نرم افزار توزیع مواد غذایی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

نرم افزار توزیع مواد غذایی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ نویسنده: مدیریت سایت

نرم افزار توزیع مواد غذایی در حوزه پخش می‌تواند در حاشیه سود تولیدکنندگان تغییرات قابل توجه ایجاد کند. نرم افزار پخش مواد غذایی در زمینه توزیع محصولات تند مصرف، دسترسی به بازار و مشتری نهایی را بهبود می‌دهد.

در ادامه تحول دیجیتال همه بخش‌های صنایع تولیدی بر حداکثر خودکارسازی و استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری متکی شده‌اند. در تحلیل عملکرد مناسب نرم افزارهای پخش، باید خدمات و امکانات محصولات نرم افزاری را با چالش‌ها و فرصت‌های صنعت پخش در کنارهم بررسی کنیم.

تعاریف و چارچوب نرم افزار توزیع مویرگی

نرم‌افزار پخش مویرگی  که با نام مدیریت پخش هم نامیده می‌شود سیستمی است که فرآیندهای مختلف پس از تولید کالا تا رسیدن به دست مشتری نهایی را مدیریت می‌کند. این تعریف می‌تواند پاسخی مقدماتی به نرم افزار پخش مواد غذایی چیست؟  باشد.

مدیریت فرآیندهایی مانند خریدوفروش مواد اولیه،توزیع و پخش محصول نهایی، انبارداری، استعلام موجودی انبارها و کلیه امور لجستیکی در این نرم‌افزار دیده می‌شود. با بکارگیری نرم افزار پخش مواد غذایی، کنترل و پیگیری فعالیت‌های مختلفی مانند دریافت و ثبت سفارش‌ها، فروش و پخش مویرگی با سهولت انجام می‌شود. سیستم مدیریت پخش مویرگی به صنایع غذایی کمک می‌کند تا فرآیند پخش مویرگی را با بهترین کیفیت انجام دهند و سودآوری شرکت را بالا ببرند.

چالش‌های پخش صنایع غذایی در ایران

صنعت پخش مواد غذایی در ایران با چالش‌هایی مانند بالا بودن هزینه مبادله، سنتی بودن فرآیندهای اجرایی کسب و کار، تحریم و مشکلات در واردات افزودنی‌ها، بالا بودن هزینه‌های بازاریابی و توزیع، عدم شفافیت در اطلاعات فعالان بازار و جامعه مصرف کنندگان، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل (به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی)، کارایی پایین شبکه پخش و انحصار در برخی محصولات است.

وقتی عملکرد شرکت‌های پخش با بهره وری و کارایی همراه نباشد، فعالیت واسطه‌ها افزایش می‌یابد. این به معنی افزایش قیمت برای مصرف کننده و کاهش سود برای تولید کننده خواهد بود.

علیرغم حجم بالای فروش در صنعت پخش مواد غذایی، شرکت‌های فعال در این صنعت به ندرت استراتژی‌های توزیع تدوین می‌کنند. عدم توجه به اهمیت راهبردی تدوین استراتژی برای کانال‌های توزیع و شیوه‌های پخش مویرگی، عواقب زیان باری در این صنعت خواهد داشت.

نرم افزار پخش صنایع غذایی و فرصت افزایش بهره‌وری صنعت

عدم وجود بهره‌وری موجب زیان ده شدن شرکت‌های پخش می‌شود. برخی تحقیقات* نشان داده که سیستم توزیع کالا در ایران از لحاظ زیرساخت‌ها و عملکرد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

سنتی بودن این صنعت باعث افزایش هزینه‌های توزیع به بالاتر از 50 درصد قیمت نهایی کالاها شده است. نرم افزار پخش مواد غذایی به شرکت‌ها کمک می‌کند، ساختار شبکه توزیع و ابعاد آن را به شکل بهینه‌تری طراحی کنند. این نوع برنامه‌ریزی به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود و در نهایت بهره‌وری صنعت را افزایش  می‌دهد.

منظور از ساختار شبکه توزیع لایه های توزیعی، انواع تجهیزات مورد نیاز در لایه‌های مختلف، تعداد و مکان آنهاست که طبیعتا افزایش اثربخشی فعالیت شرکت‌های فعال در صنعت را به دنبال دارد. نرم افزار پخش صنایع غذایی با توجه به اجرای طرح های دولتی مانند طرح تحول اقتصادی، طرح اصلاح نظام توزیع کالا و اجرای سیسستم ایران کد می‌تواند موجب استقرار شبکه جدید تهیه و توزیع کالا شود.

نرم افزار پخش مواد غذایی و فرصت افزایش بهره‌وری صنعت
نرم افزار پخش مواد غذایی و فرصت افزایش بهره‌وری صنعت

اصول طراحی شبکه توزیع با کمک نرم افزار پخش مویرگی

طراحی شبکه توزیع (Distribution Network Design) با هدف شکل‌دهی به ساختار شبکه توزیع انجام می‌شود. به بیان دیگر DNDتعیین کننده تعداد خط‌های توزیع، نوع، اندازه و موقعیت تجهیزاتی است که محصول به کمک آنها قبل از رسیدن به مشتریان ذخیره می‌شود. استفاده از نرم افزار پخش مواد غذایی به مدیران حوزه بازاریابی و فروش مویرگی کمک می‌کند هزینه‌های نگهداری کالا، حمل‌ونقل و هزینه‌ ناشی از افزایش سطح کیفیت خدمات شرکت پخش را کاهش دهند.

اطلاعات و داده‌های  نرم افزار فروش مویرگی، انتخاب تعداد، مکان و ظرفیت مطلوب کارخانه‌ها و انبارها برای ارائه محصولات به خرده فروشان با قیمت رقابتی را امکان پذیر می‌کند. ایجاد رضایت در زمینه کیفیت خدمات مورد انتظار خرده فروشان از طریق امکانات این نرم افزار فراهم می‌شود.

تحلیل صنعت پخش بر اساس عوامل رقابتی در بازار

تحلیل صنعت غالبا با بررسی عمومی نیروهای تاثیرگذار بر سازمان آغاز می‌شود. هدف نهایی چنین تحلیلی بررسی این مسئله است که چگونه شرکت پخش برای خلق فرصت‌ها در محیط و حفظ خود در مقابل چالش رقبا و سایر تهدیدها به تدوین استراتژی می‌پردازد.

داده‌ها و داشبوردهای اطلاعاتی نرم افزار پخش مواد غذایی در دو مرحله با انتخاب بهترین استراتژی توزیع به موفقیت شرکت‌ها در بازار رقابت کمک می‌کند. مرحله اول شامل توسعه چارچوب کلی تدوین استراتژی‌هایی است که شامل شناسایی و تعیین اهداف و سایر پارامترها موثر در تصمیم‌گیری است.

مرحله دوم امتیازدهی به انتخاب‌ها براساس اهداف و شاخص‌های مرتبط است. سنجش و رصد آنلاین عواملی مانند شدت تقاضا، شاخص‌های فروش به تفکیک مناطق و شهرها، پارامترهای عملکردی اجزای شبکه توزیع مویرگی و هزینه‌های حمل‌ونقل امکانات مهمی هستند که نرم افزار پخش مواد غذایی برای توسعه استراتژی این صنعت ارائه می‌کند.

نمونه‌هایی از پیشنهادهای عملی نرم افزار توزیع مواد غذایی

داده‌ها و نمودارهایی که در داشبوردهای نرم افزار پخش مویرگی ارائه می‌شود به اتخاد تصمیمات راهبردی کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر تعداد محصولات موجود در سبد فروش زیاد باشد، با هدف افزایش تمرکز تیم فروش، تعداد خطوط فروش (به عنوان مثال تیم فروش لبنیات به صورت مستقل از تیم فروش محصولات سلولزی فعالیت می‌کند) باید افزایش یابد.

به این ترتیب تیم فروش با تمرکز بر فروش اقلام موجود در سبد فروش می‌تواند سهم بازار بیشتری را کسب کند. در این زمینه در صورت همگن بودن محصولات موجود در سبد توزیع، توزیع محصولات باید در یک خط توزیع انجام شود.

در صورت بالا بودن رقابت در حوزه فعالیت شرکت پخش، مسیربندی توزیع باید به گونه‌ای باشد که امکان رفع نیاز بازار و همچنین پر کردن خلاهای بازار در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم باشد.

منبع:

عوامل موثر بر تصمیمات ساختاری شبکه توزیع و سیاستگذاری مدیریت توزیع در صنعت پخش مواد غذایی. مجله مطالعات مدیریت صنعتی تابستان 1399 – شماره 57 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC