راهکارهای دورکاری شرکت ها

راهکار‌های مبنا برای سازمان‌ها در شرایط دور‌‎کاری

تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ نویسنده: احمد شرفی

مقاله پیش‌رو، در چهار بخش اصلی تالیف شده، و به چرایی و معرفی چالش‌های دورکاری در شرایط پاندمی کرونا می‌پردازد.

پیشینه دورکاری

مزایا و معایب دورکاری برای سازمان‌ها و کارمندان

مدیریت دورکاری

راهکارهای مبنا برای دورکاری

با ما همراه باشید.

پیشینه دورکاری

شروع ایده دورکاری برای اولین بار با بحران نفت در دهه 1970 پدیدار شد. هنگامی که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، ممنوعیت و تحریم نفت را اعلام کردند. با پایان یافتن تحریم‌های در مارس سال ۱۹۷۴، قیمت نفت از بشکه‌ای ۳ دلار به حدود ۱۲ دلار افزایش پیدا کرد. بحران نفت یا به عبارتی شوک نفتی تأثیرات و عواقب کوتاه‌مدت و بلندمدت بسیاری را روی سیاست‌های جهانی و نیز اقتصاد جهانی گذاشت که سپس با نام نخستین شوک نفتی خوانده شد.

تاثیرات شوک نفتی سبب افزایش قیمت در حامل های انرژی گردید که خود خشم و در نتیجه اعتصاب رانندگان و سندیکای آنها را بهمراه آورد. بسیاری از مشاغل نیز از این تغییرات بی نصیب نبوده و مجبور به استعفا و یا مرخصی های طولانی شدند. در این بین بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از خسارات پیش رو تصمیم به اجرای دورکاری و برخی بصورت برون سپاری را گرفتند.

اما این‌بار، با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و مرگ و میر ناشی از این پاندمی، سبب ایجاد مقررات منع رفت و آمد را بدنبال داشت. سالن‌های نمایش سینما و تاتر، کافه‌ها و رستوران‌ها تعطیل شدند و بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها کلاس‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار کردند. شیوه کارها به دورکاری تغییر شکل داد، کنفرانس‌ها و جلسه‌های کاری لغو یا آنلاین شده‌اند. در این میان گوگل از بسیاری از کارمندان خود خواست تا کار خود را از منزل انجام دهند، فیسبوک و  توییتر کارمندان خود را شدیداً تشویق به دورکاری کرده و در ایران نیز بسیاری از کسب‌وکارها برای محافظت از کارکنان خود، به دورکاری روی آورده‌اند تا از شیوع ویروس کرونا معروف به COVID-19 جلوگیری کنند.

مزایا و معایب دورکاری برای سازمان‌ها و کارمندان

دورکاری یک استراتژی موثر و مفید برای دوطرف درگیر یعنی کارفرما و کارمند به حساب می‌آید. از طرفی سبب کاهش هزینه هایی چون فراهم نمودن سرویس خدماتی و مهیا کردن محیط و لوازم و ادوات مورد نیاز شده و محدودیت جذب نیروی کار متخصص در یک محدوده جغرافیایی مشخص را برداشته و امکان جذب نیرو با تخصص بیشتر را از سراسر کشور و یا منطقه بوجود می‌آورد. از نمونه های موفق در معرفی مشاغل و ارتباط موثر بین کارفرما و کارمند می‌توان به پلتفرم های معرفی پروژه های کاری اشاره کرد که بیشتر در خصوص قراردادهای کار معین در نظر گرفته میشود.

برای نمونه میتوان به CGArt نام برد که افراد متخصص با تکمیل کردن مشخصات فردی و تخصص های خود در این پلتفرم، توانایی های خود را به معرض معرفی و نمایش کارفرمایان مربوطه گذاشته و بعد از توافق‌هایی چون شیوه پرداخت و دستمزد، پروژه را استارت و انجام می‌دهند.

امروزه در بسیاری از مشاغلی که قابلیت دورکاری دارد، کارفرما و کارمند هرگز همدیگر را ندیده ولی تجارب موفق و مثبتی دارند.

از دیگر ویژگی های دورکاری می‌توان به :

1) رضایت بالاتر کارکنان.

 2) تعادل کار و زندگی بهتر.

 3) افزایش انعطاف پذیری.

 4) کاهش هزینه های عملیاتی.

 5) هزینه های کاهش یافته برای کارمندان.

 6) تمرکز آسان تر است.

 7) جابجایی صفر ضروری است.

اشاره کرد

اما همیشه دورکاری با مزیت همراه نبوده و مشکلاتی نیز بهمراه می‌آورد.

در اغلب موارد دورکاری سبب

  • کاهش میزان تعامل پرسنل بایکدیگر
  • بی‌اعتمادی به کارکنان
  • کنترل ضعیف و سختی ارزیابی عملکرد کارکنان دورکار توسط کارفرمایان
  • کاهش ارتباطات شغلی و تعاملات اجتماعی
  • نبود مدیریت متمرکز بر شیوۀ انجام دادن وظایف به وسیلۀ کارکنان
  • نیاز به امنیت اطلاعات و مقابله با تهدیدات شبکه‌ای
  • نیاز به شبکه‌های رایانه‌ای، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پشتیبانی
  • نیاز به پشتیبانی از  سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای وسایل و عیب یابی و رفع خطاهای سیستمی

و بسیاری دیگر می‌شود.

اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که اکثر مشکلات و معایب دورکاری ریشه در عدم آشنایی و یا عدم استفاده از تکنولوژی و پلتفرم‌هایی است که می‌تواند مشکلات و معایب را تا سرحد امکان کاهش دهد.

مدیریت دورکاری

در دورکاری مدیریت بهینه کنترل و هدایت افراد بسیار مهم بوده و خود به عنوان اصلی ترین چالش مدیریتی موجود به شمار میرود.صاحبان مشاغل و مدیران برای هدایت گروه و تیم تحت عملکرد خود، همواره با مشکلاتی چون، عدم شفافیت از وضع موجود، درگیر هستند. یکی از بزرگترین مشکلات در بسیاری از این مشاغل، عدم آگاهی از وضع موجود کسب و کار بوده، که خود به تنهایی موجب مشکلات فراوان در این حوزه می‌گردد.

شرکت مشاوران برگزیده نرم افزار با عطف به این مهم راهکارهای متعددی را به شرکت‌های پخش محصولات لبنی- دارویی – دارویی دامی- غذایی – آرایشی بهداشتی  به منظور کمک به شرکت‌ها در جهت حفظ سلامت کارکنان و جلوگیری از هر گونه توقف در روند فعالیت مجموعه ارائه کرده است.

راهکارهای مبنا برای دورکاری

  • MabnaERP
  • Cloud MabnaERP
  • سامانه داروکس (DarooX)
  • MabnaERP

MabnaERP یک بسته نرم‌ افزار تجاری فرآیند محور و تخصصی تحت وب صنعت پخش است، که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و برقراری جریان داده ها بین تمامی واحدهای سازمان پخش مویرگی در ستاد مرکزی و شعب از جمله حوزه مالی، منابع انسانی، فروش و پخش مویرگی و مدیریت ارتباط با مشتریان و… است، که به سازمان برای فعالیت در محیطی یکپارچه از نظر اطلاعاتی، فرایندی، اطلاعات محور و به صورت Real Time و به لحظه کمک شایانی می کند.

MabnaERP دارای یک پایگاه داده مشترک است که از کاربردهای(توابع) مورد استفاده ی واحدهای تجاری مختلف، پشتیبانی می کند. در عمل، به این معناست که کارکنان در دپارتمان های مختلف – برای مثال حسابداری و فروش – می توانند به اطلاعات یکسانی برای نیازهای خاص خود تکیه کنند. با MabnaERP، کارکنان به اطلاعات دقیق و به لحظه دسترسی دارند که منجر به تصمیم گیری های بهتر و سریعتر می شود.

از دیگر ویژگی های MabnaERP تحت وب بودن آن است، که سبب می‌شود بتوان  از راه دور و هر کجای ممکن، کلیه واحدهای شرکت های بزرگ را کنترل و مدیریت کرد.

  • Cloud MabnaERP

حتما تاکنون نام نرم افزار های مبتنی بر Cloud به گوش شما خورده است. نرم افزار های ابری یا Cloud Base نرم افزار هایی هستند که می توانید بر روی سرور های شرکت های ارایه کننده نرم افزار اجرا نمایید. شرکت مبنا جهت توسعه بازار و روند رو به رشد استفاده از نرم افزار های ابری نسخه MabnaERP ابری را ارایه نموده است. برای شرکت های پخشی که نیاز به راه اندازی سریع نرم افزار دارند و تمایل دارند بر اساس توسعه های آتی هزینه های نرم افزار را پرداخت کنند استفاده از نسخه MabnaERP ابری توصیه می شود.

این نرم افزار راهکار ویژه مبنا برای شرکت های کوچک و متوسط می باشد که در دل اهدافی برای

از ویژگی های این نرم افزار

  • برخورداری از این نرم افزار با هزینه بسیار کم
  • راه اندازی سریع و آسان دارد
  • این نرم افزار قابلیت توسعه و گسترش را دارد
  • دسترسی آنی و لحظه ای از ویژگی های اصلی آن است
  • سهولت کاربری
  • سامانه داروکس (DarooX)

با توجه به افزایش تقاضا و علاقمندی به استفاده از فناوری های نو ظهور در مشتریان طرف قرارداد با شرکت‌های پخش و ایجاد مدل های  جدید کسب و کار دیجیتال، روند سنتی کسب و کارهای این صنعت را دچار مشکل کرده و شرکت‌هایی که نتوانند استراتژی و فرآیندهای خود را بر بسترهای دیجیتال و متناسب با نیاز مشتریان شخصی‌سازی کنند، دیر یا زود از صحنه رقابت کنار خواهند رفت.

  همچنین با توجه به تحولات کسب ‌و کار و لزوم پاسخگویی به نیاز مشتریان، شرکت‌های توزیع دارویی به چابکی در زنجیره تأمین نیازمندند، این موضوع نه یک مزیت بلکه یک الزام است.