پخش مویرگی چیست و چه اهمیتی دارد؟

پخش مویرگی چیست و چه اهمیتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۰۸ تیر ۱۴۰۰ نویسنده: rasti

پاسخ به سوال پخش مویرگی چیست از آن جهت اهمیت دارد که عملیات فروش و پخش مویرگی در صنایع غذایی و دارویی بخش حیاتی از چرخه اقتصادی و تجاری را شامل می شود. کاربرد نرم‌افزار پخش مویرگی و بهینه‌سازی کارکرد نرم افزار فروش مویرگی از جهت بهبود عملکرد و عملیات اجرایی شرکت‌های بخش اهمیت دارد.

مروری بر کارکرد نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی

طراحی و پیاده‌سازی مطلوب سیستم توزیع کالا و درنتیجه فروش آن نکته کلیدی هر کسب‌وکار و راهبردهای آن است. در این طراحی، مکانیزم توزیع مناسب محصول به دست فروشنده در زمان و مکان بهینه و مناسب، تعریف می‌شود. این طراحی، مهم‌ترین رکن بازاریابی را نیز تشکیل می‌دهد و می‌تواند در آینده به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکت‌ها به شمار آید.

لازم به توضیح اضافه نیست که نام «توزیع مویرگی» برگرفته‌شده از مویرگ‌های کوچک؛ اما پُرتوان بدن انسان، است که وظیفه انتقال و رساندن خون به سلول‌ها را انجام می‌دهند. مکانیزم توزیع مویرگی با در نظر گرفتن سیستم گردش خون که از قلب شروع و به وسیله شاهرگ‌ و سرخرگ‌ها در تمام بدن جریان می‌یابد؛ طراحی شده است.

در میان انواع مکانیزم‌های توزیع محصول که توزیع انحصاری، توزیع گزینشی و توزیع مویرگی یا گسترده را در برمی‌گیرد، فروش و پخش مویرگی بیشترین طرفدار توزیع برای محصولات و کالاهای مصرفی را دارد. این نوع از توزیع محصول، تعداد زیادی خرده‌فروش را برای توزیع محصولات به خدمت می‌گیرد وبا بررسی و تحلیل نیازهای مشتریان درباره جزییات کانال‌های توزیع تصمیم‌گیری می‌کند.

قابلیت پیاده‌سازی سیستم فروش و پخش مویرگی در فرآیندهای تولیدی

پخش مویرگیِ تحویل محصول نهایی به مشتریان متعدد، بدون واسطه و از طریق تولیدکننده است؛ به بیانی دیگر مبنای توزیع مویرگی رساندن محصولات و خدمات تا آخرین مشتری است. با حذف واسطه‌ها در پخش مویرگی، هزینه و زمان رسیدن محصول نهایی به مشتریان به کمترین میزان، می‌رسد. همین مزیت مهم و تأثیرگذار عامل استقبال و رغبت بسیاری از تولیدکنندگان از شرکت‌های توزیع مویرگی است.

در ابتدا بیشتر شرکت‌های تولیدکننده صنایع غذایی را می‌توان نخستین بهره‌برداران از سیستم توزیع مویرگی دانست. وقتی از پخش مویرگی چیست؟ صحبت می‌کنیم، سیستم فرآیندی اجرایی و عملی برای رسیدن کالاهای مصرفی به مشتریان تا پیش از سررسید زمان انقضای آنها ضرورت می‌یابد. با این وجود به دلیل نبود محدودیت در مفهوم پخش و توزیع مویرگی و قابلیت پیاده‌سازی و اجرا در انواع سیستم‌های توزیع و پخش، به مرور زمان همه کسب‌وکارها به این مکانیزم، متمایل شده‌اند.

صنعت پخش مویرگی متناسب با نیاز شرکت‌ها به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم شده است. اهمیت و جایگاه نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی (پخش سرد و پخش گرم) قابل توجه است. در پخش مویرگی سرد، ابتدا محصول توسط بازاریاب به مشتریان معرفی شده و در صورت جلب رضایت مشتری برای او ارسال می‌شود. در پخش مویرگی گرم نیز بازاریاب همراه با محصولات شرکت در محل خریدار حاضر می‌شود. پس از جلب رضایت مشتری در همان زمان محصول را به او تحویل می‌دهد.

