سیستم ERP

ماژول های پایه در یک سیستم ERP

تاریخ انتشار: ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ نویسنده: shahin

سیستم ERP (سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی) نرم‌افزاری است که برای مدیریت تمام منابع یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پرداخت کارکنان گرفته تا ورود یک پیچ به شرکت، در کل همه چیز می‌تواند با استفاده از یک سیستم ERP مدیریت و ردیابی شود. نرم‌افزارهای ERP سیستم‌هایی چند منظوره هستند. آنها از تمامی فرآیندهای کسب و کار درون سازمان پشتیبانی می‌کنند.

سیستم ERP، مدیران را از طریق برنامه‌ای متمرکز در مدیریت فرآیندهای بخش‌ها و توابع مختلف یاری می‌دهد. ما می‌توانیم در تصمیمات مهم از اطلاعات ارائه شده توسط ERP بهره‌مند شویم.

ارائه دهندگان زیادی در بازار وجود دارند که سیستم‌های ERP تحت ویندوز، تحت وب یا راهکارهای ERP ابری را ارائه می‌دهند. در انواع مختلف ERP پلتفرم‌های پیاده‌سازی یا فناوری های مورد استفاده شان متفاوت هستند. اما ماژول های پایه و مشترکی وجود دارند که در هر سیستم ERP یافت می‌شوند.

بسته به نیاز سازمان‌ها همه نرم‌افزارها یکپارچه شده و یک سیستم ERP سفارشی ایجاد می‌شود. معمولا مزایای نرم افزار جامع مالی اداری برای کسب‌وکارهای متوسط از دید مدیران پوشیده نیست. ولی در برخی ‌حوزه‌های کسب‌وکار شاید هنوز ارزش سیستم‌های یکپارچه مشخص نشده باشد. تمام ماژول‌های زیر را می توان در هر سیستم ERP پیدا کرد:

منابع انسانی

انبارداری

فروش و بازاریابی

خرید

حسابداری مالی

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

مهندسی / تولید

مدیریت زنجیره تامین (SCM)

هر مولفه‌ای که در بالا ذکر شد، برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار یک سازمان تعریف شده است. در ادامه شرح مختصری از ماژول های مختلف را بررسی کنیم.

مدیریت منابع انسانی (HR)

ماژول منابع انسانی سیستم ERP به تیم HR برای مدیریت کارآمد منابع انسانی کمک می‌کند. زیرسیستم HR امکاناتی از جمله، ردیابی سوابق کارکنان مانند بررسی عملکرد، پست، شرح شغل، ماتریس مهارت، ردیابی زمان و حضور و غیاب را فراهم می‌کند.

یکی از زیرمجموعه های مهم در واحد مدیریت منابع انسانی، سیستم حقوق و دستمزد است. این سیستم به مدیریت بهتر دستمزدها، جابجایی پرداخت ها و غیره کمک می‌کند. این نرم‌افزار هزینه‌های سفر و ردیابی بازپرداخت را نیز شامل می‌شود. پیگیری آموزش کارکنان نیز می تواند توسط سیستم ERP اداره شود.

انبارداری و مدیریت اموال

ماژول انبارداری می‌تواند برای ردیابی موجودی اقلام استفاده شود. اقلام را می‌توان با شماره سریال منحصر به فرد شناسایی کرد. با استفاده از این سیستم موجودی منحصر به فرد، می توانید آیتم را ردیابی کرده و مکان فعلی شان را در سازمان پیدا کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما ۱۰۰ هارد دیسک را خریداری کرده‌اید. با استفاده از یک سیستم انبارداری می‌توانید دریابید که چه تعداد هارد دیسک نصب شده است. آنها کجا نصب شده اند و یا چند هارد دیسک باقی مانده است.

نرم افزار انبارداری معمولاً شامل ویژگی‌هایی مانند کنترل موجودی، اقلام اصلی، گزارش میزان استفاده از موجودی و غیره می‌شود.

فروش از سیستم ERP

فرآیند عادی فروش شامل فرآیندهایی نظیر تجزیه و تحلیل و مدیریت تحقیقات(queries) فروش، رسیدگی به تقاضا، تهیه پیش نویس و پذیرش سفارشات فروش می‌شود.

