نرم افزار صنعت پخش مویرگی و ۶ توصیه برای مدیران پخش

نرم افزار صنعت پخش مویرگی و ۶ توصیه برای مدیران پخش

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ نویسنده: مدیریت سایت

نرم افزار صنعت پخش مویرگی یکی از ابزارهای اصلی در شرکت‌های پخش است. صنعت پخش با پوشش دادن فرآیندهای توزیع در زنجیره تامین، ارتباط موثر و کارآمد میان تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی را برقرار می‌کند.

انتخاب بهترین نرم افزار پخش مویرگی برای شرکت‌های پخش کوچک و متوسط از تصمیمات مهم مدیریتی در این شرکت‌هاست. شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات که سیستم‌های نرم‌افزاری خاص منظوره ارائه می‌دهند تنوع زیادی دارد. بنابراین انتخاب یک نرم‌افزار مناسب که پوشش‌دهی جامعی از فرآیندهای کسب‌وکاری ارائه کند، چندان ساده نیست.

در این مقاله به نکاتی خواهیم پرداخت که بتواند در انتخاب نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی مناسب به مدیران شرکت‌های پخش کمک کند.

۱. پوشش جامع فرآیندهای مالی و حسابداری صنعت پخش

یک بسته نرم‌ افزاری مناسب در حوزه پخش مویرگی باید فرآیند محور و تحت وب باشد. چنین سیستمی برای نیازهای تخصصی صنعت پخش و یکپارچگی اطلاعاتی بین واحدهای سازمانی در پخش مویرگی طراحی شده است.

پیاده‌سازی سیستم یکپارچه فروش و پخش مویرگی در ستاد مرکزی و شعب استانی، باید بتواند حوزه‌های مالی، منابع انسانی، فروش و پخش مویرگی و مدیریت ارتباط با مشتریان را مدیریت کند. گزارشات فرآیندمحور و لحظه‌ای در داشبوردهای مدیریتی کاربرپسند، بهره‌وری و افزایش سودآوری را در شرکت‌های پخش به ارمغان می‌آورد.

۲. اجرای فرآیندهای‌ پخش‌مویرگی سرد (قطعی و غیرقطعی) و گرم

پخش گرم و پخش سرد، دو روش فروش و توزیع محصول هستند که زیرمجموعه پخش مویرگی تعریف می‌شوند. در پخش گرم، بازاریاب فروش محصول، با ماشین‌هایی که حاوی اجناس مورد عرضه هستند به منطقه هدف اعزام می‌شود. به بیان ساده بازاریابی و فروش در یک مرحله انجام می‌شود.

در روش پخش سرد، بازاریابی فروش محصول و تحویل آن در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا بازاریاب با حضور در محل معرفی کالا به فروشنده را انجام می‌دهد و در صورت درخواست از طرف فروشنده، فاکتور را صادر می‌کند. در مرحله دوم پخش سرد، ماشین حمل محصولات به آدرسی که از قبل مشخص است مراجعه کرده و اجناس را طبق فاکتور تحویل می‌دهد. نرم افزار پخش مویرگی مناسب باید بتواند همه انواع فرآیندهای پخش گرم و سرد را پوشش بدهد.

صنعت-پخش-مویرگی
صنعت-پخش-مویرگی

۳. امکان مدیریت فرآیندهای انبارداری متنوع

شرکت‌های پخش به لحاظ منابع و زیرساخت‌ها در طیف متنوعی از گستردگی قرار دارند. شرکت‌های بزرگ صنعت توزیع که در سراسر کشور عملیات فروش مویرگی را مدیریت می‌کنند تا شرکت‌های کوچک‌تر پخش استانی و منطقه‌ای، زیرساخت انبارداری متفاوتی دارند.

تعدد و پراکندگی انبارهای مختلف موضوع مهمی است که در زمان انتخاب نرم‌افزار باید به آن توجه کرد. به بیان دیگر پوشش‌دهی مناسب به فرآیندهای ثبت و مدیریت کالا در انبارهای مختلف و ارائه گزارشات متمرکز و لحظه‌ای، قابلیت مهم و حیاتی در حوزه سیستم‌های اداری صنعت پخش به شمار می‌رود. برخی امکاناتی که یک سیستم پخش مویرگی مناسب باید داشته باشد به شرح زیر است:

  • رصد موجودی‌ها به تفکیک شعب
  • مدیریت سریال ساخت و تاریخ انقضا کالاها
  • تسهیل انتقال بین انبار شعب
  • کنترل ورودی و خروجی (رسید و حواله و مصرف، ضایعات، اشانتیون و برگشتی از شعب …)

