مدیریت موفق زنجیره تامین Walmart

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ نویسنده: ehsani

زمانیکه از Walmart صحبت می کنیم به یکی از بزرگترین موفقیت های لجستیکی و عملیاتی تاریخ اشاره می کنیم. بر اساس  Supply Chain Digest این غول جهانی خرده فروشی، بیش از 11700 فروشگاه دارد که با 59 نام تجاری و 2.3 میلیون کارمند در 28 کشور جهان فعالیت می کند، در حالی که به طور متوسط 32 میلیارد دلار موجودی را مدیریت می کند.
با توجه به این اعداد مشخص است که داشتن یک استراتژی و سیستم مدیریت زنجیره تامین موثر و کارآمد ضروری است. شرکت متعهد شده است که یک مدل تجاری برای هزینه های حمل و نقل داشته باشد تا مصرف کنندگان سود بیشتری از خرید خود داشته باشند.
طی بیست سال گذشته Walmart به بزرگترین و قدرتمندترین خرده فروشی تبدیل شده است که بیشترین میزان فروش در هر متر مربع، بالاترین گردش موجودی و سود عملیاتی از ویژگی های آن است. اگر نگاهی به آمار تاریخ سهام Walmart بیندازید می توانید موفقیت و تاثیری که در فضای خرده فروشی به وجود آورده است را به خوبی مشاهده نمایید. این شرکت در مسیر انتقال از یک خرده فروشی محلی به پایگاهی قدرتمند، با مفهوم مدیریت موفق زنجیره تامین مترادف شده است.
جیمز کرول ، مدیر مرکز تحقیقات زنجیره تأمین در کالج تجاری والتون گفت: من فکر نمیکنم دانشگاهی در جهان وجود داشته باشد که در مورد Walmart و زنجیره تأمین آن صحبت نکند. آنها به این دلیل که کار خود را به خوبی انجام می دهند، بسیار مورد احترام هستند.”
Walmart با این هدف شروع به کار کرد که مشتریان قادر باشند به هر آنچه نیاز دارند در هر زمان و مکانی دسترسی پیدا کنند. سپس Walmart به دنبال یافتن استراتژی هایی هزینه ای بود تا بتواند به کمک آن هر روز قیمت های پایینی برای کالاها ارائه دهد. در مرحله بعد Walmart به دنبال توسعه دادن یک استراتژی مدیریت زنجیره تامین بسیار ساختاریافته و پیشرفته بود تا این مزیت رقابتی را تقویت کرده و به کار گیرد و به این ترتیب جایگاه رهبری بازار را برعهده گیرد.

لینک های کمتر در زنجیره تامین

حتی در سال های ابتدایی نیز مدیریت زنجیره تامین Walmart در موفقیتی که در آینده به دست آورد سهیم بود. نوآوری زنجیره تامین Walmart درست از همان شروع کار، با حذف تعدادی از لینک های زنجیره آغاز شد. موسس سام والتون، که صاحب چندین فروشگاه فرانشیز بن فرانکلین بود قبل از افتتاح نخستین Walmart در راجرز، آرکانزاس در سال 1962، به طور انتخابی کالاهای فله ای را خریداری می کرد و به صورت مستقیم به فروشگاه های خود منتقل می کرد.
بعدها در دهه 1980، Walmart شروع کرد به کار کردن مستقیم با کارخانه ها تا علاوه بر کاهش هزینه ها، زنجیره تامین را به صورت موثرتری مدیریت نماید.
تحت ابتکار عمل زنجیره تامین Walmart – که با نام فروشنده مدیریت اقلام (VMI) نامگذاری شده است – تولیدکنندگان مسئولیت کالاهای خود را در انبار Walmart برعهده گرفتند. به این ترتیب Walmart توانست تکمیل سفارشات تقریبا 100 درصدی کالاها را انتظار داشته باشد.
در سال 1989 Walmart با هزینه های پخشی که تنها 1.7 درصد از هزینه فروش را دربر داشت، به نام خرده فروش دهه Retailor of the Decade نامگذاری شد. (این در حالی بود که رقبایش همچون کیمارت Kmart 3.5 درصد و سیرز Sears 5% هزینه پخش را در هزینه فروش در نظر می گرفتند)
از آن زمان به بعد زنجیره تامین شرکت بسیار کارآمدتر شد.

