مدیریت هزینه در صنعت پخش دارو

مدیریت هزینه در شرکت‌های پخش دارویی

تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ نویسنده: احمد شرفی

همان‌طور که می‌دانیم، صنعت پخش دارویی در کشور رسالت بزرگی را بر دوش دارد و به عنوان یکی از صنایع مهم کشور نقش حیاتی در اقتصاد کشور دارد.
صنعت پخش دارو، بسیار گسترده و پیچیده است و مستقیما با اقلام و محصولات حیاتی و سلامت محور سر و کار دارد که نشان از تاثیر مستقیم این صنعت بر سلامت جامعه دارد.
در حال حاضر ۱۰۰ درصد داروی کشور و ۷۰ در صد مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها و… توسط شرکت های پخش در سرتاسر ایران توزیع می شود.
با اینکه امور مرتبط در صنعت پخش دارو، به طور کامل عملیاتی است اما شیوه اجرای امور جاری در اکثر این شرکت‌ها همچنان سنتی است که این امر ضرورت ارتقای سطح دانش و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در شرکت های صنعت پخش را نشان می‌دهد.

مشکلات شرکت‌های پخش دارو

در ایران از صنعت دارو به عنوان یک صنعت استراتژیک یاد می شود، با این حال شرکت‌های پخش دارویی همواره با مشکلات بسیاری روبرو هستند. علاوه بر چالش‌های درونی، چالش هاي بيروني نيز تاثير مهمي بر صنعت پخش دارند. از جمله اين مشکلات قوانين دولتي است؛ قوانيني همچون قوانين مالياتي فعلي، قوانين کسب و کار، نرخ‌گذاری دستوری و غیره.
همچنين قوانين راهنمايي و رانندگي شامل مواردي مثل مشکل ورود به محدوده طرح ترافيک، سال ها گريبانگير این صنعت بوده است و تا به امروز نيز تلاش ها براي مرتفع کردن اين موارد بي نتيجه مانده است.
همچنين ترافيک موجود در سطح کلان شهرهايي همچون تهران از مسائلي است که پخش برخي کالاهاي ضروري نظير اقلام دارويي را با دشواري هايي همراه کرده و خدمت رساني به مردم را دچار اخلال مي کند.

دیگر مشکلات صنعت پخش دارویی:

  • عدم شناخت از صنعت پخش
  • هزینه‌های بالا، قیمت‌گذاری نامعقول و نرخ گذاری دستوری
  • سرمایه گذاری کلان و شبکه حمل و نقل گسترده
  • به کار گیری و استخدام گسترده نیروی انسانی کارآمد به عنوان بازوی اصلی در نظام توزیع
  • شیوه سنتی فرآیندها

آنچه در شبكه توزيع كالا در يك كشور داراي اهميت است، انتقال كالاها با صرف كمترين هزينه و زمان، همراه با رعايت استانداردهاي لازم براي حفظ سلامت كالاها و در نهايت رعايت بيشتر حقوق مصرف كنندگان است.
شبكه توزيع اقلام دارویی در ايران با مشكلات و چالش هاي متنوع و متعددي روبه رو است. این مشکلات عموما بار مالی مضاعفی را به مجموعه وارد می‌سازد.
یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای ترفیع این مشکلات، استفاده از نرم افزارهای پخش می باشد.این نرم‌افزارها بسیاری از فرآیند‌های سازمانی را مرتبط و یکپارچه کرده و یک دید وسیعی به تصمیم‌گیرندگان سازمانی می‌دهد.

  • از دیگر مشکلات صنعت پخش دارو بدلیل همزمانی مشتری و ویزیتور در داروخانه‌ها، باعث عدم اجرا و بی‌نتیجه ماندن پروسه معرفی محصول توسط ویزیتور شده که این امر منتج به اختلال در کمپین‌های فروش محصول جدید و عدم موفقیت در هدفهای فروش محصول شده و گاهی پروسه‌های فروش را طولانی‌تر از مدت تعیین‌شده می‌کند.

