کاربردهای-فناوری-اطلاعات-در-طراحی-و-مدیریت-زنجیره-تأمین.jpg

کاربردهای فناوری اطلاعات در طراحی و مدیریت زنجیره تأمین

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ نویسنده: نگین مطلبی

فناوری اطلاعات و پیاده‌سازی دقیق و بهینه آن، عرصه رقابتی متمایز و جدیدی را برای شرکت‌ها و زنجیره تأمین آن‌ها به دنبال داشته است به‌طوری‌که به‌واسطه فناوری، همکاری بین اعضای‌زنجیره تأمین از طریق گردش سریع اطلاعات دقیق و به‌کارگیری سیستم‌های اطلاعاتی بهبودیافته و افزایش کارایی و بهره‌وری زنجیره تامین را به همراه آورده است.
مدیران ارشد شرکت‌های تولیدی همواره در تلاش‌اند تا با کاهش هزینه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری به مزیت‌های رقابتی نسبت به سایر رقبای خود دست پیدا کنندچراکه افزایش انتظارات مشتریان ازنظر قیمت مناسب، کیفیت و تنوع محصولات و تحویل به‌موقع و نیز جریان آزاد اطلاعات چهره بازار را نسبت به گذشته تغییر داده است و بدیهی است که هر شرکت و برندی برای ماندن در بازار رقابتی باید به این نکات توجه کند.

اهمیت فناوری اطلاعات برای گردش بهینه اطلاعات

کاربرد فناوری نه‌تنها در ساماندهی و بهینه‌سازی زنجیره تأمین کالاها از مراحلِ اولیه تهیه مواد خام تا ارسال آن به مشتری را دگرگون کرده بلکه صنعت پخش و توزیع این کالاها را نیز با تحت تأثیر قراردادن سیستم‌های حمل‌ونقل، بازاریابی و فروش و.. متحول کرده است.

به یاد داشته باشید که گردش بهینه و کارآمد اطلاعات بر مدار فناوری اطلاعات می‌چرخد. ازآنجاکه مدیریت‌زنجیره تأمین بر سودآوری بلندمدت تمام شرکای زنجیره تأکید دارد اهمیت فناوری اطلاعات برای گردش بهینه اطلاعات نقش اصلی و محوری را در حصول این سودآوری ایفا می‌کند.

دو ستون اصلی مدیریت زنجیره تأمین

دو ستون اصلی مدیریت زنجیره تأمین یعنی

  • یکپارچه‌سازی شبکه بنگاه‌ها
  • وهماهنگ‌سازی جریان مواداطلاعات و مالی

    با استفاده از پیشرفته‌ای اخیردر فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌زور چشمگیری بهبودیافته است.اعتماد مشتریان برای دریافت کالاهای مورد تقاضای خودشان در زمان مناسب و باکیفیت مطلوب نیز به مدد فناوری اطلاعات و مدیریت داده‌ها افزایش یافته است.

به‌طورکلی می‌توان گفت فناوری اطلاعات با توانمندی مدیریت جریان اطلاعات ابعادی از زنجیره تأمین مانند هزینه، کیفیت، تحویل به‌موقع کالا و در فعالیت‌های IT خدمات و انعطاف‌پذیری و نهایتاً سود سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کارکردهای فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین

زنجیره تأمین مجموعه‌ای از چندین شرکت است که برای فراهم آوردن یک خدمت یا محصول گرد هم آمده‌اند و برای انجام فعالیت‌های خود نیازمند ارتباط اطلاعاتی هستند.ایجاد این ارتباط از طریق فناوری اطلاعات و شناخت سیستم‌های لازم برای تبادل اطلاعات امری حیاتی است و اتخاذ فناوری اطلاعات می‌تواند منجر به بهبود کارایی کل زنجیره شود.

علل ناکارآمدی در زنجیره ها در چیست؟

با توجه به اهمیت اطلاعات در زنجیره تأمین علت بسیاری از ناکارآمدی‌های موجود در زنجیره را می‌توان عدم دقت و صحت اطلاعات و توانمندی سیستم‌های اطلاعاتی بکار گرفته‌شده در این زنجیره‌ها دانست.تأثیرات فناوری اطلاعات و ابزارهای نرم‌افزاری آن را می‌توان در وجوه مختلف زنجیره تأمین مشاهده کردکه در زیر به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم

فرآیندهای کلان زنجیره تأمین

تمام فرآیندهای زنجیره تأمین در ۳ حوزه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از فرآیندهایی متمرکز بر

فعالیت‌های بالادستی ، فعالیت‌های داخلی ، فعالیت‌های پایین‌دستی

عملکرد خوب و اقتصادی شرکت‌ها و موفقیت‌هایشان به‌طور مشخص به فرآیندهای سه‌گانه مرتبط است.پس از چندین دهه تمرکز صرف شرکت‌ها بر فرآیندهای داخلی زنجیره تأمین، حالا دیگر بسیاری از بازیگران این عرصه دریافته‌اند که باید علاوه بر بخش داخلی باید به سایر فرآیندهای زنجیره تأمین در بخش‌های بالادست مانند ارتباط با تأمین‌کنندگان و بخش‌های پایین‌دست یا ارتباط با مشتریان نیز تمرکز داشته باشند و سود شرکت را مبتنی بر همه این فرآیندها طراحی و ترسیم کنند.

