شده، جامع و یکپارچه در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و تفاوت‌های بارز و قابل‌توجه فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی را برای مشتریان از بین ببرند.

آمارهای جهانی می‌گویند بهداشت و درمان دیجیتال در بهبود سلامت جهانی و کیفیت زندگی افراد بسیار موفق عمل کرده است. بااین‌وجود، ذینفعان این صنعت با کشمکش و فشارهای زیادی مواجه ‏اند.

  • هزینه‏‌های بهداشت و درمان
  • مسن‌‏تر شدن جمعیت
  • افزایش شیوع بیماری‏‌های مزمن
  • هزینه‏‌های ناپایدار بهداشت و درمان
  • منابع انسانی
    دارای مهارت اندک و افزایش اثرات مصرف‏‌کنندگان توانمند شده ازجمله این فشارها هستند.

راهکارهای فناوری‏‌های دیجیتال برای پاسخ به مسائل

خودکارسازی در فرآیندهای تشخیص بیماری و درمان، نگهداری از افراد کهن‏سال و آسیب‌‏پذیر و تحلیل اطلاعات و انجام آزمایش‏‌های تحقیق و توسعه داروسازی با استفاده از هوش مصنوعی،اینترنت اشیاء، رباتیک، رایانش ابری و اینترنت نسل پنجم،هزینه‏‌های درمان را کاهش، افزایش‌بیماری‌‏های مزمن را کنترل و به تقاضا و انتظارات در حال تغییر مصرف‏‌کنندگان پاسخ خواهد داد.

  • جمع‌‏آوری اطلاعات از طریق سنسورها و ابزار پوشیدنی‌
  • اینترنت اشیاء و ذخیره آن در پایگاه‏‌های ابری و بلاک چین،

اطلاعات یکپارچه، به‌روز، معتبر و دقیق در حوزه سلامت را فراهم می‌‏نماید .

با استفاده از واقعیت افزوده و مجازی و اپلیکیشن‌‏های موبایل سطح سلامت شهروندان و امنیت خدمات سلامت افزایش می‏یابد.با استفاده از رسانه‏‌های اجتماعی‌اینترنت اشیاء‌و رایانش ابری، تعامل و اشتراک اطلاعات بین افراد و متخصصان ایجادشده و مسائلی نظیرسبک زندگی ناسالم شهروندان،پایین بودن سطح سواد سلامت شهروندان،افزایش بیماری‌‏های مزمن و هزینه‏‌های ناپایدار درمان حل می‏شود.

الزامات دیجیتالی شدن حوزه درمان و پخش دارو

در چهار دهه گذشته فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر چشمگیری در همه ابعاد زندگی انسان داشته به‌طوری‌که در بسیاری از صنایع، تکنولوژی و‌ انفورماتیک برای پردازش اطلاعات و بهره‌برداری از مواهب آن‌نقش اصلی را ایفا می‌کند.
امروزه فناوری‌اطلاعات و ارتباطات و ابزارهایش برای اهداف گوناگونی در حوزه بهداشت و درمان بکار گرفته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال این ابزار برای ساختارسازی سوابق بیماران‌ ایجاد سهولت و مدیریت نسخه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی‌زنجیره‌های تأمین و همچنین نظارت مستمر بر بیماران و‌صنعت دارویی کشور می‌توانند نقش اثربخش و بهره‌وری در سیستم داشته باشد.

الزامات-دیجیتالی-شدن-حوزه-درمان-و-پخش-دارو1
الزامات دیجیتالی شدن حوزه درمان و پخش دارو

اهمیت استفاده حوزه درمان از نرم‌افزارفروش‌ وپخش مویرگی

مواد دارویی نیز به دلیل ماهیت ویژه کالا که با سلامتی و زندگی انسان‌ها سروکار دارد همیشه مهم بوده است و در سراسر جهان ازجمله ایران، تأمین صحیح و به‌موقع داروها و کالای بهداشتی به‌سرعت و دقت در عملکرد بالایی نیاز دارد.
به‌عنوان‌مثال در فرآیند پخش دارو از انبارها،فرآیند ترخیص مواد دارویی باید براساس سری ساخت کالا (Batch Number) و با توجه به تاریخ انقضای آن‌ها باشد چراکه توزیع دارو با تاریخ انقضا نامناسب پیامدهای مرگبار و فاجعه‌باری را به دنبال دارد و رعایت این اصل در صنعت توزیع دارو تضمین‌کننده سلامت جامعه و دوام کسب‌وکارهای مرتبط با آن است.
به‌همین دلایل است که نرم افزار فروش و پخش مویرگی با بهینه‌سازی مدیریت توزیع داروها، کالاها و تجهیزات پزشکی و همچنین خدمات مرتبط با بهداشت و سلامت نقش مهمی در افزایش میزان سودوکاهش هزینه‌های عملیات شرکت‌های دارویی داشته‌اند و زمینه‌ساز تحول دیجیتال در این صنعت بوده‌اند.

مهمترین معیار های شرکت‌های‌پخش دارو برای انتخاب یک نرم‌افزار مناسب‌مویرگی چیست؟

پوشش انواع فرآیندهای‌پخش مویرگی

نرم افزار فروش و پخش مویرگی مناسب باید بتواند انواع فرآیندهای پخش‌گرم و سرد را پوشش بدهد.

پوشش همه فرآیند مرتبط با فروش و توزیع

نرم افزار فروش و پخش مویرگی مناسب در حوزه پخش مواد دارویی باید قابلیت پوشش کلیه فرآیندهای مرتبط با عملیات توزیع اعم از‌انجام فرآیندهای لجستیکی و انبارداری تا مالی و حسابداریو منابع انسانی و…را با یکپارچگی اطلاعاتی انجام دهد.

نرم‌افزار تحت وب؛ مطمئن و به‌صرفه

فراموش نکنید در یک شرکت دارویی با انبوهی از فرآیندهای پیچیده تدارکاتی وجود یک نرم‌افزار فرآیند محور که تحت وب است بسیار کمک‌کننده و راهگشاست.با این سیستم علاوه بر ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی بین واحدهای سازمانی امکان ایجادساختار یکپارچه‌‌‌ نرم‌افزارفروش و پخش مویرگی و مدیریت ارتباط با مشتریان نیز فراهم می‌شود.

قابلیت تجمیع اطلاعات

به دلیل حجم بالای اطلاعات در شرکت‌های توزیع و پخش،استفاده از ابزاری مبتنی بر فناوری برای مدیریت اطلاعات و آنالیز و تحلیل آن‌ها جهت برنامه‌ریزی و‌در حوزه مدیریتی‌و استراتژیک شرکت‌ها ضروری است.
نرم افزار فروش و پخش مویرگی با پوشش فرآیندهای مهم فروش‌ثبت‌سفارش مشتری‌ صدورفاکتورپوشش فرآیند خروج دارو و کالاها از انبار تحویل آن به بخش توزیع‌و سپس مشتری،صدور اسناد مالی و..یک پایگاه جامع اطلاعاتی را برای مدیران شرکت‌ها فراهم می‌کند.