مزایا و معایب فروش و پخش مویرگی کدامند؟
مزایا و معایب شرکت فروش و پخش مویرگی کدامند؟

مزایای فروش و پخش مویرگی چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت توزیع مویرگی را باید افزایش سرعت توزیع و کاهش هزینه‌های زنجیره توزیع در شرکت‌های تولیدی دانست. دو مزیتی که رکن اصلی بازاریابی موفق و کسب بالاترین سطح رضایتمندی مشتریان را به دنبال دارند. در کنار این دو مزیت اصلی، بازاریابی آسان و معرفی شرکت تولیدی به بازار مصرف و دستیبابی به مشتریان انبوه و متعدد از دیگر مزیت‌های سیستم توزیع مویرگی است.

در ادامه اجرای بهینه توزیع مویرگی و تناسب آن با تعیین قیمت‌ها و استخدام و آموزش ‌و پرورش نیروی انسانی، مزیت‌هایی بیشتری را به شرکت‌های بهره‌بردار می‌افزاید که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شناخت بهتر بازار و مزیت‌های رقابتی آن:

ارتباط بی‌واسطه و نزدیک تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان نهایی، اطلاعات بسیار ارزشمندی از مختصات بازار و جزییات آن را به کسب‌وکارها منتقل می‌کند.

گسترش بازار و ایفای نقش جدی در آن:

شناخت نیازهای بازار با یک سیستم پخش مویرگی به پوشش مشتریان بیشتر و ایفای نقش جدی در آن منجر می‌شود و در بلندمدت شرکت تولیدی را به رکن اصلی بازار بدل می‌کند.

توسعه روابط مستقیم با مشتریان:

حذف واسطه‌ها در سیستم پخش مویرگی عامل ارتباط بیشتر و نزدیک تولیدکننده و مشتری نهایی است. علاوه بر افزایش قدرت شبکه‌سازی بین مشتریان،‌ کسب اطلاعات بیشتر از بازار را می‌توان مزیت مهم این ارتباط مستقیم دانست.

کاهش ریسک هدر رفت سرمایه‌های مالی:

مهم‌ترین مزیت ارتباط با خرده‌فروشان و مشتریان نهایی برای دارندگان سیستم پخش مویرگی کاهش ریسک است. این ریسک شامل هدر رفت سرمایه‌ها در صورت ورشکستگی عمده‌فروشان و یا قطع همکاری با آنها می‌شود. در پخش مویرگی، ارتباطات تولیدکننده با عمده‌فروشان اندک است. این دلیل تلاش برای حذف عمده‌فروشان از زنجیره توزیع خواهد بود. به این ترتیب امکان بیشتری برای کاهش ریسک‌های کارکردن با آنها ایجاد می‌شود.

کسب امتیازات وسیع در سایه چانه‌زنی‌های بیشتر:

معمولا عمده‌فروشان به دلیل خرید حجم بالای محصولات در برابر تولیدکننده از قدرت چانه‌‌زنی بیشتری برخوردارند. آنها می‌‌توانند امتیازهای بزرگ‌تری را از شرکت‌ها طلب کنند. این موقعیت برای شرکت‌های تولیدی در سیستم توزیع مویرگی عملکردی برعکس دارد. به عبارتی قدرت چانه‌زنی تولیدکننده در مقابل خرده‌فروشان را بیشتر می‌کند.

موفقیت در بازار رقابت:

همکاری‌ بلندمدت تولیدکننده با عمده‌فروشان و رد و بدل شدن اطلاعات از بازار و نیازهای مشتریان در بسیاری از موارد تصور فعالیت عمده‌فروشان در بازار و ایفای نقش به عنوان یک تولیدکننده را فراهم کرده است. برخی از آنها به راحتی می‌توانند به رقیبی جدید برای شرکت تولیدی بدل شوند. درحالی‌که در نرم افزار فروش و پخش مویرگی به دلیل ارتباط با خرده‌فروشان و نبود سرمایه‌های کلان،‌ امکان بروز این ریسک به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

کاهش ریسک رقابت در بازار:

در توزیع مویرگی عرضه محصولات از طریق تعداد زیادی از خرده‌فروشان انجام می‌شود. به همین دلیل در مقایسه با روش‌های دیگر که اغلب تولیدکننده محصولات خود را به عمده‌فروشان عرضه می‌کند. در صورت قطع همکاری با یک خرده‌فروش تعداد کمتری از مصرف‌کنندگان نهایی محصول خود را از دست خواهد داد.

