زنجیره تامین شرکت کوکاکولا

آیا می دانید سیستم پخش شرکت کوکاکولا چگونه اداره می شود؟ _ بخش دوم

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ نویسنده: ehsani

در ادامه مطالب گفته شده در مقاله قبل، اکنون می خواهیم به بررسی مهم ترین استراتژی هایی بپردازیم که در شرکت کوکاکولا مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی با سیستم پخش شرکت کوکاکولا شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می کنیم:

استراتژی های یکپارچگی افقی و عمودی کوکاکولا

یکپارچگی عمودی، یک استراتژی رقابتی است که شرکت ها جهت کنترل کامل بر یک یا چند مرحله از توزیع و پخش محصولاتشان اتخاذ می کنند. به طور کلی می توان این گونه عنوان کرد که این استراتژی برای کنترل کامل زنحیره تامین در نظر گرفته می شود. یکپارچگی افقی، شرکت را به سمت دستیابی به تجارت مرتبط سوق می دهد.
به این ترتیب باید گفت در زمینه یکپارچگی عمودی، شرکت کوکاکولا تمایل دارد بخش بزرگی از تولید خود را در اختیار داشته و مدیریت نماید. از این رو حدود 20% محصولات شرکت توسط Coca-Cola Enterprises تولید می شود که درصد بالایی است (شرکت Coca-Cola ، 2014).
از طرف دیگر در زمینه یکپارچگی افقی، این شرکت تمایل دارد بر بازار نوشیدنی ها مسلط شود که این امر با خریدن و تملک بر برندهای مختلف انجام می گیرد و این فرصت را برای شرکت فراهم می سازد تا در داخل بازار گسترش پیدا کرده و شعب بیشتری داشته باشند. با توجه به مطالب عنوان شده باید گفت شرکت کوکاکولا بیشتر یکپارچگی افقی دارد تا عمودی.
مسائلی در حوزه ارائه محصولات، نظرات و پیشنهادات
از آنجایی که مواد تشکیل دهنده کوکاکولا راز این تجارت محسوب می شود، این شرکت محلول شربت و پایه های نوشیدنی را به کارخانه تولید کننده استرالیایی تحویل می دهد و سپس محصولات نهایی به مشتریان فروخته می شود. بنابراین می توان از آن به عنوان یک روش توزیع حق امتیاز نام برد؛ با وجود آن که این مدل روش تحویل، از نظر هزینه رفت و آمد برای شرکت سودمند است، متحمل موارد خاصی نیز هست که شامل عدم ارتباطات داخلی، هزینه بالا در فرآیند پخش داخلی و مشکلات مربوط به وفاداری مشتریان است. (وردپرس، 2015).

پیشنهادات

شرکت باید به دنبال یک سیستم پخش پیشرفته باشد که موارد کلیدی مانند مدیریت موجودی، سفارشات حمل و نقل، وضعیت سفارش، انتخاب حساب، نقشه الکترونیکی و مدیریت مشتری را شامل گردد. این امر باعث می شود شرکت، کوتاهترین مسیر تحویل کالا را شناسایی و طراحی نماید. همچنین این سیستم باید وظیفه به روزرسانی اطلاعات را در لحظه داشته باشد تا موجب افزایش کنترل و ارتباطات گردد.
به منظور افزایش وفاداری مشتریان، شرکت باید استراتژی توزیع گسترده را انتخاب کند؛ یعنی فروشگاه های خرده فروشی باید توسط شرکت در برخی مناطق پرجمعیت، مرکز تفریحی، فروشگاه های راحتی و مرکز خرید ایجاد شود. همچنین این شرکت باید استراتژی کشش را برای تبلیغ محصولات خود اتخاذ کند. یکی از کارهایی که در این خصوص می تواند انجام گیرد ارائه تخفیف، نمونه های رایگان و امتیاز وفاداری از طریق این فروشگاه های خرده فروشی است. استفاده از بیلبوردهای قرمز در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها از عوامل جذاب برای مصرف کنندگان است. بنابراین استراتژی کشش در تقویت ارتباط با مشتری و وفاداری سودمند خواهد بود.

استفاده از فناوری در کانال توزیع

شرکت های نوشیدنی مانند Coca-Cola می خواهند توزیع کنندگان آن ها در عین حال که هزینه های عملیاتی را کاهش می دهند، محصولات را به سبد خرید مشتریان اضافه نمایند. در چنین شرایطی از فناوری ذخیره سازی استفاده می نماید که باعث می شود عمر مفید انبارها با کمترین هزینه افزایش یابد. فناوری های انبارداری مورد استفاده می تواند بسته بندی فشرده تر، استفاده از بشکه های نوشیدنی و استفاده از تلفن همراه هوشمند باشد؛ این فناوری ها باعث می شود دستیابی به فهرست موجودی با سرعت بیشتری امکان پذیر شود (لندی، 2015).
این شرکت همچنین می تواند از فناوری هایی مانند SmartTrak یا تعقیب هوشمند استفاده کند؛ زیرا این امر باعث افزایش دید در دریای صنعت می شود (لندی ، 2015). به این ترتیب شرکت به راحتی می تواند محل تقاضا را مشاهده کند و سپس موجودی را در زمان مناسب و در مکان مناسب جابجا کند و این امر در افزایش کارآیی زنجیره تأمین بسیار تاثیرگذار است.

نقش نوآوری در رشد

می توان گفت نوآوری در زمان حاضر همان کلید جادویی است که برای باز کردن قفل مزیت رقابتی و مختل کردن کل بازار مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه مشاهده می شود که کوکاکولا در صنعت نوشیدنی پیشرو است. حتی با وجود شرکت های بزرگی همچون مگا که شرکتی 129 ساله است و دارای 500 برند تجاری می باشد، کوکاکولا همواره در تلاش است راه هایی برای نوآوری در حوزه عملیاتی خود به دست آورد و روش های انجام این کار را به شکلی متفاوت انجام می دهد (Demirel and Mazzucato، 2012). به عنوان مثال استفاده از ظروف نوشیدنی سازگار با محیط زیست که از یخ ساخته شده اند و به سادگی پس از استفاده ذوب می شوند و یا دستگاه های فروش هوشمندی که قادرند طعم ها و مزه ها را مطابق میل مشتری ترکیب کنند (ارتباطات ، 2016). از طرف دیگر این دست نوآوری ها موجب شده است این شرکت با برندها و کالاهای مختلفی که مورد پسند مصرف کنندگان است مطرح شود و رشد شرکت افزایش یابد.

تضاد و قدرت کانال

قدرت کانال

در این زمینه مشاهده می شود برخی از اعضای کانال بیشتر به دیگران نیاز دارند تا دیگران به آن ها، که این موضوع منجر به ایجاد منبع متفاوتی از قدرت می شود (Consumerp Psychologist، 2016). به عنوان مثال شرکت کوکا کولا به طور کلی در تلاش است تا قدرت پاداش را بدست آورد، زیرا این توانایی را دارد که عملکرد اعضای کانال را تقویت کند. به عنوان نمونه، Coca-Cola می تواند باعث کاهش قیمت یا پرداخت هزینه های مازاد برای فضای قفسه اضافی شود. علاوه بر این اگر یک خرده فروش اهداف خاصی را برآورده سازد، به عنوان مثال فروش 50000 مورد در هر ماه یک پاداش ارائه می شود.

تضاد کانال

این تضاد بین اعضای کانال است. به عنوان مثال کوکاکولا ممکن است علاقه مند به ارائه سطح خاصی از تخفیف در قوطی های خود باشد تا فروش خود را افزایش دهد. از طرف دیگر خرده فروشان ممکن است از این واقعیت مطلع باشند که فروش سودا در صورت فروش نوشابه زیاد نمی شود زیرا مشتریانی که معمولاً مارک های دیگر را ترجیح می دهند به دلیل تخفیف های ارائه شده به Coca-Cola رو می آورند (روانشناسی مصرف کننده، 2016). بنابراین در چنین مواردی، خرده فروشان تمایل به تخفیفات نقدی دارند که توسط شرکت ارائه می شود.

تجزیه و تحلیلSWOT کوکاکولا

نقاط قوت

Coca-Cola در بیش از 200 کشور جهان حضور دارد و این به پیشرفت این نام تجاری بسیار کمک می کند (هارتوگ ، 2014). این امر به دلیل بزرگترین شبکه پخش و حق امتیاز دادن سیستم پخشی است که فلسفه “جهانی فکر کن، محلی عمل کن” را تسهیل می کند.

نقاط ضعف

عواملی نظیر عدم ارتباطات داخلی، هزینه های زیاد در فرآیند پخش داخلی و مشکلات مربوط به وفاداری مشتریان را می توان به عنوان نقاط ضعف در کانال توزیع کوکاکولا مورد بررسی قرار داد.

فرصت ها

افزایش هزینه های حمل و نقل اصلی ترین نقطه در کنترل هزینه های زنجیره تامین است. علاوه بر آن تجارت کوکاکولا عمدتاً به حمل و نقل و توزیع وابسته است (هارتوگ ، 2014). بنابراین شرکت می تواند از پیشرفت های تکنولوژیکی برای کاهش هزینه های عملیاتی استفاده کند.

تهدیدها

مصرف مواد اولیه یعنی آب تهدید اصلی این صنعت محسوب می شود. این امر به دلیل افزایش کمبود آب است که دیر یا زود این امکان وجود دارد کسی انگشت خود را روی شرکت های نوشیدنی قرار دهد؛ بنابراین اگر آب محدود یا جیره بندی شود، شرکت دچار افت شدید در توزیع می شود.

تجزیه و تحلیل رقبا

تجزیه و تحلیل رقبا از شرکت کوکاکولا را می توان به کمک شکل زیر نشان داد:
بزرگان صنعت نوشیدنی

نتیجه

از مباحث فوق می توان اینگونه استنباط کرد که حتی اگر کوکاکولا با رقبای سرسختی همچون PepsiCo و دیگران روبرو باشد، این شرکت در حفظ موقعیت بازار خود موفق بوده است و این به دلیل سیستم توزیع کارآمد آن و نوآوری هایی است که بر اساس سلیقه و ترجیحات مصرف کنندگان بر آن تأکید دارد که به طور مداوم در حال رشد است.