پخش-مویرگی-در-صنایع-بهداشتی-و-آرایشی-چه-ویژگی_هایی-دارد؟

پخش و فروش مویرگی در صنایع بهداشتی و آرایشی

تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ نویسنده: نگار مطلبی

صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی با تنوع و تعدد محصولات و بازیگران بسیار زیاد در بخش‌های تولید، پخش و فروش مویرگی یکی از پردرآمدترین صنایع در جهان است. مهمترین اصل در این صنعت را کیفیت تولید و پس از آن کیفیت و سرعت توزیع و فروش مویرگی محصولات در بر می‌گیرد.

محصولات آرایشی و بهداشتی با استفاده از مواد شیمیایی، مواد معدنی و برخی مواد طبیعی تولید می شوند. پیشرفت تکنولوژی در تولید این محصولات یکی از عوامل محرک بازار محصولات آرایشی است. توسعه اقتصادی در کشورهای نوظهور استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش داده است. مصرف کنندگان در حال افزایش درآمد و بهبود شاخص‌های مصرف هستند.

این صنایع معمولا فرآیندهای پیچیده‌ای را برای تولید بسته‌بندی و نگهداری محصولات خود طی می‌کنند و نیازمند این هستند تا با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها و ابزارهای مکانیزه مانند نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی محصولات خود را به سرعت به مشتری نهایی برسانند.

توزیع محصولات بهداشتی و زنجیره تأمین کالاهای تند مصرف (FMCG)

توزیع مواد و محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مانند مواد غذایی در زنجیره تأمین کالاهای تند مصرف(FMCG) یا همان فروش مستقیم قرار می‌گیرد. این خصوصیت نقش خرده فروش‌ها در مناطق مختلف شهرها و استانها را افزایش می‌دهد. به این معنی که تولید‌کننده‌ها با عبور از بخش‌بندی بازار و نادیده گفتن آن محصولات خود را در همه‌ بازارهای موجود توزیع می‌کنند. تلاش تولیدکننده در پخش مویرگی این است که محصول تولیدی خود را در همه جا در دسترس مشتری قرار دهد و خریداران بیشتری را جذب کند.

زنجیره توزیع و پخش مویرگی در زمانی که مشتریان گزینه‌های انتخابی زیادی از برندهای متنوع را پیش ‌رو دارند کارکرد زیادی دارد. علاوه بر کاهش ریسک مالی کنترل و مدیریت بازار محصولات آرایشی و بهداشتی و گزارشی کامل از بازخورد بازار را به راحتی در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهد.

با استراتژی فروش و پخش مویرگی مشتریان نیز منافع بی‌شماری دارند. خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی نیازهایشان را به راحتی و در مناطق پیرامونی خود مرتفع و به این ترتیب در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند. از سوی دیگر خرده‌فروشی‌ها با مقایسه قیمتها از کاتالوگ‌های محصولات و بررسی خدمات شرکت‌های تولیدی می‌توانند سفارش خود را از توزیع‌کننده دلخواه‌شان ثبت و دریافت کنند.

مزایای بکارگیری پخش مویرگی محصولات آرایشی و بهداشتی

بسیاری از پخش‌کنندگان، سرمایه‌گذاری زیادی را برای بالا بردن یا اضافه کردن توانایی‌های مدیریت زنجیره توزیع انجام می‌دهند. به کارگیری سیستم‌های نرم‌افزاری فروش و پخش مویرگی، سرعت عرضه کالاها و محصولات را بیشتر می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت بهترین محصول برای ‌پخش مویرگی کالاهایی هستند که استفاده‌ مداوم و هر روزه داشته باشند.

صنعت آرایشی و بهداشتی در زمینه توزیع کالا در اغلب موارد با پخش مویرگی همراه است و خودبخود زمان مناسبی را برای بازاریابی و معرفی شرکت تولیدکننده به بازار و مشتریان فراهم می‌کند. شرکتی که برای توزیع و فروش محصولات خود از روش پخش مویرگی استفاده می‌کند درواقع برند خود را به راحتی به مشتریانش معرفی می‌کند.

این شیوه برای بسیاری از شرکت هایی که نوپا هستند و به تازگی به کسب و کار مشغول شده‌اند سریع‌تر از هر روش دیگر بازاریابی و تبلیغات جوابگو خواهد بود.

رونق فروش آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی

فروش آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی یکی از روش‌های مناسب و رایج و پرطرفدار در پخش این حوزه است. یعنی توزیع محصول آرایشی و بهداشتی مستقیم از انبار شرکت‌ها در قالب یک وب‌سایت یا پلتفرم اینترنتی در معرض انتخاب مشتریان قرار می‌گیرد و در اغلب موارد از سوی مشتری با آگاهی و شناخت قبلی به فروش می‌رود. بهترین نرم افزار پخش مویرگی در صنایع آرایشی و بهداشتی قابلیت پوشش دهی به فرآیندهای فروش آنلاین و همچنین فروش مویرگی را هم‌زمان فراهم می‌کند.

رونق فروش آنلاین محصولات آرایش بهداشتی
رونق فروش انلاین محصولات آرایشی و بهداشتی

مزیت عمده این روش توزیع این است که فروشنده می‌تواند از انواع راهکارها مانند تخفیف‌های جزئی و کلی کمپین‌های فروش‌های فوق‌العاده تعیین انواع جایزه‌ها و قرعه‌کشی‌های مناسبتی و … مشتری آنلاین را جذب و حتی وفادار به برند خود سازد.

نکته منفی درباره روش فروش و توزیع آنلاین را شاید بتوان تنگ بودن عرصه رقابت با فروشگاه‌های فیزیکی دانست. خریدار آنلاین معمولاً برند موردنظر خود را از قبل انتخاب و با آگاهی و شناخت محصول او را برگزیده است. این در حالی است که فروشگاه فیزیکی فرصت در دسترس‌تری برای مشتریانی که هنوز برند خود را انتخاب نکرده‌اند، فراهم می‌کند.

اینجاست که فروشنده آنلاین باید خود را به انواع مهارت‌ها و توانمندی‌های خلاقانه فروش مجهز کند تا بتواند ضمن اقناع مشتری او را به خرید آنلاین ترغیب کند. اگر فروشنده آنلاین در تبلیغات خلاق نباشد نمی‌تواند بر سایر رقبایش پیروز شود و ناگزیر به پرداخت هزینه‌های سنگین‌تری برای تبلیغات و بازاریابی خواهد بود.


تسهیل فرآیند توزیع در پخش مواد آرایشی و بهداشتی

امروزه با استفاده از نرم‌افزارهای گوناگون و روش‌های نوینی که فناوری در اختیار مردم قرار داده کارها با سهولت و سادگی بیشتری انجام می‌شوند. کسب وکارهای تولیدی می‌توانند با انتخاب یک سیستم توزیع مویرگی ‌مطمئن و خوش‌نام با کاهش هزینه‌ها و افزایش توزیع کالاها، مشتریان بیشتری را پوشش دهند.

کانال‌های توزیع در صنایع آرایشی و بهداشتی

بازار محصولات آرایشی بر اساس انواع، کانال های توزیع و جغرافیا از نظر ارزش (میلیارد دلار) تقسیم بندی می‌شود. بخش‌های بازار، بر حسب نوع، شامل مراقبت از پوست، مراقبت از مو، لوازم آرایشی رنگی، عطر و دئودورانت، بهداشت شخصی، بهداشت دهان، صابون، حمام و دوش، مراقبت از آفتاب و غیره است.

کانال‌های توزیع محصولات آرایشی و بهداشتی شامل سوپرمارکت‌ها، داروخانه ها و داروخانه ها، فروشگاه‌های بزرگ، فروش مستقیم، فروشگاه‌های تخصصی، خرده فروشی اینترنتی، سالن های زیبایی و غیره است. تقسیم بندی جغرافیایی شامل ارزش و حجم بازار برای کشورهای کلیدی در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه و بقیه جهان است.

تحلیلی بازار جهانی صنایع آرایشی و بهداشتی

بازار محصولات آرایشی و بهداشتی در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده است. این بازار توسط توسعه اقتصادی در بازارهای نوظهور مانند چین، برزیل و سایرین هدایت می‌شود. محصولات آرایشی در زندگی روزمره ضروری شده اند. این محصولات با در نظر گرفتن مقررات مشخص شده توسط نهادهای دولتی برای تضمین ایمنی محصول، برچسب‌گذاری و تولید می‌شوند.

بازیگران پیشرو بازار برندهایی از جمله Avon Products, Inc (ایالات متحده)، The Estée Lauder Companies, Inc (ایالات متحده)، L’Oreal Group (فرانسه) هستند. این شرکت‌ها در میان دیگر بازیگران صنعت، استراتژی‌های توسعه مانند عرضه محصولات جدید و ادغام را برای توسعه بازار ترجیح می‌دهند.

حضور جهانی آنها و افزایش سبد محصولاتشان به صورت مداوم در حال تغییر است. بازیکنان پیشرو محصولات آرایشی بر اساس تغییر روند مد، ارتقاء نوآوری‌ها و ترجیحات مشتری فرآیندهای خود را بهبود می‌دهند. این تولید کنندگان بر پیشرفت، کارکردهای چندگانه محصولات، ایمنی و سایر خواص مطلوب محصولات تاکید دارند.