 فرآیندهای-کلان-زنجیره-تأمین
فرایندهای-کلان-زنجیره-تأمین

مدیریت CRM، ISCM و SRM

فرآیندهای معطوف به ایجاد ارتباط و پیوست منسجم با مشتریان (CRM) یکی از وجوه قابل تمرکز و توجه در فرآیندهای پایین‌دستی زنجیره تأمین شرکت‌هاست.مدیریت‌داخلی یا (ISCM) نیز معطوف به عملیات داخلی شرکت‌هاست ومعمولاً در به‌کارگیری نرم‌افزارهای مختلف و مرتبط بامدیریت‌زنجیره تأمین، نمود و ظهور می‌یابند.
سومین فرآیند کلان نیزمدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان (SRM) است که متمرکز به فرآیندهای بخش بالادستی زنجیره تأمین و ایجاد ارتباط بین شرکت و تأمین‌کنندگان است.
کاربردفناوری اطلاعات در این سه‌دسته از فرآیندهای کلان موجب پویایی سازمانی و بهینه‌سازی سایر جریان‌های اداری و اجرایی‌در شرکت‌ها و سودآوری آن‌ها می‌شود.

پوشش گسترده اطلاعاتی

کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین تمامی ارتباطات از تأمین‌کننده‌ها، تولیدکنندگان تا توزیع‌کنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان را پوشش می‌دهد و جریان اطلاعات عرضه و تقاضا را در شرکت‌ها رقم می‌زند.مسیر این اطلاعات

  • از ثبت تقاضا و سفارش گیری از مشتری
  • طرح‌ریزی تولید محصول
  • طراحی و ایجاد شبکه لجستیک شامل انبارها و موجودی‌ها، فروش لیست تحویل و طراحی سیستم حمل‌ونقل و ارسال کالا به سمت مشتری را پوشش می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری

پیشرفت تکنولوژی منجر به دسترسی آسان به تمام محصولات با پیشنهاد‌ها و تخفیف‌های مختلف است. این به کاهش هزینه‌های محصولات منجر می‌شود.بهره‌گیری از ابزارها و نرم‌افزارهای جدید مانند نرم‌افزارهای فروش و پخش مویرگی، بهره‌وری سازمانی را ارتقا دهند و بهره‌وری بسیار ساده‌تر و در زمان کمتری ایجاد شود.

افزایش تجارت الکترونیک و تبادل داده‌ها

با توسعه کاربرد فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرآیند انتقال سوابق اسناد داده‌ها و اطلاعات الکترونیکی را بین تأمین‌کنندگان‌ و مشتریان‌ به‌صورت خودکار انجام گیرد. بنابراین فرآیند ارتباطات بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر‌می‌شود و زمان کمتری می‌برد.

تبادل الکترونیکی داده‌ها چیست؟

نیز شامل تغییر اسناد تجاری در یک فرمت استاندارد از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر است. این قابلیت و همچنین عمل تبادل اطلاعات بین دو شرکت، به‌صورت الکترونیکی به‌جای فرم سنتی مانند، ایمیل، پیک و فکس ارائه می‌دهند.

ابزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)

سیستم ERP پایه بسیاری از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ابزار پردازش در بسیاری از شرکت‌ها است. آن‌ها اطلاعات را می‌گیرند و فعالیت‌ها و وظایف دستی مربوط به پردازش اطلاعات مالی، موجودی و سفارش مشتری را به حداقل می‌رسانند.این‌سیستم سطح بالایی از یکپارچگی را دارد و با گردش داده‌های مشترک در سازمان‌ها شرکت پویایی سازمانی شفافیت اطلاعاتی و تسریع برنامه‌ریزی را برای بهره‌برداران به دنبال دارد.

مبنا ارائه دهنده‌ی راهکارهای تخصصی نرم‌افزاری به شرکت‌های پخش

مبنا با ۲۲ سال سابقه در ارائه‌ی راهکارهای نرم‌افزاری، توانسته نرم‌‌افزارهای فروش و پخش مویرگی برنا ویژه‌ی شرکت‌های پخش استانی و نمایندگی‌ها و همچنین نرم‌افزار یکپارچه و تخصصی فروش و پخش مویرگی تحت وب MabnaERP ویژه شرکت‌های پخش سراسری و هیبریدی را با فرآیندهای خاص منظوره صنایع پخش دارویی، صنایع مواد غذایی و صنایع آرایشی بهداشتی و … ارائه دهد.