دید 360 درجه کالا

دید 360 درجه کالا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ نویسنده: احمد شرفی

پیش از آنکه به تعریف و معرفی دید 360 درجه کالا بپردازیم، بهتر است برای درک بهتر این موضوع به سراغ یک مثال برویم.

تا کنون به فرودگاه‌های ایران دقت کرده‌اید؟ آیا میتوان به مسیرها و مسافران فکر کرد ولی مدیریت شبکه حمل ونقل را نادیده گرفت؟ چگونه میتوان پی برد که کدام یک از پرواز‌ها طرفداران بیشتری دارد و کدام یک از پروازها کمترین مخاطب را دارند؟ چرا با وجود داشتن فرودگاه بین المللی در تهران، کلان شهرهای ایران هم پرواز های بین المللی دارند؟ و بسیاری سوالات دیگر که هریک نشان از پیچیدگی این موضوع را دارد.شرکت‌های پخش نیز به مثابه ترمینا‌ل‌های فرودگاه‌ها به شمار می‌آیند. لحظه‌ای در انتظار تامین و درنگی در انتظار توزیع.

با توجه به مثال‌ فوق ، میتوان چنین پنداشت که مدیریت شرکت های پخش کار به شدت پیچیده و نیازمند تجربه و مهارت است. برای نمونه اگر به مشخصات محصولات به جز قیمت و تاریخ نگاه کرده باشید برخی محصولات با وجود تولید همان برند در یک استان اما از استان دیگر هم تامین میشوند.

پیچیدگی های چرخه کالا در مدیریت صنعت پخش

امروزه مدیران شرکت‌های پخش با استفاده از نرم افزار های مدیریتی این صنعت بسیاری از این مشکلات و پیچیدگی ها را حل کرده اند. با گسترش و توسعه فعالیت شرکت‌های پخش، مدیریت دقیق ورود و خروج و کنترل موجودی‌های انبارها نقشی سازنده‌ای را دارد. به همین جهت بسیاری از شرکت‌های پخشاز شیوه‌های متنوعی رای کنترل موجودی کالاها در سازمان استفاده می‌کنند. اما تمامی این شیوه‌ها، همیشه پاسخگو و دقیق نیستند.

برای نمونه هر کالا براساس احتیاج و یا تقاضای سازمان ابتدا برگ درخواست خرید توسط انبار تکمیل شده و پس از تایید حسابداری و مسئول مالی اقدامات تامین کالا صورت می‌گیرد و در نهایت پس از تامین و تحویل به انبار کالابر اساس ضرورت ها و ضوابط شرکت جانمایی و نگه داری می‌شود.

پس از ثبت افزایش موجود ی در انبار، ویزیتورها با پرزنت کردن محصول و انجام سفارش گیری، فاکتور فروش را به شرکت ارسال و پس از بررسی این سفارش و مجوزهای لازم حواله انبار جهت توزیع و ارسال آماده می‎شود. این پروسه در نگاه اول منطقی و منظم و کاملا قابل کنترل است. اما زمانیکه تعداد سفارشات از این اقلام کالاها بالا میرود دیگر نمی‌توان این حجم اطلاعات را براحتی بررسی کرد.

اما جای نگرانی نیست چراکه با پیشرفت علم و ظهور فناوری های نوظهور بسیاری از مشکلات صنعت پخش برطرف شده و به راحتی میتوان در کسری از زمان آمار و ارقام‌هایی که پیشتر شاید بازه زمانی چندین ماهه را برای محاسبه کردن به خود اختصاص میداد را به سرعت محاسبه کرد.

دید 360 درجه کالا، راهکار تخصصی مبنا در خصوص مدیریت چرخه کالا

شرکت مشاوران برگزیده نرم افزار با بررسی های دقیق نیازهای بازار صنعت پخش و با تکیه بر دانش متخصصان سازمانی خود توانسته گزارشی تحت عنوان دید 360 درجه کالا را به فیچرهای انبار در نرم افزار MabnaERP خود اضافه کند که بطور جامع و کامل سرگذشت یک محصول یا یک کالا از زمان درخواست تامین کالا تا حواله خروج از انبار را به صورت جداگانه برای تصمیم گیرندگان شرکت های پخش ارائه کند تا مدیران بتوانند یک دید کامل از هر کالا را به صورت مجزا داشته باشند و براساس آن تصمیمات عملیاتی و یا استراتژیکی مناسب را بگیرند.

شرکت‌ها با هدف گسترش فعالیت‌های کسب و کاری خود و همچنین بدست آوردن سهم بیشتری از بازار ممکن است نمایندگی‌های متعددی در مناطق مختلف کشوری و استانی تاسیس کنند. راهکار نرم افزار یMabnaERP ، امکاناتی نظیر ثبت و نگهداری اطلاعات موجودی کالا در هر شعبه، نقل و انتقال موجودی ها میان شعبه‌های مختلف سازمان، ثبت هزینه‌های موجودی به تفکیک شعبه‌ها و ثبت فرآیندهای مالی مرتبط با ورود و خروج کالا را به تفکیک هر انبار، در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌دهد.

همچنین در راهکار نرم افزاری MabnaERP شرکت‌های پخش محصولات مویرگی می‌توانند با برخورداری از گزارشات آنی و لحظه‌ای از ورود و خروج کالاها را در انبار اطلاع داشته و طبقه بندی راحت‌تری بر اساس سیاست‌های سازمانی خود داشته باشند.

ویژگی‌های گزارش دید 360 درجه کالا

با عطف به اینکه موجودی کالا به عنوان یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت‌ها به شمار می‌آید، شرکت مبنا با توجه ویژه به این مهم و همچنین با هدف حمایت از کسب و کار ها توانسته با در نظر گرفتن گزارشاتی چون وضعیت کالا،نوع تامین کننده،فرم بسته بندی و شکل کالا، قیمت فروش و قیمت مصرف کننده برای ماژول دید 360 درجه کالا ،طراحی و ارائه کند.

 استفاده از گزارش‌های دقیق در نرم‌افزار MabnaERP می‌تواند بازخوردی شفاف از روند فعالیت مجموعه را در اختیار مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت‌ها قرار دهد و از مخاطرات و مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

در گزارش دیدد 360 درجه کالا گزارشاتی چون:

  • موجودی به تفکیک انبارها
  • موجودی به تفکیک سری ساخت
  • در انتظار تامین
  • گردش کالا
  • بخشنامه های فعال
  • سوابق بخشنامه ها
  • فاکتورها را بررسی و مشاهده کرد.