ویژگی-شرکت-های-مدرن-پخش-مویرگی

ویژگی‌های شرکت‌های پخش مویرگی کارآمد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ نویسنده: نگار مطلبی

در بخش‌های مختلف اقتصاد شرکت‌های پخش مویرگی نقش دارند. شناخت ویژگی‌های کارآمدی و اثربخشی آنها می‌تواند صنعت توزیع را سودآورتر کند. سیستم پخش و توزیع مویرگی به‌عنوان یکی از بهترین شیوه‌های پخش در بین شرکت‌های جهان شناخته شده است.

این سیستم مزیت‌های خود را از جانب هر دو سوی تولید‌کننده و مشتری به‌خوبی نشان داده است. تلاش امروز بازیگران صنعت پخش و توزیع معطوف به‌کارگیری روش‌ها و متددهای خلاق و مبتنی بر فناوری در این حوزه است. این یعنی استفاده از فروش و پخش مویرگی به‌عنوان بهترین ابزار، تثبیت شده است.

در کنار تثبیت جایگاه شرکت‌های پخش و توزیع مویرگی استفاده از روش‌های مدرن و مبتنی بر فناوری IT اولویت زیادی دارد. ماحصل این روش توزیع در تبلیغات و فروش شرکت‌های تولیدکننده و ارائه‌دهنده خدمات، تأثیر بسزایی دارد. بدیهی است که افزایش اطلاعات و آگاهی مشتری نسبت به جزییات محصول تولیدی و دسترسی و خرید آسان محصول را به دنبال دارد. این به معنی فروش بیشترو بی‌واسطه است.

به یاد داشته باشید که ساختار و سیستم توزیع و پخش کالا و خدمات از بخش‌های مهم اقتصادی کشورهاست. چراکه علاوه بر انتقال و تحویل کالاها و خدمات به مصرف‌کنندگان، اطلاعات و نقدینگی را به بخش‌های تولیدی (داخل یا خارج از کشور) ارائه می‌دهند. به همین دلیل از این بخش به‌عنوان عاملی برای رشد و توسعه بخش‌های تولیدی و اقتصادی یاد می‌شود.

صنعت پخش و توزیع در سایر نقاط جهان

گستردگی استفاده از ابزار و روش‌های جدید انبارداری و نگه‌داری کالاها، در بیشتر کشورهای دنیا در کنار بررسی شاخص‌هایی مثل رعایت استانداردهای کیفی، ایمنی و حداقل هزینه‌ها و سرعت تحویل همواره به‌عنوان شاخص‌های توسعه یک نظام پخش و توزیع به شمار می‌رود.

سیستم پخش و توزیع در دنیا و به‌ویژه در آمریکا و اروپا به‌طورجدی توسعه یافته است. همه شرکت‌های تولیدی و ارائه‌دهنده خدمات پذیرفته‌اند فقط با کمک و همراهی بهترین شرکت‌های پخش و توزیع می‌توانند از هزینه‌های خود کم کنند و در مقابل به سود بیشتری دست پیدا کنند.

هزینه‌های سربار استفاده از سایر روش‌های پخش و توزیع مثل هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی، سرمایه و مکان و.. در کنار افزایش خریدهای اینترنتی و آنلاین صاحبان مشاغل تولیدی با حذف واسطه‌ها و تنها با یک شرکت پخش خوب کارآمد و البته مجهز به ابزاری تکنولوژی محور می‌توان به‌راحتی محصول را به مشتری رساند.

آمار بالای ۶۰ درصد خرید آنلاین در کشورهای خاورمیانه و میزان رشد آن در ایران نشان می‌دهد صنعت توزیع و پخش کالا در همه کشورها از شرایط مشابه برخوردارند و صرفاً از روی کیفیت و کمیت می‌توان آن‌ها را ارزیابی کرد.

یک برآورد آماری تایید کرده است که به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر مصرف‌كننده در امريكا، 1.6 واحد صنفی توزيع كالا و در آلمان به ازای هر 1000 نفر در حدود 9.4 شركت پخش وجود دارد. این آمار در كشور ما (ایران) حدود ۹۵۰ هزار شركت پخش و توزيع كالا به‌صورت رسمی و غيررسمی است.

