کاربرد سیستم توزیع و پخش مویرگی در شرکت های صنایع غذایی

کاربرد نرم افزار پخش مویرگی در صنایع غذایی

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ نویسنده: مدیریت سایت

کاربرد نرم افزار پخش مویرگی در صنایع غذایی با توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری رونق گرفت و موجب تسریع و کاهش ‌هزینه‌های توزیع در این حوزه شد. صنایع غذایی را شاید بتوان نخستین صنعتی دانست که بهر‌ه‌برداری از سیستم توزیع و پخش مویرگی را آغاز کرد. سیستمی که به سرعت و با حذف واسطه‌ها به موفقیت رسید و فاصله مشتری تا محصول نهایی را به حداقل رساند. در این مقاله از چگونگی بهره‌برداری نرم افزار فروش و پخش مویرگی و تحولات تازه آن در صنایع غذایی خواهیم گفت.

در مفهومی ساده سیستم توزیع و پخش مویرگی به این معنی است که شرکت‌ها و تولیدکنندگان، بدون واسطه در بخش‌‌های مختلف بازار، محصولات خود را در گروه‌های بزرگی از مصرف‌کنندگان توزیع می‌کنند. هدف مهم پخش مویرگی این است که «محصولات متنوع» همه جا در دسترس باشند تا بیشترین خریداران ممکن را به خود جذب کنند.

گسترش بازار رقابت و چالش‌های پخش مویرگی صنایع غذایی

افزایش جمعیت و به‌تبع آن بالا رفتن میزان تقاضا برای محصولات غذایی و ضرورت رساندن سریع آن‌ها به مشتریان، ارکان مختلف چرخه صنعت مواد غذایی از تولید تا توزیع را به وجود آورد و انواع شبکه‌های ارتباطی بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کننده‌ها را ایجاد کرد.

گسترش بازار محصولات غذایی به‌کارگیری روش‌های نگهداری از مواد غذایی، شیوه‌های نوین نگهداری و بسته‌بندی، فعالیت برندهای جدید و پیدایش محصولات متنوع و سیستم گسترده پخش و توزیع را به دنبال داشت. در چنین بازار رقابتی گسترده و متنوعی، آنچه موفقیت یک تولیدکننده را رقم می‌زند به‌کارگیری شیوه‌های نوین بازاریابی مویرگی است که میان آن‌ها می‌توان از شبکه توزیع و پخش مویرگی نام برد.

در این روش، تولیدکننده با ترسیم یک سیستم پخش مویرگی، محصول خود را به همه بازارهای مصرفی در سراسر شهر یا نقاط متعدد کشور ارسال می‌کند. بدنی را تصور کنید که از ناحیه قلب، خون و اکسیژن به نقاط مختلف بدن، منتقل می‌شود. این تصویر، تداعی‌کننده کارکرد نرم افزار پخش مویرگی در صنایع غذایی است.

نرم افزار پخش در صنایع غذایی
نرم افزار پخش مویرگی در صنایع غذایی

مزایای نرم افزار پخش مویرگی در صنایع غذایی

شرکت تولیدکننده‌ مواد غذایی، از مزایای سیستم پخش مویرگی بهره می‌گیرد؛ زیرا می‌تواند با تسریع توزیع محصولات خود، تازگی و کیفیت آن‌ها را برای مصرف‌کننده افزایش دهد. حفظ کیفیت در محصولات مواد غذایی رضایتمندی مشتریان را بهبود می‌دهد و موجب افزایش ارزش برند شرکت می شود.

علاوه بر تولیدکننده، فروشنده نیز سود خوبی از فروش محصولاتی که به روش پخش مویرگی توزیع شده‌اند، می‌برد. در این سیستم فروشنده حق انتخاب بیشتری در بهره‌مندی از انواع طرح‌های تخفیف و پورسانت‌، انواع شیوه‌های بازپرداخت و مشارکت در فروش مویرگی خواهد داشت.

چالش‌های پخش مویرگی در صنایع غذایی

پخش مواد غذایی از حساسیت‌های بالایی برخوردار است؛ تعدد شرکت‌های پخش مواد غذایی، رقابت سنگین بین سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی به‌ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سلیقه متنوع خریدار و مشتری و البته بررسی دقیق قیمت‌ها توسط وی منجر به افزایش حساسیت‌های رقابتی شده است.

از سوی دیگر، قیمت سوخت، احتمال منقضی شدن محصولات و لزوم پایبندی به استانداردهای حمل‌ونقل و … چالش‌های جدی و البته قابل‌حلی را پیش روی شرکت‌های توزیع و پخش مواد غذایی قرار داده است.

https://mabna.net/نرمافزار-پخش-مواد-غذایی-چیست/

اجزای سیستم توزیع و پخش مویرگی در صنایع مواد غذایی

کانال‌های توزیع و پخش یکی از ارکان مهم شرکت‌های دارویی، تولید مواد غذایی، لوازم منزل و … هستند. از آنجاکه راه‌حل‌های فن‌آوری مویرگی به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا به‌صورت مستقیم و بدون واسطه به مصرف‌کننده نهایی دسترسی داشته باشند، استقبال از نرم افزار فروش و پخش مویرگی در میان تولیدکنندگان رشد چشمگیری داشته است.

