خواب کالا

مدیریت موجودی و محاسبه خواب کالا با نرم‌افزار انبارداری

تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ نویسنده: تیم تولید محتوای مبنا

صاحبان کسب و کارهای اقتصادی که انبارداری و نگهداشت و ذخیره کالا یکی از محورهای اصلی فرآیندهای عملیاتی آنهاست می‌دانند که مدیریت موجودی‌کالا موفقیت آنها را تضمین می‌کند.این اصلی است که توجه به آن هر کسب و کاری را را متعادل و رو به رشد نگه‌ دارد.همه کسب و کارهای کوچک و بزرگ می‌توانند از نرم افزار انبارداری برای مدیریت موجودی کالا و پیگیری جریان کالاهای خود استفاده کنند.اهمیت مدیریت موجودی کالا در این است که سازمانها بدانند چه کالاهایی در انبار خود دارند و نحوه ورود و خروج آن چگونه است.

خواب کالا در انبار چیست؟

وقتی کالایی وارد انبار می‌شود از زمان نگه داشت تا فروش مشمول زمانی می‌شود که در اصطلاح به آن خواب کالا می‌گویند .هر چقدر این زمان کوتاه‌تر باشد می‌توان سود بیشتری برای شرکت‌ها متصور بود. کسب و کاری که موجودی بیش از حد داشته باشد‌،در حال خرید اضافه است که در این شرایط جریان نقدی محدود و به طور بالقوه کسری بودجه ایجاد می‌شود.در مقابل خواب کالا، کسری آن در انبار و به اصطلاح «کمبود موجودی کالا» به معنای از دست دادن مشتری است.سیستم مدیریت موجودی نرم‌افزار انبارداری راهکاری است که می‌تواند به مشاغل کمک کند تا بین کمبود و انبارش بیش از حد کالا خط تعادلی را برقرار کنند.

مزیت‌های کنترل خواب کالا

کنترل خواب کالا به کسب و کارها اطمینان می‌دهد تا از تأمین مستمر مواد و کالاها‌ آگاهی کافی داشته باشند و بتوانند مطابق با نیاز مشتری نسبت به تامین آن اقدام کنند.در کناری نگهداری مشتری، جلوگیری از انبارش بیش از حد و کمبود موجودی کالا و حفظ حداقل سرمایه‌ در گردش و بهینه‌سازی هزینه‌های مختلف مانند هزینه خرید‌، حمل و نقل، ذخیره‌سازی با سیستم مدیریت موجودی کالا برای کسب و کارها به راحتی قابل انجام است.این زیرسیستم به عنوان مشاوری آگاه و خودکار به صاحبان کسب و کارها می‌گوید که چه میزان موجودی در انبار دارند.

تعاریف استاندارد کنترل موجودی انبار

  • حداقل موجودی:

حداقل مقداری است که باید همیشه در قفسه‌های انبار موجود باشد. نرم افزار کنترل می کند که این میزان همیشه در انبار باقی مانده و برای نیازهای مشخص بر اساس تاییدیه خاص مدیریتی استفاده شود.

  • نقطه سفارش :

نقطه سفارش نقطه ای است زمان سفارش کالا را مشخص می کند. هنگامی که سطح موجودی به زیر این سطح از پیش تعیین شده کاهش یابد، زمان سفارش جدید فرا رسیده است.میزان سفارش بر اساس روش هایی است که در مقاله های آتی به آن پرداخته خواهد شد.

  • خروج کالا به ترتیب ورود (FIFO):

محور اصلی در مدیریت موجودی است به این معنی که صاحبان کسب و کار می‌دانند بر اساس آمار و محاسبات این سیستم باید ابتدا (موجودی قدیمی‌تر کالاها در انبار را بفروشندو نه جدیدترین کالاهای وارد شده را. این موضوع به ویژه برای محصولات فاسد شدنی برای جلوگیری از فساد بسیار مهم است.

  • محاسبه خواب کالا در انبار: 

هزینه‌های انبارداری بر اساس میزان ذخیره‌سازی شما در یک فصل مشخص، متغیر است.زمانی که انبار پر از محصولی باشد که فروش آن دشوار است ضمن اینکه هزینه‌های ذخیره‌سازی‌ کسب و کارها را افزایش می‌دهد به همین دلیل کاهش مدت ذخیره و نگهداشت کالا باید یکی از مهمترین استراتژی‌های راهبرداری در انبارها باشد.

  • کاربردهای سیستم انبار مکانیزه (WMS)

نرم افزار انبار مکانیزه (WMS) نرم افزار کاربردی است که به کنترل و مدیریت عملیات روزانه انبارداری کمک می‌کند.سیستم مدیریت انبارWMS یا مکانیزاسیون انبار با مدیریت مکانیزه انبار و بهینه‌کردن فرآیندهای کنترل و مدیریت مرکز توزیع، موجب کاهش هزینه‌ها و سودآوری کسب‌وکارها می‌شود.
اتوماسیون ایجاد شده ناشی از استقرار سیستم مدیریت انبارداری به کنترل موجودی کمک می کند به گونه‌ای که دقت، توان عملیاتی و سرعت را بهبود می بخشد.

مهمترین مزیت‌های سیستم انبار مکانیزه (WMS) عبارتند از :

  • مدیریت موجودی و کنترل ورود و خروج کالاها با دقت و سرعت بالاتر
  • افزایش کارایی و بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از فضای انبار
  • مدیریت دقیق سفارشات با امکان گزارش‌دهی متنوع
  • ذخیره سازی، برداشت و بازیابی محصولات با سرعت و دقت بیشتر
  • امکان ارسال متن به PDA انباردارها
  • تجمیع سفارشات چند مشتری و ارسال با یک وسیله نقلیه توسط سیستم WMS
  • گزارش‌گیری از خطاهای پرسنل و تسهیل راهنمایی اپراتور در کلیه فرآیندهای انبار
  • مدیریت ارسال بار و امکان تخصیص لوکیشن به کالاها در زمان رسید کردن

اهمیت زیر سیستم خواب کالا در پویایی فرآیندهای انبارداری

هزینه های انبارداری در صورت توقف انبار در کالا برای مدتی مشخص به ویژه در بسیاری از انبارهای عمومی، هزینه‌ای به نام «خواب کالا» را به کسب کارها تحمیل می‌کند.برای محاسبه این هزینه‌ها باید اطلاعات دقیق از ورود و خروج کالاها و میزان باقی مانده از هر ورود پس از هر عملیات خروج بررسی شود که معمولا فرمولی بسیار پیچیده دارد.با استفاده از زیرسیستم خواب کالا در نرم افزار انباردار، این محاسبات به سادگی صورت می‌پذیرند؛ به طوری که کافی است بازه زمانی مورد نظر خود به عنوان دوره خواب کالا را درج کنید تا نرم افزار انبارداری به تناسب اسناد ورود و یا حتی میزان مرجوعی کالاها این محاسبات را با دقت و سرعت بسیار بالا انجام دهد.

از قابلیت‌ها و امکانات زیرسیستم «خواب کالا» می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بکارگیری روش محاسبه تجمیع مانده از قبل، ورود و مانده کنونی
  • محاسبه دقیق بر اساس زمان ورود و خروج کالا با فاصله دلخواه
  • ثبت سند حسابداری خواب کالا
  • مشاهده اسناد قبلی در هر محاسبه
  • قابلیت ارائه خروجی اکسل و دریافت گزارش آماری