راهکار ویژه مبنا برای مدیریت هزینه در شرکت‌های پخش دارویی

در صنعت پخش مویرگی دارویی مهمترین شاخص ایجاد تمایز، سرعت توزیع است.با توجه به حیاتی بودن دارو در زنجیره تامین کشور سرعت زمان اخذ درخواست و ثبت سفارش و صدور فاکتور و توزیع و تحویل کالا به داروخانه بسیار مهم است.
در چنین پروسه‌ای با این اهمیت سرعت توزیع کنترل‌هایی نظیر اعتبار سنجی مشتریان و سهمیه بندی کالاها به ازای هر داروخانه و خروج کالا مبتنی بر سری ساخت و تاریخ انقضا نباید به کاهش سرعت توزیع ختم گرددراهکار مبنا برای‌ شرکت‌های پخش دارویی استفاده از سامانه داروکس است.
یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت پخش دارویی هزینه‌های غیر منطقی این صنعت می‌باشد و داروکس می‌تواند به مشکلات این صنعت پاسخی مناسب دهد.

ویژگی استفاده از سامانه داروکس

  • داروکس نتیجه بررسی ها و تحقیقات و تجربه بیش از دو دهه فعالیت با شرکت های پخش دارو و همچنین داروخانه ها و رویه های فی مابین است. این محصول در عین سادگی و سهولت کاربری، میتواند بسیاری از دغدغه شرکت‌های پخش را رفع نماید.
  • سامانه داروکس به شرکت‌های پخش این امکان را می‌دهد که سفارشات داروخانه ها را در هر ساعت از شبانه روز مشاهده و نسبت به تصمیمات مرتبط با آن اقدام کنند.
  • با سامانه داروکس واحد های سازمانی مرتبط با سامانه، از طریق مشاهده سفارشات آنی و لحظه‌ای، با نظم بهتری بتوانند برنامه ریزی کنند و آسودگی خاطر در انسجام برنامه ها را برای شرکت های پخش به ارمغان آورد.
  • این سامانه به شرکت های پخش این امکان را می‌دهد که سفارش‌های داروخانه ها را در هر ساعت از شبانه روزمشاهده و نسبت به تصمیمات مرتبط با آن اقدام کنند.

مزایای سامانه داروکس در داروخانه ها و شرکت های پخش دارو

داروکس یک پرتال جهت تسهیل فرآیند های مرتبط بین داروخانه و شرکت های پخش دارویی است. شرکت های فروش و پخش مویرگی دارویی به عنوان تامین کننده اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی و مکمل با داروخانه ها فعالیت می‌کنند. با توجه به گسترش تکنولوژی وظهور فناوری های نوین، بسیاری از نیازهای اطلاعاتی در خصوص
کالا، اعم از قیمت، تاریخ اعتبار،شرایط پرداخت و غیره جملگی می‌تواند از طریق یک سامانه جامع و یکپارچه برطرف شود.

سبدشرکت های دارویی طرف قرارداد با سامانه داروکس‌در لحظه بارگذاری شده و داروخانه های ثبت شده در
این سامانه بدون محدودیت در زمان و مکان درخواست خود را در سامانه داروکس ثبت میکنند.
داروکس با ارایه دید ۳۶۰ به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش، در بروزرسانی اطلاعات و روشن شدن وضعیت حساب فی مابین کمک می‌کند.


اهمیت سامانه داروکس در مدیریت توزیع

همچنین با توجه عدم حضور حسابدار تمام وقت در داروخانه ها، برخورداری از صورت وضعیت شفاف در هر لحظه بسیار مهم است. با توجه به لزوم ارایه گزارشات خرید و فروش فصلی، این قابلیت اهمیت بیشتری می یابد.از دیگر تاثیرات مهم این سامانه، مدیریت توزیع است . با توجه به شفافیت در گزارش‌ها و فاکتورهای متقاضیان، شرکت‌های پخش بهتر می‌توانند برنامه و مسیر توزیع موزعین را برنامه‌ریزی و تحویل دهند. بدین صورت با ایجاد و اتخاذ این تصمیمات، در مدیریت سوخت ماشین‌های توزیع، نیروی انسانی فعال، پروموشن محصول‌و ارزش‌های دیگر را در شرکت‌های پخش به ارمغان می‌آورد که به شرکت‌های پخش در رسیدن به اهداف مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند.