مدیریت پخش مویرگی به شیوه مدرن با معرفی ترندهای روز دنیا

تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ نویسنده: ehsani

فرآیند زنجیره تامین دائماً در حال تکمیل و به روزرسانی است. می توان گفت زنجیره تامین و لجستیک برای هر کسب و کاری به لحاظ تامین مواد اولیه با کیفیت، فرآیند تولید کارآمد، ردیابی، حمل و نقل و ذخیره سازی کالاهای آماده شده حیاتی است. شرکت هایی که زنجیره تامین خود را به خوبی طراحی کرده اند قادرند نیازهای مصرف کنندگان خود را سریع تر و با کیفیت بالاتری پاسخگو باشند.
در ادامه به تعدادی از ترندهای کلیدی مدیریت پخش مویرگی که پیش بینی می شود بر شکل و توسعه عملیات زنجیره تامین در آینده تاثیرگذار باشد نگاهی می اندازیم:

تکنولوژی بلاکچین

اجرای تکنولوژی بلاکچین یکی از برجسته ترین ترندهای لجستیک است که استفاده از آن در صنعت حمل و نقل و تدارکات رو به افزایش است؛ چرا که این امکان را فراهم می سازد تا یک سیستم شفاف و کارآمد برای ثبت معاملات، پیگیری دارایی ها و مدیریت تمام اسناد درگیر در فرآیند لجستیک ایجاد نماید و انتظار می رود همه چیز را از انبارداری تا تحویل کالا تحت تاثیر قرار دهد. از جمله مزایای استفاده از بلاکچین در مدیریت زنجیره تامین می توان به قابلیت ردیابی و به صرفه بودن اشاره کرد. بلاکچین می تواند برای دنبال کردن حرکت کالاها، مبدا آن ها، تعداد و غیره به کار رود؛ به این ترتیب سطح جدیدی از شفافیت را برای این صنعت به همراه دارد. از طرف دیگر ضبط تراکنش ها از طریق بلاکچین می تواند به طور قابل توجهی خطای انسانی را از بین ببرد و یکپارچگی اطلاعات مالی شرکت ها را تضمین نماید. اگر در زنجیره تامین یک بی نظمی مشاهده شود، سیستم بلاکچین می تواند شما را به سمت منشا آن هدایت کند تا اقدام مناسب، سریع تر و با صرف هزینه کمتری صورت پذیرد.

کاربرد نرم افزارهای مدیریت پخش با تکنولوژی محاسبات ابری (Cloud Computing) در زنجیره تامین

استفاده از نرم افزار پخش مویرگی ای که بصورت ابری قابلیت ارائه سرویس را دارد، در مدیریت زنجیره تامین و لجستیک شرکت های مطرح دنیا محبوبیت بسیاری کسب کرده است. علاوه بر ایمنی، امنیت و سهولت کاربری، این امکان برای شرکت ها فراهم شده تا در بهینه سازی هزینه های بالای نگهداری، ارتقا و هزینه های مرتبط با زیرساخت سیستم، توانمند تر از گذشته، فرآیندهای برنامه ریزی شده را اجرا نمایند.
سرویس های ابرینرم افزارهای مدیریت لجستیک محبوب دنیا همچون SAP ، Excalibur WMS ، JDA ، Synapse ، LogiNext Mile به کاربران خود قدرت مدیریت اطلاعات به صورت ابری را می دهند. نرم افزارهای ایرانی زیادی نیستند که از تکنولوژی Cloud Computing بهره مند باشند. به عنوان معروف ترین آنها، می توان از نرم افزار پخش مویرگی مبنا نام برد. تولیدکنندگان این نرم افزار با نیم نگاهی به تجربه نرم افزارهای موفق خارجی و همچنین در اختیار داشتن تجربه مدیریت پخش مویرگی طی بیست سال گذشته، پس از تکنولوژی های DOS و ویندوز، چند سالی ست که نسخه تحت وب خود را منتشر کرده اند و این مهم با استقبال قابل توجه مشتریان نسخه های قبلی این کمپانی ایرانی مواجه شده است. از سوی دیگر، با انتشار نسخه Cloud نرم افزار پخش مویرگی مبنا، گویا برای اولین بار است که دروازه های صادراتی کشورهای منطقه به این محصول ایرانی روی خوش نشان داده اند و مدیران این کمپانی در خبرها، از عقد قرارداد با یکی از شرکتهای بزرگ صنعت پخش فرا منطقه ای در آینده نزدیک گفته بودند. جامع بودن امکانات از قبیل یکپارچگی بخش های انبارداری، مالی، خزانه داری و فروش و همچنین سهولت کاربری از ویژگی های برجسته این محصول ایرانی ست.

