صنعت پخش مکانیزه در آینده توزیع واکسن کرونا

جایگاه صنعت پخش مکانیزه در آینده توزیع واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ نویسنده: احمد شرفی

در مقاله پیش رو قصد داریم، ابتدا به موضوع کرونا و تاثیر پاندمی کرونا بر اقتصاد جهان صحبت کنیم و در ادامه از کشف واکسن کرونا و انتظار واکسیناسیون و نقش موثر صنعت پخش هوشمند، در توزیع این واکسن صحبت کنیم.

کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی

در گذر تاریخ، چندین همه گیری در جهان رخ داده‌است؛ که از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، می‌توان آبله، سل و وبا را نام برد. یکی از وحشتناک‌ترین آنها، بیماری مرگ سیاه بود، که در سدهٔ چهاردهم، ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون تن از جامع بشری را درگیر و ازبین برد.لازم به ذکر است پیش از کروناویروس، یکی از این بیماریها در دوران معاصر، آنفلوانزای خوکی بود.

تاثیر این پاندمی بر کسب و کار، آنچنان گسترده و مخرب بوده ، که به نظر بسیاری از کارشناسان در پنج سال آینده
میزان آسیب رسانی آن قابل بررسی نیست. بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از  آسیب بیشتر مالی و انباشته شدن کارهای پرسنل با راهکار دورکاری توانستند، تا حدودی مجموعه خود را از آسیب بیشتر این بحران مالی، محفوظ نگه دارند.

علی رغم این موضوع و از بین رفتن میلیون ها شغل در جهان، بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت ، بدلیل محدودیت های رفت و آمد و همچنین دستورات حکومتی مبنی بر قرنطینه، با افزایش فروش و تقاضای غیر قابل پیش بینی روبه‌رو شده و در بسیاری از سفارش‌ها نیز با مشکل لجستیک روبه‌رو شدند.

این درحالی است که بحران مالی، همه ساکنان کره زمین را به سایه و سکوت می‌کشاند، تنها شرکت‌هایی که
زیر ساخت درست و اصولی با اهداف بلند مدت را بنیان تاسیس خود در نظرگرفته بودند، توانستند با افزایش سرمایه
و درآمد نجومی نام خود را در مجموعه های موفق حفظ کنند.

شرکت مشاوران برگزیده نرم افزار(مبنا) با عطف به این مهم، به‎ منظور کمک در جهت حفظ سلامت کارکنان و
جلوگیری از هر گونه توقف در روند فعالیت آنها راهکارهای متعددی را به شرکت‌های پخش محصولات لبنی، دارویی، دارویی_ دامی، غذایی و آرایشی_بهداشتی، ارائه کرده است.

بررسی عملکرد وب ‌سایت‌های فروشگاهی در دوران همه گیری کرونا

در یک قیاس کوچک، شیوه فعالیت و نحوه مواجهه و آمادگی وبسایت های فروشگاهی داخلی و خارجی نشان از اهمیت موضوع زیرساخت های اصولی در صنعت تامین ، فروش و پخش دارد.برای مثال، شرکت آمازون در ارسال و تحویل مرسولات در مقیاس جهانی آنچنان منظم و منسجم بود؛ که در گزارش هایی که از نظرسنجی‌های صورت گرفته، بدست آمده است، این شرکت رضایت بیش از 80 درصدی مشتریان را ثبت نموده است.

حال این موضوع را با وب سایت های فروشگاهی داخلی مقایسه کنیم، که برای تحویل اقلام خوراکی و مصرفی روزانه، نزدیک‌ترین زمان ارسال درخواست‌ها را از چهار روز بعد پیشنهاد می‌دادند، و همچنین در بسیاری از موارد سفارش
بدلیل عدم تامین کننده ویا عدم موجودی، سفارش کنسل می‌شد. اینها، تنها نمونه ای از میزان آمادگی در مقابل بحران و آسیب پذیری شرکت‌ها در شرایط بحرانی بوده،که با داشتن مدیریت قوی و همچنین برخورداری از پلتفرم‌های جامع و یکپارچه جهت کنترل سطح موجودی انبار، تا میزان زیادی از مشکلات می‌کاهد.

شرکت های فروش و پخش مویرگی

با توجه به شرایط امروزی در شرکت های فروش و پخش مویرگی، مدیریت تامین و توزیع، همواره یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اساسی بوده و همچنین تامین و تجهیز شبکه حمل و نقل و ایجاد پویایی در این واحد از دغدغه‌های اساسی  صاحبان شرکت‌های توزیع مویرگی به شمار می‌آید.

نرم افزار مکانیزه انبار(wms)

یکی از راهکارهای مناسب و کاربردی شرکت مبنا برای رفع دغدغه مدیریت تامین و توزیع، استفاده از نرم افزار مکانیزه انبار (WMS) است . به زبان ساده، سیستم مدیریت انبار (WMS)، یک نرم افزار کاربردی است؛ که به کنترل و مدیریت عملیات روزانه در یک انبار کمک می‌کند. سیستم مدیریت انبار (WMS) یا مکانیزاسیون انبار به یک کسب و کار، در مدیریت و بهره برداری از انبار یا مرکز توزیع، توانایی کنترل می دهد.

فرآیند انبارداری محصولات را می توان از طریق این سیستم بهینه سازی کرد .این یک فرآیند طولانی است و نیاز به مراحل مختلفی دارد، از جمله به دست آوردن محصولات از تامین کنندگان، حفظ سطح موجودی و حمل این محصولات به مشتریان؛ سازماندهی و پردازش اطلاعات مهم، به این فرایند منتهی می شود و در اغلب موارد، کسب و کار بزرگتر نیازهای پیچیده تر و سنگین تری دارد.

 یک WMS با کیفیت بالا، باید:

  • قادر به ادغام تدارکات باشد
  • فرایندها را ساده تر کند
  • کارایی را به حداکثر رسانیده و هزینه های غیر ضروری را حذف کند.
  • هدف هر انبار، کنترل ورود و خروج و موجودی کالاها به بهترین و موثرترین روش ممکن است. با پیشرفت تکنولوژی و رقابتهای فشرده، روشهای کاغذی پاسخگو نمی باشند. با وجود اینکه یک WMS از عملیات انبارداری در مقیاس بزرگ
  • بهره می برد، می تواند برای کسب و کارهای کوچک نیز مفید باشد.

“امید بار دیگر به زمین بازگشت”

این عنوان اکثر خبرگزاری ها با کشف واکسن کرونا بود و بار دیگر یاس را از چهره مردم برداشت و به آنها نوید روز
روشن را داد. اما مطلبی که بیش از هر موضوع در اینجا و برای همگان مهم می باشد نحوه و سرعت توزیع این
واکسن در دنیا وبالاخص کشور عزیزمان است.

نقش شرکت‌های پخش سراسری دارویی، در توزیع واکسن کرونا چیست؟

به همانقدر که کشف واکسن کرونا سبب خوشحالی و امید در دل تمامی مردم داشت دغدغه توزیع و سرعت پخش آن نیز به مراتب مهم می‌باشد.شرکت‌های فروش و پخش مویرگی دارویی، قطعا عهده دار توزیع وپخش آن در کشور هستند؛ که این  مهم، به مراتب نقش سازنده و حیاتی این صنعت را نشان می‌دهد.

بنابر مطالب فوق و همچنین با توجه به پیش بینی ها در خصوص شرایط نگهداری و توزیع واکسن کرونا انتظار می‌رود؛ که سیستم توزیع با برنامه ریزی مدون و منطقه بندی در سطح شهر و استان با بهره مندی از تجربه های سازمانی مستقر در مراکز استانی این توزیع به نحو احسن صورت گیرد.

  • توزیع درست و به موقع
  • رعایت اصول نگهداری در زمان تامین، توزیع
  • برنامه ریزی وطبقه بندی مناطق پر خطر و کم خطر  و سیاست گذاری اصولی در پوشش دهی این مناطق وغیره
  • تجهیز شبکه توزیع به ماشین های یخچال دار بیش‌تر
  • تجهیز شبکه به سیستم موقعیت یاب در خصوص کنترل کیفی توزیع
  • اولویت بندی مراکز درمانی به عنوان اولین مراکز تحت پوشش

که همگی نشان از نقش مهم و سازنده شرکت های توزیع دارویی در توزیع عادلانه و به موقع واکسن در جای جای کشورعزیزمان را دارد.

پیشنهاد مبنا بر اساس تجربه همکاری با بزرگان عرصه صنعت این است؛ که شرکت های توزیع و پخش مویرگی برای تسهیل روند اجرایی، ابتدا زیر ساخت های حیاتی مجموعه خود را تقویت کنند؛ تا ساختار واحدهای تامین، انبار و توزیع را بهینه ساخته و از این طریق آمادگی‌های لازم درخصوص شرایط مشابه را بدست آورند.