سیستم مدیریت انبار

ارزش‌افزوده‌های نرم‌افزار انبار در ساماندهی کالاهای چند قیمته

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ نویسنده: تیم تولید محتوای مبنا

افزایش تقاضای انواع کالاهای مصرفی در کنار تنوع چشمگیر تولید آن‌ها و گسترش بازار رقابتی، نیاز به انبارهای نگهداری کالا را به ضرورتی انکارناپذیر در کسب‌وکارهای مختلف بدل کرده است.به‌زعم بسیاری از کارشناسان و صاحبان کسب‌وکارهای اقتصادی و تجاری، مفاهیم مختلفی مانند انبارگردانی و نگهداشت کالا باوجود پیچیدگی فرآیندهای لجستیکی با استفاده از ابزارهای فناورانه و تکنولوژی‌ محور هرروز تحولی بزرگ را تجربه می‌کنند که افزایش بهره‌وری و رضایتمندی مشتری را برای این کسب‌وکارها به همراه دارند.

مدیریت انبار با قابلیت‌ «عامل ردیابی کالا»

نرم‌افزارهای مدیریت انبار که امروزه تحت عنوان سیستمهای‌ مدیریت انبار WMS نیز شناخته می‌شوند با امکانات و قابلیت‌های متنوع و یکپارچه عملیات انبارداری را به ساده‌ترین شفاف‌ترین و بهینه‌ترین شیوه انجام می‌دهند. کارکردهای اصلی این نرم‌افزار را می‌توان درکنترل انبارها از طریق سیستم مدیریت موجودی انبار، نگهداری کالاها، چیدمان دقیق و منظم محصولات و حمل‌ونقل کالاها و… است.

سیستم‌های مدیریت مکانیزه انبار

از آنجا که مدیریت بهینه انبارها بدون تعیین موقعیت مکانی کالاها تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.
سیستم‌های مدیریت مکانیزه انبار با امکان ثبت و ضبط همه اطلاعات جزئی و استفاده از قابلیت «عامل ردیابی» به‌راحتی مختصات مکانی کالا و اینکه در کدام لاین (قفسه) قرار گرفته است را در اختیار انباردار قرار می‌دهدبنابراین قابلیت‌های زیرسیستم «عامل ردیابی کالا»در نرم‌ افزار انبار به‌تنهایی یکی از ارزش‌افزوده‌هایی است که صاحبان کسب‌وکارهای مختلف را نسبت به خرید این نرم‌‌افزار ترغیب می‌کند

کارکرد زیر سیستم«عامل ردیابی» درباره کالاهای چند قیمتهه

قابلیت «عامل‌ ردیابی کالا»درنرم افزارمدیریت انبار در واقع ترکیبی از اطلاعات و شناسه‌های کدگذاری شده مندرج برکالاست

در اکثر موارد سه روش برای شناسایی و ردیابی کالا وجود دارد :

  • کالا
    در اکثر کالاها برای افزایش سرعت در شناسایی کالا یک بارکد دو بعدی روی کالا درج می شود.
«عامل‌ ردیابی کالا»در سیستم مدیریت انبار
«عامل‌ ردیابی کالا»در سیستم مدیریت انبار
  • سری ساخت
    سری ساخت و تاریخ انقضا محصول بر روی کالا به صورت یک متن درج می شود.دربرخی از کالا ها این اطلاعات به صورت بارکد بر روی کالا درج و قابل خواندن از طریق یک بارکدخوان است.
  • شناسه منحصر به فرد(UID)
    برخی از کالاهای ارزشمند و یا اکثر کالاهای سلامت محور دارای یک مشخصه ردیابی منحصر با نام UID دارند. UID کالا معمولا به صورت یک بارکد سه بعدی بر روی کالا درج شده است. از طریق بارکدهای سه‌بعدی درج‌شده روی کالاها قابل خوانش برای همه اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های بارکدخوان هستند. این کدها در واقع دربرگیرنده اطلاعات جزئی از ساخت تا تولیدکننده و حتی توزیع‌کننده و سایر اطلاعات مرتبط با آن هستند و به‌صورت مکانیزه و خودکار در جداول مربوطه انبارداری ثبت و ضبط می‌شوند.
 شناسه منحصر به فرد(UID)
شناسه منحصر به فرد(UID)

زیر سیستم «عامل ردیابی کالا»

بسته به صنایع مختلف تعیین عامل ردیابی کالا در نرم‌افزار انبار متفاوت است اما اکثر شرکت‌های تولیدی ترجیح می‌دهند «عامل ردیابی کالا» را بر اساس قیمت تعیین ‌کنند که به‌صورت چاپی بر روی محصول ارائه‌ونیز درج می‌شوند.

تعیین عامل ردیابی کالا

بر اساس قیمت را می‌توان ارزش‌افزوده‌ای در جهت خدمت به مصرف‌کننده نهایی، جلوگیری از اختلال در بازار و وقوع تخلف از سوی تولید‌کنندگان و افزایش قدرت نهادهای ناظر در کنترل بازار و قیمت‌ها دانست.

یک نوع محصول مصرفی مثل روغن نباتی را در نظر بگیرید. تولیدکننده در سری اول این محصول را با قیمت مصرف ۸۰ هزار تومان به بازار عرضه ‌کند. با وجود تورم روزانه کالاها، تولید کننده مجبور است همین محصول روغن نباتی را در سری دوم تولید با قیمتی بیشتر و مثلاً با ۱۰۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برساند.

اهمیت زیر سیستم «عامل ردیابی کالا»

اینجاست که زیر سیستم «عامل ردیابی کالا» که همان قیمت مصرف‌کننده است به کمک تولید کننده و مشتری نهایی و نهاد کنترل‌گر بازار می‌آید و وضعیتی شفاف از وضعیت کالا را به دست می‌دهد.

اطلاعاتی مانند اینکه این

  • کالا تولید جدید است یا قدیم
  • با کدام قیمت به دست مشتری می رسد
  • میزان موجودی این‌کالا در انبار چقدر است‌
  • و چقدر از آن خارج و چقدر وارد انبار می شود
  • و یا اینکه تولیدکننده در عرضه این کالا به بازار‌مرتکب تخلفی شده است یا نه!

نبود سیستم مدیریت انبار چه مشکلاتی به وجود می آورد ؟

حالا بهتر می‌توانید انباری را تصور کنید که مجهز به سیستم مدیریت انبارWMS نباشد.
فارغ از حجم نابسامانی و آشفتگی‌های انبارها بدون وجود یک سیستم یکپارچه مکانیزه احتمال تغییر هرگونه تغییر قیمت و ثبت اطلاعات برای انباردارها به‌مراتب سخت‌تر می‌شود و از همه مهم‌تر احتمال وقوع تخلف و لغو مجوزهای تولید یا حتی پخش کالاها افزایش می‌یابد.

اهمیت بهره‌گیری ازسیستم‌های مدیریت مکانیزه انبار

با بهره‌گیری ازسیستم‌های مدیریت مکانیزه انبار جمع‌آوری اطلاعات از شیوه سنتی یعنی ثبت اطلاعات و بررسی‌ها بر روی کاغذ، به یک سیستم یکپارچه تبدیل و جمع‌آوری اطلاعات به روش مکانیزه و بدون دخالت انسان بدل می‌شود.ثبت اطلاعات با سرعت، دقت و شفافیت کامل صورت می‌گیرد و امکان دریافت لحظه‌ای انواع گزارش‌های متنوع تحلیلی و آماری برای اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی فراهم می‌شود

مزایای زیر سیستم «عامل ردیابی کالا» را به‌اختصار می‌توان در موارد زیر دانست:

  • کاربری آسان و بدون پیچیدگی برای انباردارها
  • رهگیری کالاها بر اساس اطلاعات مندرج بر آن‌ها اعم از انواع بارکدها، سریال‌ها، تاریخ‌های تولید و انقضاء
  • دریافت انواع گزارش‌های تحلیلی و آماری متنوع
  • امکان ردیابی کردن گردش کالاها از مرحله ورود کالا تا خروج