دیجیتالی کردن زنجیره تامین

منظور از دیجیتالی کردن یا الکترونیکی کردن، استفاده از آخرین راهکارهای فناوری برای طراحی مجدد فرآیندهای مدیریت پخش مویرگی است. با توجه به افزایش استفاده از خدمات آنلاین گوناگون جهت تصمیم گیری های خرید، دیجیتالی کردن زنجیره تامین باعث می شود سرعت، پویایی و انعطاف پذیری در مدیریت فرآیندها بهبود پیدا کرده و بازدهی نهایی سیستم بهینه سازی شود.
– هوش مصنوعی: هوش مصنوعی، برنامه های متعددی در زنجیره تامین خصوصاً بخش انبارداری دارد؛ از جمله راهکارهای تشخیص چهره، خودروهای بدون راننده، استفاده از ربات ها، تگ های ردیابی و شمارش محصول و … . آخرین نسل ربات ها، برنامه پذیرتر، با انعطاف پذیری بیشتر و مقرون به صرفه تر هستند و نقش آن ها در کمک به کارکنانی که وظایف تکراری و چالش برانگیزی دارند بسیار چشمگیر است.

زنجیره تامین چرخشی

اصطلاح زنجیره تامین خطی به مفهوم متعارفی اشاره دارد که کالا به صورت خطی جریان دارد (از مواد اولیه تا محصول نهایی). عملیات لجستیک مدرن مبتنی بر مفهوم زنجیره تامین چرخشی است که شامل استفاده از محصولات قبلاً استفاده شده به عنوان مواد اولیه می شود و یک رویکرد جدید و نوآورانه است. این روند به شرکت ها کمک می کند تا هزینه های اداری و تدارکات خود را کاهش داده، به پایداری بیشتری دست یابند، وفاداری و خدمات مشتری را بهبود بخشیده و در منابع صرفه جویی نمایند.

دستگاه های پوشیدنی

فناوری پوشیدنی به دستگاه هایی اشاره دارد که برای پوشیده شدن توسط انسان طراحی شده اند. این دستگاه ها به واسطه ترکیب شدن با فناوری ابری، به دسترسی و ورود داده های کارمندان در لحظه کمک می کند. به این ترتیب مدیران انبار قادر خواهند بود داده های موجود را با سرعت و دقت بیشتری جمع آوری کرده و تجزیه و تحلیل مناسبی از داده ها جهت کنترل موجودی کالاها داشته باشند. علاوه بر این دستگاه های پوشیدنی برای دریافت نشانه های حیاتی کارگران انبار ابزار مناسبی است تا از بروز مشکلات سلامتی (خستگی، حملات قلبی و غیره) جلوگیری نماید.

قابلیت دید پیشرفته زنجیره تامین

تجزیه و تحلیل مناسب داده های زنجیره تامین می تواند به شکل قابل توجهی پیش بینی های تجاری و تصمیم گیری ها را بهبود بخشد. قابلیت دید زنجیره تامین، بینشی کامل از تمام آنچه در طول زنجیره تامین رخ می دهد ارائه می نماید و علاوه بر مدیریت موجودی در لحظه، این امکان را فراهم می سازد که کالاها به محض مصرف جایگزین گردند.
در این مطلب به بخشی از مباحث مدرن مدیریت پخش مویرگی اشاره کردیم. بدیهی است که آیتم های بسیاری در پیگیری و بهینه سازی فرآیندهای زنجیره تامین نقش ایفا می کنند و دستیابی به نرخ مطلوب در همه موارد همواره آرمان شرکت های بزرگ و معتبر صنعت پخش کشور می باشد.