اقدامات-متخصصان-IT-قبل-از-تعطیلات

کارشناس IT و نکات مهم قبل از تعطیلات نوروزی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ نویسنده: نگین مطلبی

تهیه فهرست کارهای ضروری برای کارشناس IT در هر سازمانی از اولویت‌های کاری پایان سال است. تعطیلات نوروزی و عدم حضور کارکنان سازمان‌ها نیازمندی‌ها و فرصت‌های ویژه‌‌ای ایجاد می‌کند که لازم است در قبال آن برنامه‌ریزی کنیم. پنج نکته مهم که مدیران و کارشناسان IT پیش از تعطیلات باید در نظر داشته باشند را در این مقاله ارائه می‌کنیم.‌

کنترل سرورها، کنترل UPS و باتری‌ها، تست هارد دیسک‌ها، کنترل جاب‌های بکاپ، کنترل سرمایش اتاق سرور ، کنترل فایروال و آنتی ویروس‌ها، کنترل دسترسی‌ها، کنترل بروزبودن Firmwareها برخی از اقدامات مهم و کلیدی مدیران و کارشناسان IT قبل از تعطیلات هستند. توجه به مواردی مانند کنترل نصب آخرین بسته‌های امنیتی، کنترل دوربین‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی آن، کنترل سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و کنترل سیستم برق اتاق سرور و … نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

۱. روشن نگه‌داشتن سرورها در زمان تعطیلات

server حیاتی‌ترین و مهم‌ترین قسمت یک کسب‌و‌کار است چون تمامی اطلاعات کسب‌وکار در سرور ذخیره می‌شوند. در صورتی که اشکالی در روند کار پیش بیاید، صاحبان کسب و کار ضررهای زیادی را متحمل می‌شوند. اگر سرور مشکلی پیدا کند، تمام تجارت تحت تاثیر قرار می‎گیرد. بسته به نوع مشکل، ممکن است داده‌های دیتاسنتر از بین برود و همان طور که می‌دانید سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از آن انتظار پاسخ به درخواست‌های خود را دارند.

خاموش کردن مکرر سرور چه مشکلی را به وجود خواهد آورد؟

خاموش کردن مکرر سرور باعث ایجاد استهلاک بیشتر آن و به خصوص هارد دیسک این کامپیوتر قدرتمند می‌شود. بنابراین خاموش کردن آن معمولا توصیه نمی‌شود. مگر اینکه تعطیلات نسبتا طولانی در پیش داشته باشید که در اینصورت کارشناس و مدیر IT باید ضمن خاموش کردن مرحله‌ای، نسبت به قطع کامل برق سرور و تجهیزات مربوط به آن نیز اقداماتی انجام دهند.

همچنین کارشناس IT باید توجه داشته باشد که تجهیزات نظارتی و امنیتی مثل دوربین‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی سرور به هیچ وجه نباید خاموش نشوند. خاطر نشان می‌شود که یک یا دو روز قبل از اتمام تعطیلات می‌بایست سرورها و تجهیزات مربوط به آن روشن، تست و آماده کار شوند که در اولین روز کاری بعد از تعطیلات با اختلال مواجه نشوند.

۲. شارژ و تمدید اینترنت و اعتبار هاست

لازم است این نکته را مورد توجه قرار دهید که قبل از شروع تعطیلات، حتما اینترنت شرکت خود را به اندازه کافی شارژ کنید و از داشتن اعتبار هاست و دامین تا پایان تعطیلات اطمینان حاصل کنید. چراکه تمام شدن اعتبار سرویس‌ها در تعطیلات و شارژ آن از بزرگترین چالش‌ها برای سازمان شما خواهد بود که می‌تواند تعطیلات را برای شما و سازمان­تان دشوار و عذاب‌آور کند.

۳. اورهال، نصب تجهیزات جدید و بروزرسانی

زمانی که تمام کارکنان سازمان در تعطیلات به سر می‌برند، بهترین فرصت برای کارشناسان IT ایجاد می‌شود که نصب تجهیزات جدید، اورهال دستگاه‌ها و یا به روزرسانی سیستم‌ها را انجام دهند. زیرا در زمان عادی به علت زیربار بودن سیستم‌ها انجام این کارها غیرممکن است. بررسی نکات امنیتی برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم‌ها به باج‌افزار و روش‌های مقابله با آن نیز مهمی است که کارشناس IT باید به آن توجه نشان دهد.

۴. فرآیند مانیتورینگ توسط مدیر IT و نکات مهم آن

فرآیند مانیتورینگ توسط مدیر IT و نکات مهم آن

در روزگاری که ما در آن زیست می‌کنیم مفهوم مانیتورینگ شبکه در سراسر صنعت IT به کار می‌رود. مانیتورینگ شبکه، یک فرایند IT حیاتی است که تمامی اجزای شبکه مثل روترها، سوئیچ‌‌ها، فایروال‌ها، سرورها و ماشین های مجازی (VM) را از نظر مشکلات عملکردی و خطاها مانیتور می‌کند.

به این صورت اطیمنان حاصل می‌شود که تمامی اجزا در بهترین حالت ممکن کار می‌کنند و در دسترس هستند. هنگام تعطیلات نیز، نیاز به مانیتورینگ مداوم تجهیزات و سرویس‌ها وجود دارد و بهتر است برای اطمینان از عملکرد مطلوب آن، چک لیستی برای کنترل تهیه و در اختیار کارشناس مربوطه قرار گیرد تا به صورت روزانه بتواند آن را تکمیل نماید.

آماده باش تیمی برای کارشناس IT

در صورتی که سازمان در ایام تعطیلات نیز به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد، کارشناس IT می‌بایست اقدامات زیر را در نظر بگیرد:

  • اطمینان از وجود پشتیبانی شرکت‌های طرف قرارداد در زمان تعطیلات، مانند شرکت ارائه دهنده نرم افزار ، شرکت ارائه دهنده اینترنت و …
  • الزام حضور متناوب پرسنل IT در ایام تعطیلات در محل شرکت
  • ضرورت داشتن خطوط بکاپ اینترنت
  • ضرورت داشتن قطعات و لوازمی مانند، قطعات کامپیوتر، سوییچ، تونرهای پرینتر و سایر مواردی که ممکن است عدم امکان تهیه آن در مواقع بحرانی در تعطیلات باعث آسیب به سازمان شود.