ایلان ماسک را بشناسید و با 12 پروژه برجسته او آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ نویسنده: ehsani

ایلان ماسک یکی از برجسته ترین مخترعین و مهندسین در صنایع پیشرفته آمریکا و جزو 10 شخصیت تاثیرگذار جهان است. او زندگی کاری خود را به تکنولوژی های فضایی و انرژی های جایگزین اختصاص داده است و ایده های مختلفی را اجرا می کند که تقریباً همه آن ها کاملاً موفقیت آمیز هستند. ماسک روی پروژه هایی سرمایه گذاری می کند که پتانسیل تغییر دنیای اطرافمان را دارند. نمونه ای از پروژه هایی که ایلان ماسک ایده آن ها را مطرح کرده و برای عملی شدن آن ها فعالیت می کند در ادامه مطرح می کنیم:
1) ایجاد تونل هایی در زیر شهر لس آنجلس: ماسک جهت کاهش حجم ترافیک شهر لس آنجلس، ایده ایجاد سیستمی از تونل های زیرزمینی را دارد که خودروها در آن با سرعت 200 مایل در ساعت حرکت می کنند. در فوریه 2018 به ماسک این اجازه داده شد که یکی از این تونل ها را در واشنگتن دی سی با هدف ایجاد معابر بین پایتخت و شهر نیویورک ایجاد کند.
2) اتصال میان مغز و کامپیوتر: وال استریت ژورنال در سال 2017 در گزارشی اعلام کرد، ماسک شرکتی را با هدف پیوند مغز با کامپیوتر تاسیس کرده است. ماسک در نظر دارد با قرار دادن الکترودهایی بر مغز، ارتباط میان مغز و رایانه را برقرار کند و این امکان را فراهم سازد که مردم بتوانند افکار خود را از یک رایانه بارگذاری یا بارگیری کنند.
3) گردشگری فضایی: در سال 2017 ماسک اعلام کرد کپسول های فضایی شرکت Space X با دو توریست به دور ماه پرواز می کند و ادعا کرد که مسافران سریعتر و بیشتر به فضا سفر خواهند کرد.
سفرهای فضایی
4) ارسال مرد ستاره ای starman به فضا: ایلان ماسک یک آدمک به نام مرد ستاره ای را سوار بر ماشینی به نام Roadster کرده و با موشکی به فضا فرستاد. قرار بود این ماشین در ابتدا وارد مدار زمین شده و سپس به سمت مریخ حرکت کند که برخلاف برنامه، مریخ را گم کرده و بیشتر به مشتری نزدیک شد و اکنون با گذشت 577 روز موفق شده است یک دور کامل به دور خورشید بچرخد.
5) مهاجرت به مریخ: ایلان ماسک برنامه مهاجرت به مریخ را برای سال 2022 مطرح کرده است. ماسک ادعا می کند برای بشریت دو راه بیشتر باقی نمانده: ماندن بر روی کره زمین و یک انقراض اجتناب ناپذیر و یا تبدیل شدن به یک تمدن فضایی و گونه ای چند سیاره ای.
6) حمل و نقل Hyperloop: در سال 2013 ایلان ماسک برای نخستین بار مفهوم Hyperloop را که یک سیستم حمل و نقل پرسرعت است مطرح کرد؛ هایپرلوپ شبکه ای از کپسول های مسافربری است که در بستر هوا قرار می گیرند و کاملا از پنل های خورشیدی تغذیه کرده و درون یک لوله با سرعتی استثنایی حرکت می کنند (با این کپسول ها مسافت سانفرانسیسکو تا لوس آنجلس در مدت 35 دقیقه طی می شود).
Hyperloop
7) اتومبیل های برقی تسلا مدل 3: هدف تسلا موتورز تولید اتومبیل های برقی مقرون به صرفه است که سرعت انتقال جهان به حمل و نقل پایدار را تسریع می کند. به گفته ایلان ماسک پیش سفارش جدیدترین خودروی برقی تسلا تنها در دو روز به 10 میلیارد دلار رسید.
8) شبکه های ماهواره ای اینترنتی: ایلان ماسک اعلام کرده است که قصد دارد Wi-Fi کم هزینه ای ایجاد کند که حتی در دور افتاده ای ترین نقاط زمین نیز به آن دسترسی پیدا کنند.
9) موشک های قابل استفاده مجدد: هدف Space X کاهش هزینه سفرهای فضایی است تا امکان استفاده از آن را برای عموم مردم فراهم سازد. ماسک قصد دارد موشک هایی ایجاد کند که قابلیت استفاده مجدد داشته باشند؛ به این ترتیب سفر به ایستگاه های فضایی نزدیک تر از چیزی است که فکر می کنیم.
10) Gigafactory: گیگافکتوری یک کارخانه تولید باتری لیتیوم-یون است که هدف آن پشتیبانی از تقاضای زیاد ناشی از تولید ماشین های تسلاست. این کارخانه بزرگترین ساختمان در جهان خواهد بود که با توجه به نرخ پیش بینی شده فعلی برای تولید خودروهای تسلا، باتری های لیتیوم یونی را تولید می کند.
11) هوش مصنوعی: ماسک موضع خود را در رابطه با توسعه کنترل نشده هوش مصنوعی مشخص کرده است و آن را تهدیدی وجودی خوانده است. او و سایرین همچون استیون هاوکینگ متعهد شدند با سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری در امنیت هوش مصنوعی، خطراتی که توسعه فعلی هوش مصنوعی دارد را برجسته کنند و جایگزینی امن تر برای آینده بشریت ارائه دهند.
هوش مصنوعی
12) SolarCity: این شرکت قصد دارد با مهار کردن و ذخیره سازی انرژی خورشید، مقدار بیشتری از این انرژی را برای مصرف بشریت در اختیار داشته باشد. ماسک در نظر دارد بزرگترین نیروگاه خورشیدی را در امریکا بسازد؛ همچنین کارخانه ای برای ذخیره این انرژی تاسیس می کند تا در کل سال انرژی لازم را در اختیار داشته باشد.
اگر به مطالعه مقالاتی در حوزه صنعت پخش علاقمندید از شما دعوت می کنیم با سیستم پخش شرکت کوکاکولا آشنا شوید.