رایانش ابری (cloud-computing) چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ نویسنده: shahin

رایانش ابری گامی دیگر در تحول اینترنت است؛ تحولی که میتواند همه چیز -از قدرت پردازش گرفته تا زیر ساخت آن، برنامه ها، از فرآیندهای تجاری گرفته تا تعاملات شخصی – را به شما در قالب یک خدمت در هر مکان و هر زمان ارائه کند.
به زبان ساده، رایانش ابری، تحویل خدماتِ رایانش -سرور ها، ذخیره سازی، پایگاه های داده، شبکه، نرم افزار، تجزیه و تحلیل و غیره، از طریق اینترنت (“ابر”) است. شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند، ارائه دهندگان ابری نامیده می شوند و معمولا هزینه خدمات رایانش ابری را براساس میزان استفاده ی مصرف کننده، شبیه نحوه پرداخت هزینه آب و برق خانه ،دریافت میکنند.
برای توضیح ساده در این مورد باید گفت، پردازش ابری، یعنی نگه‌داری و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها در سراسر اینترنت(به‌جای اینکه فقط به رایانه‌ی شما محدود باشد). کلود را می‌توان استعاره‌ای برای اینترنت دانست.

استفاده از رایانش ابری

رایانش ابری چیست ؟رایانش ابری مفهوم جدیدی در استفاده از کامپیوتر برای همه کاربردهای کوچک و بزرگ است. امروزه تقریبا برای هر نیاز ما یک وسیله طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. اما ما هیچگاه هم زمان از همه آنها استفاده نمی کنیم.
شما احتمالا از رایانش ابری در حال حاضر استفاده می کنید، حتی اگر آن را درک نکنید. اگر از سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل استفاده می کنید، اسناد را ویرایش می کنید، فیلم یا تلویزیون تماشا می کنید، به موسیقی گوش می کنید، بازی می کنید یا عکس ها و فایل های دیگر را ذخیره می کنید، به احتمال زیاد رایانش ابری، باعث می شود که پردازشهای انجام شده برای هر کدام از موارد یاد شده، پشت صحنه باشند. اولین خدمات رایانش ابری کمتر از ده سال عمر دارند، اما در حال حاضر انواع سازمان ها از کوچک گرفته تا شرکت های جهانی، آژانس های دولتی و غیر انتفاعی – از “فناوری”، برای همه مسائل استفاده می کنند. در اینجا چند مورد از مواردی که می توانید با ابر انجام دهید، آمده است:

  • ایجاد برنامه ها و خدمات جدید
  • ذخیره، پشتیبان گیری و بازیابی داده ها
  • وب سایت ها و وبلاگ های میزبان
  • جریان صوتی و تصویری
  • ارائه نرم افزار بر اساس تقاضا
  • تجزیه و تحلیل داده ها برای الگوها و عمل پیش بینی

رایانش ابری چگونه به ما کمک می کند؟

از آنجا که شرکت ها و برند های تجاری در حال انتقال نرم افزارهای خود بر روی وب هستند و این اپلیکیشن ها روز به روز با ویژگیهای جدید و جالب تری از طریق مرورگرها به معرض نمایش در می آیند؛ می توان گفت: به زودی قادر خواهیم بود که از هر مرورگر و با هر کامپیوتر و بدون وجود هیچگونه مرزی بین کامپیوتر شخصی مان و اینترنت به همه چیز دست پیدا کنیم.
حال این سوال پیش می آید که چه نیازی به استفاده از رایانش ابری وجود دارد. با روند رو به رشد برنامه های کاربردی و همچنین استفاده همزمان از چندین برنامه (Multi-tasking) نیاز به قدرت پردازشی بسیار بیشتر از قبل وجود دارد. شاید اکنون قدرت پردازش یک دستگاه موبایل چندین برابر کامپیوترهای خانگی چند سال قبل باشد. با توجه به این روند سریع رو به رشد در کاربردهای سنگین تر نیاز به قدرت پردازشی بسیار بیشتر خواهد شد که باید برای تامین این قدرت از چندین پردازنده چندهسته ای و سیستم های بسیار پرهزینه خنک سازی و انتقال اطلاعات استفاده کنیم. و در صورت گسترده بودن سازمان یا دور بودن نقاطی که در آنها به دسترسی به این قدرت پردازشی داریم مجبور خواهیم بود که در هر نقطه به طور جداگانه تجهیزات مستقلی را راه اندازی کنیم که این امر هزینه های سازمان یا شرکت را بسیار زیاد خواهد کرد.

بهترین مزایای رایانش ابری

رایانش ابری یک تغییر بزرگ در بحث منابع فناوری اطلاعات، برای کسب و کارهای سنتی است.اما رایانش ابری چیست؟ چرا رایانش ابری بسیار محبوب است؟ در اینجا 6 دلیل سازمان ها، در مورد بهره مندی از خدمات رایانش ابری، آورده شده است:

  1. هزینه

رایانش ابری، هزینه های خرید سخت افزار و نرم افزار را حذف می کند و “پایگاه های داده”، راه اندازی می کند – رایانش ابری روندهای چرخه سرورها، برق روزانه برای روشنایی و خنک سازی، فعالیتهای IT برای مدیریت زیرساخت ها و … را تسریع میکند.