شاخص‌های ارزیابی صنعت پخش و توزیع

یکی از شاخص‌های ارزیابی صنعت پخش و توزیع را می توان میزان بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز و ابزارهایش در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری دانست. با تغییرات فناوری نقش نرم‌افزار پخش مویرگی در موفقیت کسب و کارها برای جذب و حفظ مشتریان برجسته‌تر می‌شود.

شرکت‌های پخش مویرگی به سمت اجرای راهکارهای بهینه مدیریت لجستیک، سرعت تحویل کالا و پاسخ‌گویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان و ارزش‌افزوده بیشتر متمایل شده‌اند.

این تغییرات باعث ایجاد یک طبقه جدید از شرکت‌های پخش مویرگی مدرن شده است که همیشه در تلاش هستند که با مدیریت استراتژیک تعادل لازم در بازار محصولات تند مصرف (FMCG) را ترسیم کنند. برای پر کردن شکاف بین رتبه شرکت‌های پخش و توزیع ایرانی با روندی که در دنیا در حال وقوع است، اقدامات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

الزام استفاده از ERP و برنامه‌ریزی منابع

پیشرفت قابل‌توجه در نرم‌افزارهای ERP آن‌ها را به ابزاری جدی برای حل مشکلات سازمانی و کسب‌وکارهای اقتصادی و تولیدی تبدیل کرده است. این سیر تحول‌آفرینی همچنان به قوت خود باقی است. هنوز هم در استفاده از ERP در کسب‌وکارهای مختلف و به‌ویژه شرکت‌های توزیع و پخش با هدف ایجاد نظم و بهره‌وری بیشتر در رتبه اول قرار دارد.

الزام استفاده از ERP و برنامه‌ریزی منابع
استفاده از ERP و برنامه‌ریزی منابع

یکپارچه‌سازی فرآیندها و مدیریت بهینه مالی و حفظ سرمایه‌ها ارائه خدمات بهتر به مشتری، امکان استفاده از فضای ابری و امنیت بیشتر داده‌ها و در نهایت افزایش بهره‌وری از مزیت‌های به‌کارگیری ERP در همه شرکت‌ها و سازمان‌ها ازج مله شرکت پخش مویرگی است.

به دلیل حجم بالای اطلاعات معمولاً شکاف بزرگی بین داده‌های فروش و استفاده بهینه از این اطلاعات در شرکت‌های پخش مویرگی وجود دارد که به کمک نرم افزار ERP می‌توان آن را پوشش داد.

جلب رضایت مشتری در اولویت است. آمارها می‌گویند یک مشتری تجربه رضایت خود را برای 9 نفر دیگر بازگو می‌کند و به این صورت برای شرکت شما بازاریابی غیرمستقیم انجام می‌دهد. پس به یاد داشته باشید در بازار رقابتی بزرگی قدم می‌زنید.
با وجود تعداد زیاد مشتریان B2B و B2C در شرکت‌های پخش مویرگی نیاز به پاسخگویی فوری و رضایت سنجی از مشتریان ضروری است.

مجهز شدن به سیستم تبادل الکترونیکی اطلاعات (EDI)

مبادله الکترونیکى داده‌ها EDI برای مخابره الکترونیکی مدارک و اسناد سفارش‌های خرید، فاکتور، اعلامیه حمل، تأییدیه وصول کالا و سایر مکاتبات و.. استفاده می‌شود. بهره‌گیری از این سیستم در شرکت‌های پخش زمینه ارتباط مستمر با تأمین‌کنندگان و مشتریان در زنجیره تأمین را فراهم می‌کند.

مدیریت استراتژیک برای رشد پایدار

علاوه بر استفاده از تکنولوژی و ابزارهای فناوری اطلاعات برای کاهش هزینه‌ها، بهبود خدمات و بهره‌گیری از تغییرات بازار یک شرکت پخش و توزیع باید، چشم‌انداز و استراتژی سازمان خود را نیز برای برخورداری از رشد پایدار و متناسب با تغییرات محیطی (Micro Environment) تعیین کند.

با آگاهی از شرایط محیطی محصولات FMCG و اتخاذ یک استراتژی راهبردی می‌توان تغییرات بازار را از نزدیک دید. فرآیندهای رشد را باید بر اساس محیط کسب‌وکار و فرصت‌های ترسیم کرد. در نهایت مهم است بدانیم که با استفاده از قابلیت‌های عملیاتی به یک مسیر پایدار در شرکت‌های پخش مویرگی خواهیم رسید.