انبار_مکانیزه

روش‌های مکانیزه انبارگردانی در صنعت پخش مویرگی

تاریخ انتشار: ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ نویسنده: نگین مطلبی

علیرغم پیشرفت تکنولوژی فرآیند انبارداری از 50 سال پیش تاکنون در کشور ما تقریبا تغییر چشمگیری نکرده است. برخی از شرکت ها (مانند دیجی کالا) ظرف یک دهه اخیر در صدد مکانیزاسیون انبار ها برآمده اند. اما اکثر شرکت ها کماکان به روش سنتی دستی در حال انبارداری هستند.بدیهی است میزان مکانیزاسیون همواره مانند هر فرآیند دیگری قابل بهبود و توسعه است. یکی از گام های اولیه مکانیزاسیون ثبت برگه های انبار شامل ورود کالا، جابجایی، خروج کالا و انبارگردانی است.این موضوع در شرکت های حوزه لجستیک و توزیع و پخش بسیار مهم است. در شرکت های پخش دارو که سری ساخت، تاریخ انقضا و در برخی از کالاها نیاز به ثبت UID وجود دارد و این اطلاعات برای سامانه هایی مانند TTAC باید ارسال گردد، این نیاز بیش از پیش به چشم می خورد. در ذیل توضیحات بیشتری در خصوص فرآیند مکانیزاسیون ثبت انبار داده شده است:

مفهوم انبارگردانی چیست و تأثیرات آن کدام است؟

«انبارگردانی» دقیق‌ترین روش کنترل موجودی کالای انبار است.به بیان‌دیگر به کنترل فیزیکی انبارها، شمارش دستی موجودی کالاها دریک یا چند بازه زمانی مشخص و مغایرت‌ گیری آنها با موجودی ثبت شده در نرم افزار انبار، انبارگردانی می‌گویند.کنترل موجودی انبار، ثبت ورود و خروج افراد، برچسب‌زنی کالاها، پلمپ انبار در مواقع مورد نیاز با هدف حفظ، نگهداری و مراقبت از مواد و کالا های موجود از فرآیندهای انبارگردانی است.
انبارگردانی یکی از مهمترین فرآیندها در شرکت هایی است که با کالا، محصول یا مواد اولیه در ارتباط هستند. هرگونه اشتباه در ثبت ورودی یا خروجی کالا در نرم افزار، عدم ثبت بخشی از رویدادهای مالی مثل خرید یا فروش، ضایعات ثبت‌نشده، سرقت و … باعث ایجاد اختلاف بین موجودی واقعی انبار و موجودی ثبت‌شده در نرم‌افزار انبار از نظر تعدادی و ریالی می‌شود. انبارگردانی کمک می کند این اختلافات و علت ریشه ای آنه مشخص شود. بر این اساس مسئولیت رفع و عدم تکرار مجدد اشتباه نیز در گام بعدی مشخص می شود.

به طور کلی انبارگردانی به 3 صورت انجام می‌شود که عبارتند از:

انبارگردانی پایان سال: 

معمولا یک بار و در پایان هر سال مالی انجام می شود و تمامی کالاها، به منظور انتقال موجودی انبار به سال بعد، شمارش می شوند.

انبارگردانی میان دوره:

این انبارگردانی در طول سال ممکن است در چند نوبت برای بخشی از کالاهای موجود در انبار و یا کلیه کالا ها صورت گیرد.

انبارگردانی تصادفی:

در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر ازموارد ذکرشده وبرای اطمینان از صحت موجودی ثبت‌شده برای کالاهای انبار است.در این مدل تنها تعدادی از کالاها به‌صورت اتفاقی شمارش می‌شوند وعدم مغایرت آن با کاردکس موجودی چک می‌شوند.

از جمله مزیت‌های انبارگردانی مکانیزه می‌توان به اطمینان از ارقام موجود در صورت‌حساب‌های مالی، کاهش خطای پرسنلی با بررسی عملکرد حسابدارها و انباردار، شناسایی و جداسازی موجودی غیرقابل‌ مصرف و ساماندهی انبار، جلوگیری از تجمع بیش‌ از حد کالا و زیان ناشی از فساد و خرابی کالاهای دارای تاریخ انقضاء اشاره کرد.در بسیاری از شرکت‌ها انباردار، علاوه بر مسئولیت‌های حفظ و نگهداری انبار و چیدمان انبار وظیفه انبارگردانی را نیز بر عهده دارد. معمولاً انبارگردانی به‌صورت دوره‌ای با حضور انباردار و همین‌طور یکی از اعضای تیم حسابداری انجام می‌شود.

انبارگردانی مکانیزه و روش‌های آن

ردیابی کالا، از چالش‌ها و دغدغه‌های هر کسب‌وکار است. چرا که آگاهی از زمان تامین کالا، تحویل آن به انبار، خروج و فروش و سایر اطلاعات کالا تا زمان رسیدن به دست مشتری نهایی از ملزومات مدیریت یک کسب‌وکار اقتصادی است.انبارهای مکانیزه با وجود بسترهای یکپارچه به انباردار این امکان را می‌دهد که با دقت و سرعت هر یک از این فرآیندها را با هزینه‌‌ای بسیار کمتر از انبارداری سنتی انجام دهد.
ارزش افزوده انبارگردانی مکانیزه برای صاحبان کسب‌وکار در ذیل اومده است:

  • کاهش خطا نیروی انسانی در ثبت اطلاعات
  • افزایش سرعت و دقت در انجام فرآیندها
  • دسترسى آسان به اطلاعات
  • افزایش شفافیت اطلاعات
  • امکان گزارش‌گیری‌های مختلف نموداری و گرافیکی
  • امکان بهره‌برداری از داشبوردهای مدیریتی برای تحلیل اطلاعات

نرم افزار انبار مکانیزه(WMS)

هدف از یک سیستم مدیریت انبار کنترل تمامی عملیات در مراحل مختلف مانند دریافت، جانمایی، جمع‌آوری و حمل کالاهاست. در روش‌های قدیمی این عملیات با کاغذ ثبت و کنترل می‌شد و با خطاهای زیاد، کند بودن فرآیندها و … همراه بود.
ارتقا و تکامل سیستم‌‌های انبار همانند سایر راهکارهای نوین است که بر حسب نیاز و به‌واسطه شرایط رقابتی بازار، افزایش دقت و سرعت در سرویس‌دهی به مشتریان ایجاد شده است. استفاده از سیستم‌های شناسایی خودکار از قبیل تجهیزات بارکد اسکنر، دستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات، زیرساخت شبکه بی‌سیم و نرم‌افزارهای پیشرفته امکان مدیریت در لحظه و پویای جابجایی‌های کالاها و محصول را فراهم می‌کنند.
استقرار روش‌های نوین و مؤثر با استفاده از نرم افزار انبار مکانیزه بهره‌وری در سایر فرآیندهای یک شرکت از مرحله تولید، حمل‌ونقل، سفارش گیری تا سیستم‌های حسابداری و مالی را به دنبال دارد.
سیستم انبار مکانیزه (WMS) می‌تواند به‌صورت یک نرم‌افزار مجزا با قابلیت اشتراک‌گذاری داده‌ها با سایر نرم‌افزارهای موجود در هر کسب‌وکار باشد.

 انبارگردانی-به-روش-بارکدخوانی
انبارگردانی مکانیزه

مزیت‌های سیستم انبار مکانیزه (WMS) عبارت‌اند از:

  • مدیریت موجودی و کنترل ورود و خروج کالاها با دقت و سرعت بالاتر
  • افزایش کارایی و بهره‌وری کارکنان و استفاده بهینه از فضای انبار
  • مدیریت دقیق سفارش‌ها با امکان گزارش دهی متنوع
  • ذخیره‌سازی، برداشت و بازیابی محصولات با سرعت و دقت بیشتر
  • ارسال دستور به PDA انباردارها
  • تجمیع سفارش‌ها چند مشتری و ارسال با یک وسیله نقلیه در سیستم WMS
  • گزارش‌گیری از خطاهای کارکنان و تسهیل راهنمایی اپراتور در فرآیندهای انبار
  • مدیریت ارسال بار و امکان تخصیص لوکیشن به کالاها در زمان رسید کردن.

انبارگردانی به روش بارکد خوانی

بارکد خوان‌ها و یا حتی دستگاه های همراه مثل تلفن‌های هوشمند از جمله ابزار جدید و مؤثر برای انبارگردانی در شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند. شناسایی و پیگیری کالاها به استفاده از بارکد و ثبت خودکار اسناد آن‌ها در نرم‌افزار انبار، موجب افزایش سرعت و دقت در فرآیندهای موجود در انبارها می‌شود.
استفاده از برچسب شمارش (تگ کالا) که از یک شماره سریال، سه قسمت برای ثبت اطلاعات شمارش اول، دوم و سوم، کد کالا، نام کالا، واحد سنجش، تعداد و نام و امضای سرپرست شمارش برخوردارند قبل از شروع انبارگردانی و تسهیل شمارش کالاها و تکرار شمارش و یا از قلم افتادن کالاهایی که گردش داشته‌اند، مهم‌ترین گام استفاده از فناوری بارکد خوان در انبارگردانی مکانیزه است.