مهم نیست که چه محصول غذایی را توزیع می‌کنید، شما به ابزارهای مدرن مدیریتی نیاز دارید که می‌توانند در شناسایی فرصت‌ها و به حداقل رساندن هزینه‌ها کمک کنند. سیستم توزیع و پخش مویرگی این امکان را در اختیارتان می‌گذارند تا به‌راحتی مسائلی مانند کنترل کیفیت، قابلیت ردیابی، خرید، مدیریت موجودی، مدیریت انبار و فروش، منابع مالی و موارد دیگر را به‌صورت یکپارچه و منسجم مدیریت کنید.

کانال‌های توزیع در سیستم توزیع و پخش مویرگی

کانال‌های توزیع، در سیستم توزیع و پخش مویرگی، زنجیره‌ای از کسب‌و‌کارها یا واسطه‌هاست که از طریق آن‌ یک محصول یا خدمت عبور می‌کند تا زمانی که به مصرف‌کننده نهایی برسد. این کانال می‌تواند شامل عمده‌فروشان، خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و حتی اینترنت باشد.

در ساختار کانال‌ها چهار عامل اصلی نیازمندی‌های مشتری، توانمندی‌های شرکت، در دسترس بودن، تمایل واسطه‌ها وجود دارد. کانال‌ها به شکل‌های مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی می‌شوند. کانال مستقیم به مشتری اجازه می‌دهد که از تولیدکننده خوب خریداری کند. یک کانال غیرمستقیم به مشتری اجازه می‌دهد که از یک عمده‌فروش یا خرده‌فروش خریداری کند.

سیستم فروش و پخش مویرگی از مرحله‌ سفارش گیری تا توزیع و تسویه‌حساب در فرآیندهای فروش و پخش مویرگی در پخش گرم و پخش سرد را پوشش می‌دهد و با استفاده از امکانات برنامه‌ریزی برای ویزیت و توزیع، امکان استفاده بهتر از منابع سازمان را افزایش می‌دهد.

مزیت های سیستم پخش مویرگی در پخش مواد غذایی

سیستم فروش و پخش مویرگی با فراهم آوردن امکان برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل عملیات ویزیت، توزیع و وصول، ضمن افزایش درخور توجه سرعت عمل سازمان، هزینه‌های مربوطه را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. این سیستم قدرت سازمان را برای حضور در بازار رقابتی پخش افزایش می‌دهد. از دیگر مزیت‌های این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از امکانات اصلی سیستم فروش و ارتباط با سایر سیستم‌های انبار، دریافت و پرداخت و …
  • امکان یکپارچگی با اپلیکیشن‌های موبایلی پخش مویرگی
  • امکان مدیریت تخفیفات و جوایز مختلف و اعمال شرایط متنوع فروش وسودآوری
  • بهینه سازی و کاهش زمان تحویل
  • مدیریت انبار و امور مالی

سیستم پخش مویرگی و اپلیکیشن‌های موبایلی

شرکت‌های پخش مواد غذایی برای موفقیت در بازار رقابتی باید به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز در حوزه پخش مویرگی مجهز شوند.
استفاده از اپلیکیشن پخش مویرگی، جدیدترین روش برای صنعت پخش و توزیع مواد غذایی است. این برنامه‌های موبایلی و همراه، روند دریافت و ثبت سفارش‌ها را تسریع می کنند.

جایی که بازاریاب‌ها صرفا با استفاده از نرم‌افزار بازاریابی اندروید و IOS موبایل خود هم‌زمان با دریافت سفارش از سوپرمارکت‌ها و یا فروشگاه‌های مواد غذایی، آن‌ها را در سامانه توزیع، فروش و پخش مویرگی آنلاین ثبت می‌کنند. با استفاده از سامانه توزیع، فروش و پخش مویرگی شرکت‌های توزیع مواد غذایی می‌توانند در لحظه نسبت به تعداد و نوع سفارش‌ها و تهیه و بسته‌بندی و درنهایت توزیع و پخش مواد غذایی، اقدام کنند.

این اپلیکیشنها کمک بزرگی به ویزیتورها در فرآیند سفارش‌گیری می‌کنند و علاوه بر سرعت، دقت درج سفارش‌ها را نیز بالا می‌برند. این ابزارهای نرم‌افزاری منجر به کاهش چشم‌گیر خطاها می‌شوند و از دوباره‌کاری و ثبت دستی سفارش‌ها در سامانه‌های شرکت‌ها جلوگیری می‌کنند.