ثبت-اطلاعات-در-سامانه-TTA-الزامی-برای-شرکت‌های-دارویی

سرویس کاتالوگ TTAC در شرکت‌های توزیع دارو چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ نویسنده: نگین مطلبی

تیتک TTAC یا سامانه رهگیری‌ردیابی و کنترل اصالت (Tracing Tracking and Authentication Control ) از نیمه دهه هشتاد با هدف ممانعت از توزیع و عرضه کالای قاچاق و تقلبی به‌طور رسمی ثبت شد و محور اصلی آن ایجاد یک بانک اطلاعاتی مرکزی برای ثبت دائم مالکیت و هویت زمانی و مکانی یک کالا در طول زنجیره تأمین بود.
صدور مجوزهای متعدد شرکت‌هایی موسوم به شرکت‌های مجری اصالت در فاصله سال‌های 89 تا 93 هم‌زمان با اجرای طرح کشوری به نام «شبنم»در مورد فرآورده‌های غیردارویی همراه بود و عملاً سامانه تیتک کارکردی نداشت.ناتوانی در ایجاد یک بانک اطلاعاتی متمرکز و فرآیندهای غلط ناکارآمد موجود در طرح شبنم که موجب نقص مسئولیت‌پذیری در مورد هویت و مالکیت کالاها می‌شد در کنار چالش‌هایی مثل عدم یکپارچگی و عدم امکان گزارش‌گیری و کنترل صحیح سامانه‌های دخیل در زنجیره تأمین دارو موجب کنار گذاشتن این طرح و بازنگری مجدد طرح تیتک شد.

ثبت اطلاعات در سامانه TTAC الزامی برای شرکت‌های دارویی

اصلاح سامانه ردیابی رهگیری و کنترل اصالت TTAC با تغییر ضوابط به ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز در سازمان غذا و دارو منجرشد.
هدف اصلی آن،ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌محور و ارز تخصیصی به آن‌هادر زنجیره تأمین عنوان شده است.درواقع سازمان غذا و دارو با هدف شفاف‌سازی فرآیندها جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای مبارزه با مفاسد اداری ایجاد بستر مناسب برای تجمیع اطلاعات جهت تصمیم‌گیری مدیریت و نظارت بر زنجیره تأمین دارو، مدیریت کمبودهای دارو و تجهیزات پزشکی‌ومنابع و …همه صادرکنندگان، واردکنندگان‌ ، فعالان پخش و توزیع محصولات سلامت‌محور دارویی، خوردنی، آشامیدنی و تجهیزات پزشکی را موظف به ثبت‌اطلاعات خود در سامانه TTAC ثبت کرده است.
سامانه TTACدر مجموع شامل 23 سامانه است که‌در5 گروه سامانه‌های پایه، سامانه‌های مجوز دهنده، سامانه‌های مدیریت زنجیره تأمین‌وسامانه‌های ارزش‌افزوده و سامانه‌های پشتیبان فنی فعالیت می‌کنند.

ارکان مهم در سامانه TTAC

 سامانه TTAC

یکی از ارکان مهم در سامانه TTAC شناسه گذاری هر واحد فروش فراورده‌های سلامت‌محور است. ازطریق این‌شناسه گذاری‌هر
واحد کالا قبل از ورود به‌ زنجیره تأمین شناسه‌ دار‌ می‌شود و هر یک از حلقه‌های زنجیره تأمین اعم‌ از فرستنده‌ و گیرنده
(خریدارو فروشنده)وحتی شرکت‌های توزیع‌کننده‌اطلاعات خود و شناسه را به یک بانک اطلاعاتی متمرکز گزارش می‌کنند.
به این صورت مشخص می‌شود که درهر لحظه چه کالایی کجا و در مالکیت کیست.شناسه هر کالا در قالب یک بارکد دوبعدی روی جعبه درج یا الصاق می‌شود که قابلیت اسکن دارد.این‌نکته از آنجا اهمیت دارد که دسترسی به اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری‌شده‌در این سامانه را طبق طبقه‌بندی اسناد دولتی مشمول«اسناد محرمانه» قرار نمی‌دهد و برای عموم قابل‌دسترسی و بهره‌برداری است.

