مراحل پیاده سازی سیستم erp

بهترین روش پیاده سازی یک سیستم ERP

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ نویسنده: shahin

بهترین پیاده سازی یک سیستم ERP

صرف نظر از نوع کسب و کار شما، اجرای یک راهکار ERP ، یک پروژه حیاتی است که باید جدی گرفته شود. از نگرانی ها در مورد هزینه و بازگشت سرمایه گرفته، تا ملاحظات عملی در مورد کسانی که روند پیاده سازی را مدیریت می کنند، پیاده سازی ERP نیازمند تعهد یک تیم پروژه و حمایت رهبران تجاری برای اطمینان از موفقیت است.
شکی نیست که استقرار یک سیستم ERP ، نیازمند یک تعهد بزرگ است، اما این فرآیند نباید لزوما مشکل ساز باشد. با یک برنامه ریزی و اجرای مناسب، پیاده سازی یک سیستم ERP باید یک فرایند آسان و سریع باشد تا کارایی شما را بهبود بخشد.

بهترین پیاده سازی یک سیستم ERP چگونه است؟

با توجه به طیف وسیعی از توابعی که یک سیستم ERP شامل می شود، جای تعجب نیست که چندین نوع پیاده سازی ERP وجود دارد. شما می توانید ERP سفارشی خود را بسازید و آن را از ابتدا تا انتها برنامه ریزی کنید، گرچه هزینه و پیچیدگیِ گرفتن چنین پروژه ی بزرگی، می تواند یک رویکرد سفارشی را به یک گزینه ضعیف تبدیل کند.

یا شما می توانید نرم افزار “ERP بر روی پیش فرض” را خریداری کرده و آن را بر روی رایانه ها و سرورهای شرکت خود نصب کنید. با این حال قبل از سرمایه گذاری در یک راهکار ERP ، این واقعیت تلخ را در نظر بگیرید: دو سوم از کسب و کارهای متوسط، در حال حاظر نسخه های قدیمی نرم افزار ERP خود را اجرا می کنند.
اما چرا تاخیر؟ سازمانها اغلب حس می کنند که اجرای مجدد سیستم ( به روز رسانی ) دردسری بسیار بزرگ است – نگه داشتن فن آوری ERP در وضعیتی به روز، کلید به حداکثر رساندن پتانسیل آن است، بنابراین لازم است که گزینه استقرار سیستمی را انتخاب کنید که به روز رسانی آن آسان باشد و ویژگی های سفارشی سازی نیز داشته باشد.

مزایای راه حل ERP مبتنی بر ابر

یک جایگزین سوم نیز وجود دارد: یک راه حل ERP مبتنی بر ابر، مانند راهکار ابری مبناERP.- بدین معنی که سیستم مبتنی بر ابر(اینترنت) است و توسط ارائه دهنده ERP به طور کامل از سایت مدیریت می شود.
یک راهکار مبتنی بر ابر بدین معنی است که شما مجبور نیستید که سرمایه گذاری های گران برای سخت افزار وسرورهای IT انجام دهید.
همچنین نیازی به اختصاص دادن منابع انسانی برای مدیریت آن ندارید. علاوه بر این، پیاده سازی های مبتنی بر ابر معمولا بسیار سریعتر و آسان تر از نصب در محل، انجام می شوند و تعمیر و نگهداری آن بسیار ساده تر است.
سادگی این امر به این دلیل است که ارائه دهنده خدمات مبتنی بر ابرمسئول بروز رسانی تکنولوژی هستند. مهم تر از همه،با استفاده از فن آوری ابر، بهبود کیفیت محصول دیگر امری دشوار نیست .
سفارشی سازی و ادغام خودکار، همراه با به روز رسانی سیستم، به روز می شوند، بنابراین شما همیشه می توانید مطمئن باشید که کسب و کارتان با بالاترین ظرفیت، در حال اجرا است.

انتظارات واقع بینانه برای پیاده سازی ERP

نرم افزار ERP فناوری قدرتمندی است که می تواند فرآیندها را ساده، شفافیت را افزایش و هزینه ها را کاهش دهد. به همین ترتیب به طور کامل طریقه عملکرد کسب و کار شما را تغییر دهد.
اما این تغییرات یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. راهکار های ERP شامل بسیاری از سیستم های پیچیده اداری، از جمله حسابداری، مدیریت موجودی و تجارت الکترونیک و CRM می شود که باید برای ایجاد یک تجربه ی بدون مرز، برای کاربران نهایی، یکپارچه شوند.
این موضوع ، نیازمند برنامه ریزی دقیق و اختصاص زمان کافی برای پیاده سازی است. برای سرعت بخشیدن به روند پیاده سازی، مطمئن شوید که پروژه مناسب کسب و کارتان را انتخاب کرده اید و با یک کارشناس متخصص با تجربه و شناخته شده در زمینه ERP مشورت کنید.

این موضوع ، نیازمند برنامه ریزی دقیق و اختصاص زمان کافی برای پیاده سازی است. برای سرعت بخشیدن به روند پیاده سازی، مطمئن شوید که پروژه مناسب کسب و کارتان را انتخاب کرده اید و با یک کارشناس متخصص با تجربه و شناخته شده در زمینه ERP مشورت کنید.

تمرکز بر منابع انسانی و مدیریت پروژه

قبل از شروع هر گونه پیاده سازی ERP، مطمئن شوید که شرکت شما منابع انسانی کافی برای نظارت بر پروژه تا انتها را داراست. این ممکن است به نظر یک موضوع بدیهی باشد، اما بسیاری از شرکت ها بدون استفاده از منابع مناسب، شروع به پیاده سازی کرده که منجر به نارضایتی کارکنان و نصبی نامطلوب می شود

کاربرد سیستم ERP ، در یکپارچه سازی امور مالی

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از یک سیستم جهانی ERP، در امر یکپارچه سازی مالی، مدیران باید در نظر بگیرند که سیستم از قالب کسب و کارشان پشتیبانی می کند. این می تواند به معنا باشد که همه مکان ها و شرکت های تابعه، از یک سیستم ERP یکپارچه جامع استفاده می کنند یا یک مدل منطقه ای باشند که در آن تعدادی از کسب و کارهای منطقه ای، سیستم های جداگانه خود را اداره می کنند و به صورت متناوب امور مالی را به واحد مرکزی گزارش می دهند ، و یا ترکیبی از هر دو حالت.

یک سیستم ERP تا چه حد “شفافیت” را ارائه خواهد داد؟

یک سیستم مدیریت کسب و کار جهانی، می تواند به بهبود تجارت شما کمک کند و عملیات را از مدیریت زنجیره تامین و کنترل موجودی تا مدیریت ارتباط با مشتری و صدور صورتحساب، استاندارد سازد.
فرایندهای استاندارد شده بیشتر، به معنی کنترل بیشتر بر عملیات و شفافیت کاری بیشتر است. سیستم مناسب برای کسب و کارتان، شما را قادر می سازد که در صورت لزوم فرآیندهایتان را(با حفظ انعطاف پذیری و عدم تمرکز) استاندارد کنید.

آیا سیستم ERP قادر خواهد بود تا همراه با کسب و کار شما رشد کند؟

مقیاس پذیریِ یک سیستم جهانی ERP ، از کسب و کار شما در حین رشد آن پشتیبانی می کند. یک سیستم متمرکز، با نمونه های قابل تنظیم برای هر کسب و کار جدید، باعث می شود ایجاد پروسه های کسب و کار در مکان های جدید. سریعتر و آسان ترانجام شود،  نرم افزار ERP شما باید از رشد تجارت شما حمایت کند و آن را محدود نکند.