نوآوری موجودی Walmart : مشارکت های استراتژیک فروشندگان

Walmart مدت های مدیدی است که منابع استراتژیکی را تجربه می کند تا محصولات را با بهترین قیمت از تامین کنندگان دریافت کند؛ کسانی با این موقعیت که بتوانند تقاضا را برآورده سازند. سپس این شرکت شراکتی استراتژیک را با بیشتر فروشندگانش پایه گذاری کرد که خریدی طولانی مدت با بیشترین حجم ممکن را در ازای پایین ترین قیمت ممکن به آن ها پیشنهاد داد.
علاوه بر آن Walmart مدیریت زنجیره تامین را توسط ایجاد شبکه های ارتباطی با تامین کنندگان ساده تر کرد تا کیفیت را بهبود بخشد. شبکه تامین کنندگان جهانی، انبارها و فروشگاه های خرده فروشی تقریباً مانند یک شرکت واحد عمل می کنند.
کرول می گوید: “کل بخش های Walmart با هماهنگی هم عمل می کنند و این رمز موفقیت Walmart است.”

سرمایه گذاری در فناوری موجودی پیشرفته:

Walmart در پیگیری بی امانی که داشت تا کمترین قیمت مصرف کننده را به دست آورد، فناوری را پایه گذاری کرد تا تبدیل به نوآوری شود که فروشگاه ها موجودی انبارشان را ردیابی کنند و قفسه هایشان را مجدداً پر کنند، بنابراین به آن ها این امکان را می دهد تا قیمت ها را کاهش دهند. در سال 2015 این شرکت مبلغ 10.5 میلیارد دلار برای فناوری اطلاعات هزینه کرد و به صورت چشمگیری در بهبود قابلیت تجارت الکترونیک خود سرمایه گذاری کرد.
فناوری نقشی کلیدی در زنجیره تامین Walmart بازی می کند، که در حقیقت پایه و اساس استراتژی زنجیره تامین آن هاست. Walmart بزرگترین زیرساخت زنجیره تامین را نسبت به هر سازمان خصوصی در جهان در اختیار دارد و این پیشرفته ترین فناوری و طراحی شبکه ای است که به Walmart این امکان را می دهد تا تقاضا، ردیابی و پیش بینی سطح موجودی را دقیقاً پیش بینی کند تا مسیرهای حمل و نقل کارآمد را ایجاد نماید، ارتباطات با مشتریان را مدیریت کرده و واکنشی لجستیک را ارائه نماید.
به عنوان مثال Walmart نخستین شرکتی بود که در سال 1983 به صورت گسترده استفاده از بارکد را اجرایی کرد که از طریق آن اطلاعات سطح فروشگاه به سرعت جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شد. بعدها Walmart این فناوری امروزی را به نوآوری دیگری تبدیل کرد: Saving Catcher  که به مصرف کنندگان این اجازه را می داد تا بارکد محصولات را در گوشی خود اسکن کنند تا مناسب ترین قیمت را بسنجند.
سپس این شرکت Retail Link را ابداع کرد (یک پایگاه داده ماموت). Retail Link از طریق یک سیستم ماهواره ای جهانی به تحلیلگرانی متصل می شود که تقاضای تامین کنندگان را در شبکه تامین کنندگان پیش بینی می کند که در واقع داده های فروش در زمان حقیقی را از صندوق های نقدی و مراکز توزیع Walmart نمایش می دهد.
تولیدکنندگان و تامین کنندگان در طول زنجیره تامین با یک برنامه ریزی، پیش بینی و ارسال کالا به صورت مشترک و همزمان امور مربوط به تقاضا را پیش می برند؛ می توان گفت هر ارتباطی در زنجیره، از طریق فناوری برقرار می شود که شامل یک بانک اطلاعاتی مرکزی، سیستم های فروش نقطه ای و شبکه ماهواره ای است.
آنچه Walmart را اینچنین نوآور ساخت این بود که تمام این اطلاعات را با شرکای خود به اشتراک گذاشته بود. در گذشته بسیاری از شرکت ها نه تنها این کار را نمی کردند، بلکه از خدمات شخص ثالث third-party services استفاده می کردند که مجبور بودند هزینه اطلاعات را بپردازند. رویکرد Walmart امکان همکاری مکرر و غیررسمی بین فروشگاه ها، مراکز توزیع و تأمین کنندگان و کنترل متمرکز کمتر را فراهم می کند. علاوه بر این زنجیره تأمین شرکت با ردیابی خرید و تقاضای مشتری، به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا بجای آنکه کمپانی کالا را روی قفسه ها سوق دهد، کالاها را به طور مستقیم به واسطه تقاضا در فروشگاه ها عرضه کنند.
در سال های اخیر Walmart از برچسب های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)، استفاده کرده است که از کدهای عددی استفاده می کنند که می توانند از راه دور اسکن شوند تا پالت های کالاهایی که در حال حرکت در زنجیره تامین هستند را از راه دور اسکن کند. از آنجایی که موجودی باید توسط Walmart و تامین کنندگان اداره شود Walmart تامین کنندگان را تشویق کرد تا از فناوری RFID استفاده کنند.
اخیراً ، این شرکت با استفاده از برچسب های هوشمند، که توسط یک اسکنر دستی ساخته شده است، شروع به کار کرده است که به کارکنان این امکان را می دهد که به سرعت متوجه شوند چه مواردی باید تعویض شوند تا قفسه ها به طور مداوم پر باشند و موجودی از نزدیک مشاهده شود.
بر اساس پژوهشی که در دانشگاه آرکانزاس صورت گرفت، از زمانیکه Walmart فناوری RFID را در زنجیره تامین خود استفاده کرد 16% کاهش «اتمام موجودی» را شاهد بودند. محققان همچنین خاطر نشان کردند که محصولاتی که از بارکد الکترونیک استفاده می کردند سه برابر بیشتر از محصولاتی که صرفاً از فناوری بارکد استفاده می کردند مجدداً پر شده اند.
نهایتا باید گفت این تنها نوآوری در فناوری نیست که Walmart در آن بدعت گذاری می کند: سال گذشته Walmart اعلام کرد در حال آزمایش سیستم جدیدی برای مدیریت انبارهای خود است به نام Top Stock، که در آن قفسه های بالاتر برای ذخیره بیشتر استفاده می شوند. این حرکت برای دستیابی سریع تر به محصول در قفسه ها، ایجاد فضای بیشتر برای انجام سفارشات تحویل آنلاین و امکان دید بیشتر در سطوح موجودی برای کارکنان و مشتریان ایجاد شده است. این حرکت همچنین بدان معنی است که مشتریان مجبور نیستند برای یافتن کالایی که در قفسه مشاهده نمی کنند، صبر کنند تا یک کارمند را پیدا کنند.