وب‌سرویس کاتالوگ TTAC

وب‌سرویس کاتالوگ TTAC یکی از ابزارهایی است که کمک می‌کند تا اطلاعات در سامانه تیتک سازمان غذا با سهولت وشفافیت کامل وارد شود.طراحی به طوریست که‌درزمینه‌های‌مختلف‌قابلیت‌های متفاوتی داشته باشدو برای تأمین‌کننده ومصرف‌کننده و شرکت‌های توزیع قابل اجرا باشد.

امکانات و قابلیت‌های وب‌سرویس کاتالوگ TTAC مبنا

با اتکا به امکانات و قابلیت‌های وب‌سرویس کاتالوگ TTAC مبنا تمام اطلاعات و داده‌های ثبت‌شده توسط شرکت‌ها،اسنادی در دسترس‌و قابل بررسی خواهند بود و امکان ردیابی محصولات از زمان ورود تا مصرف و هرگونه جابجایی آن‌میسر خواهد بود.با این سامانه دسترسی به اطلاعات دارویی بهداشتی وآرایشی خوراکی آشامیدنی و تجهیزات پزشکی بسیارآسان شده است و افرادمی‌توانند باتوجه به گردآوری اطلاعات که در این زمینه رخ داده است ازاصالت کالای خود مطمئن شوند.

مهم‌ترین ویژگی وب‌ سرویس کاتالوگ TTAC مبنا

ارتباط خودکار با سامانه TTAC سازمان غذا و دارو مهم‌ترین ویژگی این محصول شرکت مبناست به طوریکه با توجه به الزام سازمان غذا و دارو جهت استفاده از سامانه TTAC جهت ردیابی و رهگیری کلیه محصولات سلامت‌محورکلیه تراکنش‌های مورد تائید شرکت توزیع‌کننده پس ازتائید به‌صورت خودکار به سامانه مرکزی TTAC منتقل می‌شوند.

از دیگر قابلیت‌های وب‌سرویس کاتالوگ TTAC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بررسی بارکد و UID به‌منظورمشاهده کاتالوگ و اطلاعات هر فرآورده دارویی یا غذایی توسط اسکن بارکد با وارد نمودن کد
یو آی دی۲۰ رقمی
•کنترل اصالت با استعلام کد ۱۶ رقمی مندرج بر برچسب زردرنگ اصالت
• بررسی لیست داروخانه‌های مجاز ۳۱ استان کشور و امکان مسیریابی و حمل‌ونقل با مترو و اتوبوس
•دسترسی به اطلاعات دارویی مجاز و رسمی کشور بر اساس فهرست دارویی ایران
• گزارش عوارض دارویی و تجهیزات پزشکی به کارشناسان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت
•ارسال گزارش‌های مردمی به وزارت بهداشت درباره تخلفات کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها
• پیدا کردن دارو در نزدیک‌ترین داروخانه محل سکونت از طریق این اپ

وب‌ سرویس کاتالوگ TTAC مبنا

این سرویس باقابلیت مشاهده و رهگیری کلیه فرآیندهای اجرایی و جابجایی داروها از مبدأ تا مقصد حتی در شعب شرکت توزیع‌کننده میزان و تنوع فروش‌ و ثبت محصولات مرجوعی و..به شفافیت اطلاعات‌وسهولت ثبت و انتقال آن‌ها به سامانه مرکزی سازمان غذا و دارو کمک می‌کند.
این‌وب‌سرویس قابل ارائه به کلیه شرکت‌های فعال در زنجیره تأمین دارو در کشور است و قابلیت‌های یکپارچه‌سازی و ارتباطی آن با سامانه مرکزی TTAC لزوماً به استفاده از سایر محصولات مبنا محدود‌نمی‌شود.