نرم افزار ERP

یک سیستم ERP چگونه می تواند عملکرد مدیریت موجودی را بهبود بخشد.

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ نویسنده: shahin

یک سیستم ERP چگونه می تواند عملکرد مدیریت موجودی را بهبود بخشد.

یکی از بزرگترین عوامل مدیریت جریانات نقدی، مدیریت موثر سطوح موجودی است زیرا موجودی یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های هر شرکتی است. یک راهکار نرم افزاری خوب، باید اطلاعاتی به روز در مورد اینکه چه چیزی در انبار، موجود است، در چه موقعیتی قرار دارد، چه مقدار از آن به فروش می رسد و چه زمانی به اتمام می رسد، را به شما ارائه کند. بدون این اطلاعات، شما ریسک کمبود موجودی یا نگهداری بیش از حد موجودی در انبار را افزایش می دهید که می تواند به نوبه خود به دلیل فروش از دست رفته و هزینه های بالای حمل و نقل، باعث افت خدمات مشتری و کاهش سودآوری شود.

کنترل موجودی که به “کنترل انبار” نیز اشاره دارد، با تمام جنبه های مدیریت موجودی یک شرکت، یعنی خرید، دریافت، ردیابی، انبارداری و ذخیره سازی، حمل و نقل، برگشت، مرتب سازی مجدد، سر و کار داشته و هدف اصلی آن به حداکثر رساندن سود با حداقل سرمایه گذاری در موجودی بدون تاثیر بر سطح رضایت مشتری است. کنترل موجودی به منظور آگاهی از این است که شما چه تعداد کالا در انبار داشته، چه تعداد از یک مورد خاص در دسترس است و آیا کالا به درستی انبار شده است یا خیر.

این موضوع، اهمیت کنترل موجودی در کارآیی و سودآوری یک سازمان را نشان می دهد چراکه سازمان ها به سادگی نمی توانند به روش های پر-خطای دستی برای مدیریت موجودی تکیه کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات را برای کنترل موجودی شان انتخاب می کنند، از جمله سیستم مدیریت انبار WMS و ERP، طوری که تمام اجزای انبار توسط یک سیستم یکپارچه اداره شود.

وقتی صحبت از کنترل موجودی به میان می آید، اکثر تولید کنندگان یا توزیع کنندگان مسائلی را به طور مکرر گزارش می کنند. اجازه دهید ببینیم که چه چالش هایی ممکن است به بدون یک نرم افزار ERP وجود آید:

  • خالی شدن موجودی محصولات(Stock-outs)، که منجر به عقب افتادن سفارشات، فروش از دست رفته و مشتریان ناراضی خواهد شد.
  • اضافه آمدن یک محصول(Surplus)- که باعث افزایش بیهوده سطح فضای انبار شده ،و به دلیل فضای اشغال شده و نگهداری محصولات، هزینه ها را افزایش می دهد.
  • عدم ردیابی محصولات موجود ، زیرا روش های اولیه کسب و کار ، نمی توانند با افزایش و رشد تقاضا و سرعت کسب و کار همراه شوند.
  • ناتوانی در پیدا کردن محل دقیق محصولات، که منجر به صرف زمان زیاد در جستجوی مواد و تاخیر در تحویل خواهد شد.

مسائل مداوم مدیریت موجودی، می تواند مشتریان، فروشندگان و تامین کنندگان تان را از شما دور کند. نهایتاً؟ شما نمی توانید حضور و اعتبار بازار خود را حفظ کنید. موجودی اضافی یا کمبود موجودی، هر دو بر روی امور مالی شما تاثیر می گذارند و به سلامت کلی کسب و کار و همچنین فرصت های تجاری آسیب می رسانند.
حال به داشتن کنترل کامل بر موجودی تان فکر کنید، تحویل به موقع محصولات ، ردیابی محصولات، حفظ سطح مطلوب با اجتناب از ضایعات و تاریخ انقضا محصول. مدیریت موجودی بهینه، هدف اصلی هر برنامه ریز انبار است که می تواند با استفاده از یک نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) تحقق یابد.

در محیط صنعتی بشدّت رقابتی امروز، تولید کنندگان، توزیع کنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان و شرکت های انبارداری باید عملیات را برای حفظ کارایی، کنترل هزینه ها و به حداکثر رساندن بهره وری در تمام سطوح فرآیند مدیریت موجودی بهینه سازی کنند.

مجموعه ای نرم افزاری است برای مدیریت کسب و کار مبتکرانه که بهره وری و اثربخشی را در تمام سطوح عملیات موجود، بهبود می بخشد. بر خلاف دیگر راهکارهای کسب و کار، ERP یک پلت فرم دیجیتال کاملا یکپارچه ارائه می دهد که یک پورت اطلاعاتی خاص برای تمام جنبه های مدیریت موجودی را فراهم می کند. ERP ، ردیابی محصولات، تجزیه و تحلیل داده ها، کارایی تجاری و حسابداری را آسان می کند. ERP حتی امکان برنامه ریزی اهداف کسب و کار و پیگیری پیشرفت را فراهم می کند. ERP یک پلت فرم قدرتمند و بصری است که زمان کارکنان را به حداکثر رسانده، هزینه ها را کاهش می دهد و مدیریت تمام مراحل فرآیند موجودی را بهبود می بخشد.

یک نمای کلی از موجودی تحت یک پلتفرم
هدف هر کسب و کاری بهینه سازی و کنترل موجودی به منظور ردیابی محصولاتی است که به سرعت در حال فروش هستند. در ERP، شما یک راه حل اتوماتیک از قبل ساخته شده دریافت می کنید که به بهبود تمام فعالیت های موجودی کمک خواهد کرد. علاوه بر ارائه به لحظه(real-time) دید نسبت به موجودی در سراسر عملیات و زنجیره تامین، نرم افزار با ارائه ابزارهای برنامه ریزی لازم به تصمی گیری های بهتر نیز کمک می کند.

اداره آیتم ها
روش های طبقه بندی محصولات و دسته بندی آنها در فهرست موجودی
با کمک یک نرم افزار ERP، می توانید انواع مختلفی از آیتم ها را با برچسب گذاری آسان، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل هر آیتم، مدیریت کنید. شما می توانید آیتم ها را دسته بندی کرده، واحد های مختلف اندازه گیری را مدیریت ، جزئیات مربوط به هر آیتم را پیدا ، روش های ارزیابی را تعیین ، تامین کننده استاندارد را شناسایی، روش های تخصیص ،هزینه های مختلف و جایگزین برای هر آیتم را تعیین کنید. با انجام این کار شما به موارد زیر دستیابی خواهید یافت:

  • دید به لحظه End-to-end
  • تجزیه و تحلیل و کنترل موثر
  • سطوح موجودی بهینه شده

مدیریت انبار
تکنیک های دقیق تر مدیریت انبار
با کمک نرم افزار ERP، می توانید آیتم ها را از هنگام ورود (به عنوان یک ماده خام از فروشنده) تا هنگام خروج (به عنوان یک محصول کامل به فروشنده / مشتری) پیگیری کنید. این نرم افزار به مدیریت فعالیت های زنجیره تامین کمک کرده و به شما اجازه می دهد تا به مکان ها برای تعیین موقعیت دقیق آیتم ها دسترسی پیدا کنید. این برنامه به شکلی موثر با اطمینان از انجام صحیح فعالیت های مربوط به انتقال موجودی و بررسی های کیفی ، به شما در اجرای عملیات انبار کمک می کند. با ردیابی قطعات / سریال، شما می توانید هر آیتم را به آسانی شناسایی کنید، آزمایش های کیفیت انجام دهید، تاریخ های انقضا را بررسی کنید و به راحتی قعطات را (در صورت نیاز) مجددا آزمایش کنید. این ویژگی:

  • مدیریت موجودی را با کاهش سطح موجودی، بهبود تکمیل سفارش و کاهش زمان چرخه سفارش بهبود می بخشد.
  • حرکات کالا از داخل و خارج از انبار سازمان (ها) را هماهنگ می کند.
  • سرعت و دید در سراسر زنجیره تامین در داخل سازمان را فراهم می کند.
  • کنترل دسترسی ضروری به بین (bin access) را در موقیعت ذخیره سازی فراهم می کند.
  • از طریق اطلاعات به لحظه ،به پاسخگویی سریعتر به مشتری کمک می کند.

یک راه حل مدیریت موجودی قدرتمند است که مزایای بسیاری را به شما ارائه می دهد، که از جمله آنها کارایی مطلوب، کاهش قابل توجه هزینه و افزایش بهره وری است. ERP راه حل هایی سفارشی برای کسب و کار شما فراهم می کند که سطوح موجودی، تولید موجودی، فروش و نگرانی های لجستیک مانند ذخیره سازی و حمل و نقل را ردیابی کرده، و قابلیت های منحصر به فرد هدف مندی را که به موفقیت شما در دستیابی به اهداف تان کمک می کند، نیز فراهم می کند. یکپارچه سازی قدرتمند و آسانِ ERP ،پیاده سازی بصری را امکان پذیر کرده و به طور کلی تمام جنبه های کسب و کار شما را بهبود می بخشد که آن را به یک ابزار کارآمد و موثر مدیریت موجودی تبدیل می کند.

مترجم شاهین نوعی
مقالات مرتبط:

ERP چیست و چه مزایایی دارد؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]