ثبات در جریان نقدینگی شرکت:

تولیدکننده به دلیل اجرای مکانیزم توزیع مویرگی و خرده‌فروشی محصولات امکان ایجاد یک جریان ثابت نقدینگی را ایجاد کند. توجه به شرایط بازار، مدیریت نقدینگی و سرمایه‌ها توسط شرکت‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده ست. بنابراین ‌افزایش نقدینگی در توزیع مویرگی را می‌توان مزیت مهمی به شمار آورد.

کاهش چشمگیر قیمت نهایی محصولات:

حذف واسطه‌ها در هر صنعتی با کنترل بهتر قیمت نهایی محصول و در نتیجه کاهش قیمت نهایی و افزایش رضایت مشتریان همراه است. سیستم پخش مویرگی نیز ا این قاعده مستثنی نیست.

سایر مزایای فروش و پخش مویرگی
سایر مزایای فروش و پخش مویرگی

سایر مزایای فروش و پخش مویرگی

  • توسعه و گسترش سهم بازار
  • افزایش سود و درآمد شرکت در بلندمدت
  • چابکی سازمان و امکان سریع‌تر پیاده‌سازی استراتژی شرکت در بازار
  • افزایش فروش استخدام نیروهای انسانی کارآمد و آموزش آنها
  • ارائه‌‌ی خدمات بهتر و بیشتر به مشتریان با سرعت مناسب‌
  • انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات احتمالی بازار
  • کنترل بیشتر بر هویت برند
  • هم ترازی بیشتر هدف‌های شرکت و مشتریان‌
  • ساختن زیرساخت‌های محکم در بازار
  • سرعت عمل در رساندن محصولات به خرده‌فروشان و کاهش هزینه‌ انبارداری
  • ارتقا‌‌ی برنامه‌های ضمانت
  • مدیریت بهتر و بیشتر بر موجودی کالا و انبارگردانی
  • مدیریت بهتر مرجوعی‌ها
  • پشتیبانی فروش
  • امکان بیشتر تولید سفارشی
  • آموزش مرتبط با محصول و تکنیک‌های فروش برای خرده‌فروشان

 معایب فروش و پخش مویرگی چیست؟

در کنار تمام مزیت‌‌های سیستم توزیع مویرگی، معایب و اشکالاتی را نیز برای این نوع کانال توزیع می‌توان در نظر گرفت. اول اینکه عملکرد بهینه و مطلوب این سیستم با توجه به تعدد مشتریان و گستردگی دامنه فعالیت‌ها به مدیریتی قوی و منسجم نیاز دارد. هرگونه کاستی حتی در محدوده‌ای اندک ممکن است به سیستم آسیب وارد کند. علاوه براین، دامنه گسترده فعالیتی، کنترل هزینه‌ها و تأمین سرمایه‌‌ نسبتاً زیاد برای گردش و همچنین عدم امکان گسترش سیستم در برخی مناطق از جمله اشکالات آن است.

فروش مویرگی تحت وب چیست؟

همانطور که اشاره شد یکی از اصلی‌ترین معایب توزیع مویرگی، نیاز به منابع انسانی برای نظارت بر روند پخش است. به همین دلیل استفاده از انواع نرم‌افزارهای فروش و پخش مویرگی اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند. زیرا فرآیند نظارت و مدیریت پخش مویرگی را آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کنند و می‌توانند میزان فروش و سود شرکت را افزایش دهد.

این نرم‌افزارها با کنترل و مدیریت میزان سفارش‌های انجام‌شده به شما امکان می‌دهند تا پاداش‌هایی را برای کارکنان تیم فروش خود در نظر بگیرید. این باعث ایجاد انگیزه اعضای تیم فروش و در نتیجه افزایش نرخ فروش شرکت می‌شود. در این زمینه هم مانند بحث مدیریت بازاریاب حضوری، نرم‌افزارهای فروش مویرگی مختلفی فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید با بررسی آنها مناسب‌ترین نرم‌افزار را برای پخش مویرگی خود انتخاب کنید.