۴. مدیریت مکانیزه ناوگان فروش مویرگی در یک پلتفرم واحد

تیم‌های عملیات فروش و بازاریابی در شرکت‌های صنعت پخش، اغلب در سطح شهرهای بزرگ و حتی استان‌های کشور فعالیت می‌کنند و مدیریت عملکرد این تیم‌ها معمولا دشوارتر از تیم‌های متمرکز در دفاتر فروش است. تا قبل از ایجاد نرم‌افزارهای تحت وب، گزارشات تیم‌های ویزیتوری که مستقیما با فروشندگان در ارتباط بودند با تاخیر به مدیران می‌رسید و عکس‌العمل آنها را در مواجه با تغییرات بازار کند می‌کرد.

اما نرم‌افزارهای فروش مویرگی تحت وب این توانایی را به مدیران ستادی می‌دهد که ویزیتورها را به ابزارهای پورتابل و اپلیکیشن‌های موبایلی نرم افزار صنعت پخش مویرگی مجهز کنند. از طریق این ابزارها ویزیتورها به صورت لحظه‌ای رفتار بازار و مصرف‌کنندگان را ثبت می‌کنند و انواع گزارشات مالی و وضعیت درخواست‌ها و موجودی انبارها در کمترین زمان ممکن در اختیار مدیران قرار می‌گیرد. یکپارچگی سیستم‌های مالی و انبار و فروش امکان بررسی وضعیت را در یک پلتفرم واحد برای مدیران فراهم می‌کند.

۵. امکان پوشش دهی ساختارهای متنوع در شرکت‌های پخش

شرکت‌های پخش در صنایع مختلفی فعالیت می‌کنند. از حوزه پخش مواد غذایی و محصولات لبنی گرفته تا پخش محصولات آرایشی بهداشتی و صنایع دارویی، همه به نرم‌افزارهای پخش مویرگی نیاز دارند. شرکت‌های حوزه توزیع در این طیف گوناگون صنایع با ساختار سازمانی متفاوتی فعالیت می‌کنند. برخی از مدل‌هایی که ساختار شرکت‌های پخش براساس آن چیده می‌شود به شرح زیر است:

  • ساختار پخش سراسری (ستاد و شعب)
  • توزیع استانی (تک شعب)
  • مدیریت توزیع منطقه‌ای (ستاد / منطقه / شعب)
  • لجستیک پخش (ترکیب انبارها)
  • ساختار 3PL
  • فروش هیبریدی

شرکت‌های پخش در زمان انتخاب نرم‌افزار پخش مویرگی باید توجه داشته باشند که نرم‌افزار مربوطه ساختار اختصاصی آنها را به خوبی پوشش دهد.

۶. طراحی کاربرپسند و ساده مطابق با نیازهای کاربران

امروزه استانداردهای شناخته شده و کارآمدی در حوزه تولید نرم‌افزار برای طراحی محصولات کاربرپسند و زیبا ارائه شده است. شرکت‌های فناوری اطلاعات هر چه بیشتر برای رعایت این استانداردها تلاش می‌کنند تا بهبود تجربه کاربری (UX) و کاربردپذیری را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنند. در این میان توجه به این نکته از سمت شرکت‌های توزیع اهمیت دارد که ابزارهای نرم‌افزاری ذینفعان متعددی دارند و توجه به سهولت کاربری برای همه ذینفعان باید مدنظر باشد.

تجربه کل (Total Experience) از مفاهیم جدید در این حوزه است که به عنوان یک استراتژی جامع از پیوند دادن مفاهیم تجربه کاربری (user experience)، تجربه مشتری (customer experience)، تجربه چندوجهی (MX) و تجربه کارمند (employees experience) ایجاد شده است.

 بهترین نرم‌افزار پخش مویرگی باید این قابلیت را داشته باشد که تجربه خوبی برای همه ذینفعان نرم افزار صنعت پخش مویرگی ایجاد کند. کارکنان شرکت‌های پخش در دپارتمان فروش، ناوگان پخش و ویزیتورها، مدیران فروش و بازاریابی و همچنین مدیران لجستیک باید بتوانند با ابزارهای نرم افزار فروش و پخش مویرگی براحتی کار کنند. سهولت کاربری نرم افزار پخش و امکان استفاده از آن در پلتفرم ها و مرورگرهای مختلف، یک قابلیت محوری به شمار می‌آید.