گزارش مبنا از حضور در نخستین نمایشگاه ICT افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ نویسنده: ehsani

با توجه به گسترش زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال های اخیر در کشور افغانستان و وجود همزبانی و فرهنگ مشترک با مردم آن کشور، به نظر می رسد بازار افغانستان فرصت بزرگی برای سرمایه گذاری محسوب گردد. از طرف دیگر با در نظر گرفتن این واقعیت که کشور افغانستان همچنان کشوری ناامن و ناپایدار محسوب می شود باید گفت سرمایه گذاری در این کشور نیازمند برنامه ریزی بلند مدت جهت رسیدن به موفقیت و سوددهی است. نخستین دوره نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات افغانستان از تاریخ 12 لغایت 14 شهریور ماه 98 در شهر کابل برگزار شد. هدف از این نمایشگاه ایجاد همکاری های مشترک میان شرکت های ایرانی و افغانستانی بود که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و وزارت ارتباطات و فناوری ایران در آن مشارکت داشتند.
شرکت مبنا (مشاوران برگزیده نرم افزار) نیز بر آن شد در این رویداد بین المللی شرکت کند تا فرصت های سرمایه گذاری را در این کشور بکر شناسایی نماید. این شرکت با دو راهکار تخصصی یکپارچه فروش و پخش مویرگی خود، برنا و MabnaERP در این نمایشگاه حضور یافت و برخلاف تصور اولیه، با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد. جلساتی طی 3 روز برگزاری نمایشگاه، از سوی مقامات ایرانی و افغان برای شرکت کنندگان برگزار شد و تلاش شد تا ابهاماتی که در خصوص تاسیس شرکت در افغانستان و قوانین و مقررات آن وجود دارد تا حدودی برطرف گردد.
در نهایت باید گفت استقبال و علاقمندی بازدیدکنندگان خصوصاٌ دانشجویان جوان افغانی نشان می داد این کشور آماده جایگزینی سیستم های به روز دنیا همچون نرم افزار پخش مویرگی با روش های سنتیست که اکنون در سطح جامعه وجود دارد. با وجود آن که دانش در حوزه IT در این کشور بسیار جوان است و نیاز به آموزش از سطوح ابتدایی در آن وجود دارد ولی چشم انداز خوبی برای آینده آن وجود دارد. شرکت مبنا نیز هم در حوزه خصوصی و هم دولتی دستاوردهای خوبی از این نمایشگاه کسب کرد و امید آن می رود در آینده ای نه چندان دور شاهد اتفاقات بزرگی در این شرکت باتجربه باشیم.