فروش آنلاین در صنعت پخش مویرگی

یکی از روش‌های مناسب و رایج دیگر در صنعت پخش مویرگی مربوط به فروش آنلاین محصولات است. این توزیع محصول یک فروش مستقیم از انبار شرکت در قالب وب‌سایت است. مزیت بهره‌مندی از این نوع توزیع این است که شما می‌توانید محصولات خود را با تخفیف بیشتری به مصرف‌کننده آنلاین عرضه کنید. ضمن اینکه در این نوع صنعت پخش مویرگی راه‌های متنوعی برای جذب مشتری در اختیار دارید. این روش‌های تبلیغاتی می‌توانند تخفیف‌های مناسبتی، کوپن‌های فوری، جوایز، قرعه‌کشی و… باشند. این تخفیف‌ها برای جلب مشتری مورد توجه قرار می‌گیرند.

فروشگاه‌های آنلاین با مزایای زیادی همراه هستند. اما در نهایت این فروشگاه یک نقطه ضعف نیز دارد. نقطه ضعف عمده فروشگاه‌های اینترنتی این است که آن‌ها در رقابت با میلیون‌ها فروشگاه قرار دارند.

اگر برای پیروزی در تبلیغات خلاق نباشید، نمی‌توانید بر سایر رقبا پیروز شوید. در این صورت ناگزیر به پرداخت هزینه‌های بازاریابی سنگین‌تری خواهید بود. ضمن اینکه خرید آنلاین با تولید ترافیک همراه است. این تولید ترافیک در فضاهای مجازی سخت‌تر است.

چون مشتریان از روی عادت تمایل به تنظیم تبلیغات اینترنتی دارند. به همین دلیل هیچ خللی در پایبندی به جدیدترین تکنیک‌های سئو برای کسب رتبه بالای سایت در جست‌وجوی طبیعی گوگل وجود ندارد. پیدا کردن رتبه عالی در گوگل اولین گام برای بهره‌مندی از مزایای صنعت پخش مویرگی است.

تسهیل صنعت پخش مویرگی توسط موتورهای جستجو

صنعت پخش مویرگی می‌تواند از فضای اینترنتی وب‌سایت شما به شکل مطلوبی بهره‌مند شود. موتورهای جست‌وجو و قوانین سئو دست‌یابی به موقعیت مناسب در سرچ گوگل را دشوار می‌کنند. ضمن اینکه این قوانین به شکل مداوم در حال تغییرند. رسیدن به رتبه‌های اول در موتورهای جستجو بسیار زمان‌بر است و نیاز به رعایت قوانین زیادی دارد.

بهره‌مندی از برنامه‌های وابسته به شبکه نیز می‌تواند از جمله روش‌های به کار گرفته‌شده در صنعت پخش مویرگی باشد. این روش برای شرکت‌های تازه تأسیس بیشتر مورد توجه است. برنامه‌های وابسته، بازدیدکنندگان را به سایت شما می‌آورند. این فراخوانی برای ثبت‌نام در شرکت به عنوان «بازاریاب» است. در این صورت، شما از وجود بازاریابان در سراسر کشور برای تکمیل صنعت پخش مویرگی بهره‌مند می‌شوید.

فروش مویرگی آنلاین با نرم افزار مبنا
فروش مویرگی آنلاین با نرم افزار مبنا

راهکارهای نرم‌افزاری فروش و پخش مویرگی چیست؟

نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی، راهکاری یکپارچه برای شرکت‌هایی است که مکانیزم فروش و توزیع مویرگی را همراه با سایر روش‌های فروش به‌عنوان یک بخش بسیار مهم «عملیات فروش» در خود جای داده‌اند و می‌خواهند آن‌ را به طور یکپارچه و منعطف و هوشنمد، مدیریت کرده و به انجام برسانند.

نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی از مرحله‌ی سفارش گیری تا توزیع و تسویه‌حساب را پوشش می‌دهد و با استفاده از امکانات برنامه‌ریزی برای ویزیت و توزیع، زمینه بهره‌برداری بهتر را فراهم می‌کند. از وظایف اصلی یک سیستم پخش مویرگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ذخیره‌سازی و انبار کالا برای توزیع: شما هیچ‌وقت نمی‌توانید یک شرکت پخش را بدون سازمان، انبار، ذخیره‌سازی مرتب و به‌ویژه، اتوماسیون اداری تجسم کنید. شرکت‌های پخش باید انبارهای بسیار منظم و قابل استفاده داشته باشند.

۲- دریافت سفارش از مشتری: تمامی شرکت‌های پخش و توزیع مویرگی باید ویزیتوری داشته باشند یا به صورت گرم یا به صورت سرد محصول را از خرده‌فروشان سفارش بگیرند. در ویزیت گرم، زمانی که مشتری محصول را به ویزیتور سفارش می‌دهد هم‌زمان محصول در ماشین نقل می‌شود و همانجا بلافاصله به مشتری یا مصرف‌کننده می‌رسد؛ اما در ویزیت سرد، ویزیتور سفارش را می‌گیرد، ثبت و به شرکت پخش تحویل می‌دهد و چند روز بعد محصول به واحد توزیع‌کننده، انتقال پیدا می‌کند.

۳- تحویل کالا به مشتریان: تحویل کالا باید به موقع، منظم، سالم و قابل استفاده به سیستم توزیع، انتقال داده شود.

۴- وصول مطالبات: این موضوع همیشه برعهده شرکت پخش و توزیع است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شرکت پخش و توزیع این است که بتواند وصول مطالبات را به موقع، دقیق انجام دهد.

۵- کنترل و دریافت اطلاعات از بازار: شرکت‌های پخش واحدهای خوبی برای تحقیقات بازار، پژوهش و بازاریابی هستند. آنها اغلب می‌توانند اطلاعات را به خوبی دریافت کرده و آنها را در مواقع لازم به تولیدکننده برسانند.

تسریع فرایندها همراه با بهبود کیفیت و کارایی کسب‌وکار

پیش‌ترها اغلب کسب‌وکارهای کوچک و در مسیر رشد، ساختاری پازلی متشکل از چندین برنامه را در دستور کار خود داشتند که هریک از آنها به صورت جزیره‌ای به امور مالی، موجودی، فروش، حقوق و دستمزد و … رسیدگی می‌کردند. کم‌کم و با پیشرفت‌های فناورانه، فرصت‌ها و زمینه‌های بسیار طراحی راهکار‌های بهم پیوسته و یکپارچه (ERP) برای کسب‌وکارها، فراهم شد.

ERP در پخش مویرگی که با هدف چابک‌سازی و منعطف کردن ساختار شرکت‌ها ترسیم شده است به ساختاری پویا و متناسب برای هرگونه تغییری در شرکت منجر خواهد شد چون زمینه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات یکپارچه را برای همه ارکان شرکت‌ها فراهم می‌کند و از هرگونه موازی کاری می‌کاهد.

نرم‌افزار پخش مویرگی بر قابلیت‌های عمومی مانند، خرید و فروش، سفارشات، دریافت و پرداخت، دفتر کالا، انبارداری، دفتر چک، دفتر قسط و …، امکانات اختصاصی شرکت‌های پخش را نیز پوشش می‌دهد. این نرم‌افزار با قابلیت کارکرد بهینه در کلیه صنایع اعم از صنایع غذایی، داروییِ، آرایشی و بهداشتی و … می‌تواند امور مالی، انبارداری، توزیع و فروش شرکت را به صورت یکپارچه مدیریت کند و گزارش‌های اختصاصی از عملکرد‌های هر یک از واحدها را برای افزایش نظارت و بهبود مدیریت آنها تهیه کند.

با بکارگیری این نرم‌افزار می‌توانید گزارش‌های جامع از خواب سرمایه مانند گردش موجودی انبارها، مانده تعدادی و ریالی کالاها و ارزش نهایی را مشاهده و با این اطلاعات نسبت به خرید، حراج و یا عدم سرمایه‌گذاری روی کالا تصمیم‌گیری کنید.