  1. سرعت

اکثر خدمات رایانش ابری به صورت خودکار هستند و در صورت نیاز، تعداد زیادی از منابع محاسباتی را می توان در عرض چند دقیقه فراهم کرد، معمولا با تنها چند کلیک ماوس، کسب و کار را بسیار انعطاف پذیر کرده و فشار روند برنامه ریزی را، کاهش می دهد.

  1. مقیاس جهانی

مزایای خدمات رایانش ابری، به زبان ابری شامل توانایی مقیاس کششی میشود.که بدین معنی است که مقدار مناسبی از منابع فناوری اطلاعات ،از جمله، قدرت محاسبات بیشتر یا کمتر ، ذخیره سازی، پهنای باند و …،درست زمانی که مورد نیاز است و از موقعیت جغرافیایی مناسب، ارائه می شود.

  1. بهره وری

یک پایگاه داده، معمولا نیاز به نصب و راه اندازی سخت افزار، پچ کردن نرم افزار و دیگر کارهای مدیریت زمان IT ، دارد. رایانش ابری، نیاز به بسیاری از این وظایف را از بین می برد ، بنابراین تیم های فناوری اطلاعات(IT)، می توانند وقت خود را صرف رسیدن به اهداف مهم کسب و کار، کنند.

  1. عملکرد

بزرگترین خدمات رایانش ابری، بر روی یک “شبکه جهانیِ” ایمن از پایگاه داده، اجرا می شود که مرتباً به آخرین نسخه از یک سخت افزارِ پردازش سریع و کارآمد، ارتقا می یابد. این موضوع، مزایای متعددی را برای یک پایگاه داده شرکتی، ارائه می دهد، از جمله کاهش زمان تأخیر در شبکه، برای برنامه های کاربردی.

  1. قابلیت اطمینان

رایانش ابری، پشتیبان گیری از داده ها، بازیابی مشکلات بوجود آمده، و بقای کسب و کار را ساده تر و ارزان تر می کند، زیرا داده ها، می توانند در موقعیت های مختلف درون شبکه ، نمایان شوند.

انواع خدمات ابر: IaaS، PaaS، SaaS

اکثر خدمات رایانش ابری به سه دسته گسترده تقسیم می شوند: زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)، پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS) و نرم افزار به عنوان یک سرویس (Saas). اینها گاهی به نام “بسته رایانش ابر” نامیده می شوند، زیرا آنها در کنار یکدیگر(پشت سر هم ) قرار می گیرند. دانستن اینکه آنها چه هستند و چه متفاوتی دارند، باعث می شود که اهداف کسب و کار شما به آسانی تحقق یابند.
زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)
اساسی ترین بخش خدمات رایانش ابری- با IaaS، شما می توانید زیرساخت های فناوری اطلاعات (IT) و سرورهای مجازی (VM)، ذخیره سازی، شبکه ها و سیستم های عامل را از یک ارائه دهنده ابری بر اساس مبلغ پرداختی ، اجاره  کنید.
بستر (پلت فرم) به عنوان یک سرویس (PaaS)
سرویس پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS) به خدمات رایانش ابری ای اشاره دارد که به منظور ایجاد، آزمایش، تحویل و مدیریت برنامه های کاربردی ، یک محیط درخواستی را عرضه می کنند. PaaS طراحی شده تا توسعه دهندگان برنامه های کاربردی وب یا تلفن همراه، هرچه سریعتر بتوانند به کار طراحی بپردازند. ( بدون نگرانی در مورد تنظیم یا مدیریت زیرساخت های سرورها، ذخیره سازی، شبکه ها و پایگاه های داده مورد نیاز برای توسعه)

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) یک روش برای ارائه برنامه های کاربردی بر روی اینترنت، بر اساس تقاضا و به طور معمول بر اساس اشتراک، است. با SaaS، ارائه دهندگان ابر،- نرم افزار و زیرساخت های زیربنایی و رسیدگی به هر گونه تعمیر و نگهداری، مانند ارتقاء نرم افزار و پچ امنیتی را، میزبانی و مدیریت می کنند. کاربران از طریق اینترنت ، معمولا با یک مرورگر وب بر روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر.به برنامه متصل می شوند.

رایانش ابری چگونه کار می کند؟

خدمات رایانش ابری با توجه به ارائه دهنده، کمی متفاوت کار می کنند. اما بسیاری از آنها یک داشبورد مبتنی بر مرورگر ساده، فراهم می کنند، که برای متخصصان فناوری اطلاعات و توسعه دهندگان، امور مربوط به سفارش منابع و مدیریت حساب ها را، آسان تر میکند. برخی از خدمات رایانش ابری نیز برای کار با API های REST و یک رابط خط فرمان (CLI) طراحی شده اند، که به توسعه دهندگان گزینه های چندگانه ارائه می دهند.