جایگاه-نرم_افزار-فروش-و-پخش-مویرگی-در-صنعت-توزیع-ایران

جایگاه نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی در صنعت توزیع ایران

تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ نویسنده: نگین مطلبی

بهترین تعریف درباره صنعت توزیع و پخش را می‌توان در گذشته‌های دور جستجو کرد؛ آنجا که بازار ایجاد شد و نقل‌وانتقال پول و مبادله کالا شکل گرفت و پخش کالاها رونق گرفت.درعصر جدید صنعت پخش و توزیع نیز مانند هر صنعت دیگری، شاهد توسعه، تسهیل و رشد بوده است به‌طوری‌که بخش عظیمی از بار این صنعت را حداقل در بخش برنامه‌ریزی و ساختار سازی، ابزارهاوفناوری‌ها نوین برعهده گرفته‌اند.

فرآیند توزیع فیزیکی در صنعت پخش

امروزه فرآیند توزیع فیزیکی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی برنامه‌ریزی در صنعت توزیع و پخش کشور است چراکه در این فرآیند پیچیده و البته حساس، همه تصمیمات و فعالیت‌ها حول محور کالاها، قیمت‌هاچگونگی و مدل توزیع و تبلیغات و بازاریابی و ایجاد هماهنگی و تناسب لازم میان آن‌ها می‌گردند

در صنعت پخش و توزیع فیزیکی باید به چه فرآیندهای توجه داشت؟

در صنعت پخش و توزیع فیزیکی علاوه بر این باید به فرآیندهای جانبی و مهم مانند ثبت سفارش‌ها، تعیین و تأمین موجودی کالاها انبارداری و نگهداری و بالاخره حمل‌ونقل و…نیز توجه داشت تا درنهایت این فرآیندها به تحویل کالاها به دست مشتریان نهایی در بازارهای هدف‌ آن‌ها در زمان و مکان مناسب و با بودجه، کیفیت،امنیت تضمین‌شده منجر شوند.
به جرئت می‌توان گفت از سرفصل‌های مهم بازاریابی درهر صنعت مدل توزیع و ویژگی‌‌های آن در بازار رقابتی است که در صورت هرگونه قصور یا ضعف در برنامه‌ریزی توزیع، دستیابی به اهداف و استراتژی‌ها به تعویق می‌افتند.

فروش و پخش مویرگی درعرضه کالا

امروزه فعالیت در حوزه فروش و پخش، از عرضه کالا و خدمات جداناپذیر است. روش‌های پخش در دنیا متناسب با تکنولوژی و فرهنگ مصرف تفاوت پیدا کرده است. این تغییرات باعث شد که پخش‌های سنتی به پخش‌های پیشرفته و به شرکت‌های بزرگ و چندگانه تبدیل شوند. این تغییرات همچنین تنوع ابزارها و بسترهای توزیع و تعدد مدل‌های آن را نیز در پی داشت به‌طوری‌که از استقبال و رواج مدل فروش و پخش مویرگی می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین این تغییرات نام برد.

درباره فروش و پخش مویرگی

فروش و پخش مویرگی فرآیندی است که در آن تولیدکننده محصول تولیدی خود را بدون توجه به مختصات بندی بازارها به تمام ظرفیت‌های موجود ارائه می‌دهد.درواقع نمود و بروز فروش و پخش مویرگی را می‌توان از مرحله تولید تا توزیع و رساندن کالاها و خدمات یک شرکت به دست خریداران و مشتریان مشاهده کرد.

وجه تمایز روش توزیع و فروش در چیست؟

نکته مهم و وجه تمایز این روش توزیع و فروش حذف واسطه‌ها در این فرآیندها و ایجاد تجربه‌ای متفاوت برای مشتری است.
بهره‌مندی از نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنولوژی و فناوری و کارکردهایشان جهت تسهیل فرآیند توزیع و فروش و افزایش امنیت و دقت در هر یک از این مراحل را می‌توان تنها یکی از ارزش‌افزوده‌های مدل پخش و فروش مویرگی دانست.

اهمیت استفاده ار نرم افزار پخش مویرگی

درواقع استفاده از نرم‌افزار پخش و فروش مویرگی را می‌توان عاملی مهم و اثرگذار در تغییر و تحول مدل‌های توزیع و پخش محصولات و دانست چراکه وجود این ابزار و به‌روزرسانی آن‌ها منطبق بر نیاز شرکت‌های پخش پدیدآورنده بخش بزرگی ازشرکت‌های مدرن درصنعت توزیع بوده است.

ویژگی‌هایی صنعت فروش و پخش مویرگی

مدل فروش و پخش و مویرگی با توجه به وجود ابزارهای متنوع و متعدد قابلیت پیاده‌سازی در تمامی صنایع را دارد به‌طوری‌که در حال حاضر نه‌تنها شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی بلکه صاحبان صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی و شرکت‌های ارائه‌کننده انواع کالاهای مصرفی نیز می‌توانند از این مدل برای ایجاد ارتباط مستقیم با مشتری بهره‌مند شوند.

ویژگی_هایی-صنعت-فروش-و-پخش-مویرگی
جایگاه نرم‌افزار پخش مویرگی در صنعت ایران

تفاوت ساختار و اندازه شرکت‌های تابع صنعت پخش‌ برگ مویرگی

توجه داشته باشیدکه شرکت‌های تابع صنعت پخش‌برگ مویرگی ازنظر ساختار و اندازه باهم متفاوت‌اندومی‌توانند به انواع شرکت‌های پخش و فروش مستقل مانندوشرکت‌های غیرمستقل فعال‌در زیرمجموعه هلدینگ‌های تولیدی و خدماتی و در اندازه‌های کوچک‌ ومتوسط و بزرگ تقسیم شوند.درواقع صاحبان هر تجارت و کسب‌وکاری می‌توانند شرکت توزیع و فروش مویرگی را با توجه به استراتژی‌های و برنامه‌ریزی‌های خود طراحی و اجرا کنند.
طبعاً هر طراحی و اجرای مدل توزیع و فروش مویرگی نیز مانند هر طرح و سیستمی در کنار مزایا و ارزش‌افزوده‌های فراوان، معایبی هم دارد.

معایب شرکت های پخش‌برگ مویرگی

در این‌ صنعت را می‌توان هزینه‌های هنگفت طراحی و اجرا و نیاز به سرمایه‌گذاری حجیم، مدیریت منابع انسانی و تربیت و آموزش نیرو‌های فعال دانست. البته باوجود این معایب که چندان هم کوچک و غیرقابل‌اغماض نیستند همچنان کفه ترازو به نفع ارزش‌ها و ویژگی‌های مفید این صنعت است.

جایگاه و کارکردهای نرم‌افزار پخش و فروش مویرگی

در یک نگاه مختصر و جامع نرم‌افزارهای پخش و فروش مویرگی را می‌توان کاتالیزور و تسهیل‌کننده صنعت تولید و توزیع کالا و مهم‌تر از همه ابزار سرعت‌‌دهنده به این فرآیندها درعین امنیت و کیفیت دانست.

کارکردهای مهم و تأثیرگذار این نرم‌افزار پخش مویرگی

  • جمع‌آوری و پایش‌اطلاعات بازار
  • امکان توزیع گسترده و سراسر محصولات متنوع به‌ویژه کالاهای تند مصرف و دارای تاریخ انقضا
  • کاهش ریسک‌های مالی
  • افزایش سهم شرکت‌ها ازبازار
  • بهبود شرایط سرمایه و افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش
  • افزایش ایمنی و سطح سلامت تحویل کالاها و ضایعات و حتی امکان مرجوع سازی آن‌ها
  • برندینگ شرکت‌های تولیدی و افزایش اعتبارشان

اهمیت و کارکرد نرم‌افزار پخش و فروش مویرگی

اهمیت و کارکرد نرم‌افزار پخش و فروش مویرگی در صنعت زمانی مشخص می‌شود که تعداد شرکت‌‌های ارائه‌دهنده کالاها و تنوع محصولات به بالاتری سطح خود می‌‌رسد و یک خریدار در چشم ‌به‌هم زدنی می‌تواند بین محصولات مورد نیازش، در دسترس‌ترین گزینه را انتخاب کند.
بعضی از اوقات شرکت‌ها برای در دسترس قرار دادن محصولات خود، شعب مختلفی را در شهرهای مختلف ایجاد کنند که این کار به دلیل مسائل مختلف ازجمله فاصله جغرافیایی و زمان‌بر شدن ارسال و تحویل کالا‌ها محکوم به شکست است.

امکانات نرم‌افزار پخش و فروش مویرگی

  • واردکردن اطلاعات مشتریان
  • بررسی داده‌های انبارها و موجودی آن‌ها
  • بررسی انبار و فرآیند ارسال کالابه‌صورت خودکار انجام می شود

مزایای استفاده از نرم افزار توزیع و پخش مویرگی

  • نرم‌افزار توزیع و پخش مویرگی به‌صورت برخط و آنلاین امکان کنترل‌و نظارت برشعب مختلف و نیاز آن‌ها
  • موجودی انبارها
  • وگزارش بازارهاوبررسی تحلیل آن‌ها را برای صاحبان صنایع فراهم می‌کند.

اهمیت استفاده از نرم‌افزار پخش مویرگی

شمامی‌توانید به‌راحتی و بدون نیاز به حسابداری‌های پیچیده می‌توان با اطلاعات جامع و لحظه‌ای‌رادریافت کردواسنادمختلف از فروش‌وانباروخزانه‌وحقوق و دستمزدرامشاهده و رصد کرد. با استفاده از برنامه پخش و فروش مویرگی امکان ثبت چک‌ها ثبت‌سفارش برای کالاهای مختلف‌ثبت‌ سفارش برای تکمیل نیازمندی‌های انبار و … نیزفراهم است.


نکته مهم در صنعت توزیع از طریق پخش و فروش مویرگی

نتایج عملی اجرای درمدت‌زمانی کوتاه قابل‌مشاهده و اندازه‌‌گیری است چراکه نرم‌افزار فعال در این سیستم قابلیت وگزارش‌های دقیق و مطمئنی را درخود جای می‌دهندوصاحبان کسب‌وکارهای‌مختلف با استفاده ازهمین ابزار می‌توانند میان موفقیت مدل توزیع پخش و فروش مویرگی را بسنجند.