تهیه صورتحساب فروش همراه با مالیات، ارسال / حمل کالا، ردیابی سفارش فروش در انتظار هم از جمله این امکانات است. همه این معاملات فروش توسط ماژول فروش سیستم ERP اداره می‌شوند. زیرسیستم CRM می‌تواند از ماژول فروش برای ایجاد فرصت‌های آینده کمک بگیرد.

ماژول خرید

زیرسیستم خرید شامل تمام فرآیندهایی می‌شود که با تهیه اقلام یا مواد خام مورد نیاز سازمان درگیر هستند. نرم‌افزار خرید شامل ویژگی‌هایی مانند فهرست تامین کننده یا فروشنده، ایجاد پیوند بین تامین کنندگان و ارسال درخواست مظنه به فروشندگان است.

دریافت و ضبط مظنه‌ها، تجزیه و تحلیل آنها، تهیه سفارشات خرید، ردیابی اقلام خرید، آماده‌سازی GRN‌ها (یادداشت‌های رسید رسمی)، بروز رسانی موجودی و گزارش‌های مختلف هم از آن جمله است.

ماژول خرید با ماژول موجودی انبار و ماژول مهندسی، تولید برای بروز رسانی موجودی یکپارچه و متحد است.

ماژول مالی و حسابداری

در اغلب شرکت‌های بزرگ کل جریان ورود و خروج پول یا سرمایه، توسط نرم افزار مالی تحت وب اداره می شود. این سیستم تمام معاملات مربوط به حساب مانند هزینه ها، مانده حساب ها، دفتر کل حسابداری، بودجه بندی، صورت حساب های بانکی، رسید های پرداخت، مدیریت مالیات و غیره را دنبال می‌کند.

گزارش‌گیری مالی کار ساده‌ای برای این ماژول ERP است. هر داده مالی که برای اجرای یک کسب و کار مورد نیاز است، با یک کلیک در ماژول مالی قابل دسترسی هستند.

نرم افزار مبنو به عنوان یک نرم‌افزار یکپارچه ERP تحت وب با شناختی که از فرآیندهای متنوع مالی در کسب و کارهای مختلف دارد، تمامی نیازهای مالی یک شرکت را مدیریت می‌کند و به بهره‌وری و سودآوری شرکت‌ها یاری می‌رساند. 

ماژول مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

زیرسیستم CRM از طریق خدمات مشتری بهتر و ایجاد ارتباط سالم با مشتری باعث بهبود عملکرد فروش می‌شود. تمام جزئیات ذخیره شده مشتری در ماژول CRM در دسترس خواهند بود.

نرم افزار CRM به مدیریت و پیگیری اطلاعات دقیق مشتری مانند تاریخچه ارتباطات، تماس‌ها، جلسات، جزئیات خریدهای مشتری، مدت قرارداد و غیره کمک می‌کند. گاهی می‌توان ماژول CRM را می توان با ماژول فروش به منظور افزایش فرصت های فروش ادغام کرد.

ماژول مهندسی / تولید

ماژول تولید کمک بسیار خوبی برای صنعت تولید در امر تحویل محصول بحساب خواهد آمد. این ماژول شامل ویژگی‌هایی مانند برنامه‌ریزی تولید، زمان‌بندی ماشین، استفاده از مواد اولیه، آماده سازی مواد (Bill of Material)، پیگیری روزانه پیشرفت تولید و گزارش از تولید واقعی است.

مدیریت زنجیره تامین (SCM)

ماژول مدیریت زنجیره تامین (SCM) جریان آیتم های محصول را از تولید کننده به مصرف کننده و مصرف کننده به سازنده مدیریت می‌کند. نقش های متداول شامل تولید کننده، عمده فروش، خرده فروش، توزیع کنندگان، و غیره می شود. SCM شامل مدیریت تقاضا و عرضه، بازده فروش و فرآیند جایگزینی، ردیابی حمل و نقل و … است.

امروزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط، در فرایند اتوماسیون خود با چالش مواجه هستند. سیستم ERP کمک خوبی برای چنین سازمان هایی است. ERP می‌تواند به طور موثر عملیات تجاری سازمان را بهینه‌سازی کند. مقدمه‌ای از ماژول‌ها، می‌تواند به شما در انتخاب و سفارشی کردن ماژول‌های سیستم ERP کمک شایانی کند.

مقالات مرتبط

تفاوت بین ERP ابری و ERP مستقر در محل
مزایا و چالشهای ERP تحت وب