استراتژی مدیریت زنجیره تامین Walmart

استراتژی مدیریت زنجیره تامین Walmart چندین مزیت رقابتی پایدار دارد؛ از جمله هزینه محصولات پایین تر، کاهش هزینه های حمل، بهبود تنوع و حق انتخاب در فروشگاه و قیمت بسیار رقابتی که برای مصرف کنندگان فراهم می سازد.
این استراتژی به Walmart کمک کرده است که به نیرویی غالب در یک بازار جهانی رقابتی تبدیل شود. با تکامل فناوری، Walmart برای بهبود زنجیره تأمین خود و دستیابی به راندمان بیشتر، بر روی فرآیندها و سیستم های نوآورانه تمرکز می کند.
نگاهی گذرا به زنجیره تأمین و عملیات موجودی Walmart، قطعاً نکات ارزشمندی برای یادگیری فراهم می کند که کسب و کارها می توانند از آن برای عملکرد خودشان استفاده کنند. جالب است بدانید حتی سرهنگ ارتش ورنون لی بیتی، که فرمانده انبار پخش در کویت بود، یک سال را به عنوان بخشی از برنامه «آموزش ارتش با صنعت» در Walmart سپری کرد. بیتی در مقاله ای تجربه خود در Walmart را اینگونه بیان کرد: “مدیریت زنجیره تامین کالای درست را به مصرف کننده حقیقی در زمان حقیقی با کارآمدترین روش ارائه می کند. هیچ کس بهتر از Walmart این کار را انجام نمی دهد.”