ملاحظات-مهم-در-کاربرد-سازمانی-نرم‌افزار-فروش-و-پخش-مویرگی

توسعه توزیع با نرم افزار فروش و پخش مویرگی چگونه انجام می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ نویسنده: نگین مطلبی

توسعه نرم افزار فروش و پخش مویرگی در صنعت توزیع اهمیت زیادی دارد. زیرا طراحی و اجرای مدل‌های جدید توزیع کالا همواره سطح کمی و کیفی صنعت پخش و توزیع را دچار سرعت و تحول جدی کرده است. امروزه ﭘﺨﺶ ﻣﻮﯾﺮﮔﯽ مهم‌ترین نقش را در ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﺎﻻی سراسر بر عهده دارد. بهبود و توسعه این نرم افزار می‌تواند ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ در ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﺎﻻﻫﺎ و ارسال آن‌ها ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﺼﺮف‌ﮐﻨﻨﺪه نهایی ایفا کند. بهبود فرآیند توزیع این مدل با تکنولوژی روز و استفاده از نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی سطح درآمد و نوآوری را در صنایع تولیدی ارتقا می‌دهد.

چگونگی ﻓﺮآﯾﻨﺪ فروش و ﭘﺨﺶ ﻣﻮﯾﺮﮔﯽ

فرآیند فروش و ﭘﺨﺶ ﻣﻮیرﮔﯽ ﺑﺎ ﺳﺮﮐﺸﯽ ﻣﺪاوم به بازار و اطلاع از ﮐﺎﻻﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﯽ شکل می‌گیرد. شرکت توزیع با بازاریابی ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺧﻮد در ﻣﻨﺎﻃﻖ مختلف و مراکز فروش فروشگاهی، سوپرمارکتی و سایر خرده‌فروش‌ها فهرستی از مشتریان علاقه‌مند برای خرید این کالاها را جمع‌آوری می‌کند. هر چه تعداد مشتری بالاتر باشد سودآوری و فروش شرکت توزیع نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود. این اصلی است که در شرکت‌های توزیع نباید فراموش شود.

مروری بر ﻣﺸﮑﻼت ﺷﺮکت‌های ﭘﺨﺶ و راهکارهای آن

مدل فروش و ﭘﺨﺶ ﻣﻮﯾﺮﮔﯽ ﻣﻮﺟﻮد در اﯾﺮان به دلیل عدم توجه کافی به ابزارهای فناورانه یکی از پرﻫﺰﯾﻨﻪ‌ترین روش‌های پخش است که بار زیادی را ﺑﺮ شرکت‌های ﭘﺨﺶ تحمیل می‌کند. مشکلات این بخش را به‌طور خلاصه می‌تواند از روش سرکشی و شناسایی مناطق فروش توسط بازاریاب‌ها تا تحویل حضوری فاکتورهای کاغذی فروش و آگاهی از وضعیت مشتریان و اطلاعات مسیرها و موجودی کالاها دانست.

به این‌ها می‌توان جابجایی هر باره حجم زیاد کاتالوگ‌ها و فاکتورها و صرف مدت‌زمان طولانی برای ثبت دفتری سفارش‌ها و به‌تبع آن طولانی شدن فرایند ترخیص کالا از انبارها و ارسال آن‌ها به‌سوی مشتری نهایی و عدم شناخت مناسب از وضعیت بازار و تحلیل نهایی آن را نیز اضافه کرد.

فرآیندهای حسابداری فاکتورها و ﻣﺤﺎﺳبه

فرآیندهای حسابداری فاکتورها و محاسبه ﭘﻮرﺳﺎﻧﺖ بازاریاب‌ها هم در چنین شرایطی دچار پیچیدگی‌هایی می‌شوند که فرایند توزیع را با اختلال و البته هزینه زیاد همراه می‌کند. با چنین مشکلاتی بدیهی است که دغدغه ذهنی مدیران در شرکت‌های توزیع و پخش، افزایش بهره‌وری، ایجاد ساختاری پویا و کارآمد همراه با کاهش هزینه‌ها و ﮐﺎﻫﺶ زﻣﺎن ﺳﻔﺎرش دﻫﯽ ﻣﺸﺘﺮی و ﺗﺤﻮﯾﻞ ﮐﺎﻻ ﺑﻪ آن‌ها ﺑﺎﺷﺪ.

بالا بودن هزینه‌ها در سیستم توزیع

به نظر می‌رسد باوجود ملاحظات مختلفی از جمله بزرگی شهرها، تنوع محصولات و سلیقه مشتریان و همچنین ترافیک و گرانی سوخت، تکنولوژی و ابزارهایش مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر مشکلات سیستم فروش و پخش مویرگی است. طراحی و تولید انواع نرم‌افزارها برای مکانیزاسیون هریک از فرایندهای موجود در فروش و پخش مویرگی از مرحله عمومیت گذر کرده است. هم‌اکنون مرحله سفارشی‌سازی و متناسب‌سازی آن‌ها با نیازهای هریک از شرکت‌های توزیع و پخش، اهمیت بیشتری یافته است.

توسعه‌های نرم‌افزارهای فروش و پخش مویرگی

ﺑﺎ توسعه‌های نرم‌افزارهای فروش و پخش مویرگی تغییرات و تحولات بی‌شماری در صنعت توزیع داخلی کشور رخ‌داده که اندکی بازار ایران را به کف استانداردهای جهانی نزدیک کرده است و تجربه‌ای متفاوت را در این صنعت رقم زده است.

این نرم‌افزارها با پوشش آنلاین و حتی آفلاین کلیه فرآیندهای فروش و پخش مویرگی از لحظه ثبت سفارش توسط مشتری تا تحویل کالا از انبار و ارسال به‌موقع آن به مشتری، حجم زیادی از فرآیندهای زائد و هزینه‌بر در این صنعت اعم از استفاده بی‌رویه کاغذ تا مراجعات حضوری و ضریب خطا و اشتباه در فرآیندها و …را حذف کرده است.

عدم نیاز به حضور فیزیکی و هرروزه بازاریاب‌ها، سرپرست‌های منطقه و سایر کارشناسان به محل شرکت، صرفه‌جویی قابل‌توجه در وﻗﺖ منابع انسانی ایجاد می‌کند. کاهش هزینه‌های مازاد، صرفه‌جویی در هزینه‌های ﮐﺎﻏﺬ و ﺣﺬف ﺧﻄﺎی پرسنل در ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت، امکان اﻃﻼع لحظه‌ای و آنی از موجود کالاها، قیمت‌ها و عدم نیاز به حمل کاتالوگ‌ها و فاکتورهای کاغذی و همچنین امکان برنامه‌ریزی مدون برای سرکشی به مناطق مختلف فروش متناسب با نقشه مسیرها را می‌توان از مزیت‌های استفاده از نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی دانست.

مهم ترین و بارزترین مزیت‌ تجهیز نرم‌افزاری شرکت‌های توزیع مویرگی

بانک اطلاعات مشتریان در شبکه پخش

مهم‌ترین و بارزترین مزیت‌ تجهیز نرم‌افزاری شرکت‌های توزیع و پخش مویرگی را باید در امکان ایجاد بانک اطلاعاتی از مشتریان و مراکز فروش دانست. این امکان کاهش زمان ثبت سفارش تا ارسال کالا به مشتری و درنهایت رضایتمندی و وفاداری‌اش را به همراه می‌آورد.

ﻣﺪﯾﺮان شرکت نیز می‌توانند در هرلحظه ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺎزارﯾﺎﺑﺎن ﺧﻮد را ﮐﻨﺘﺮل و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪ. آنها ﺑﺎ داﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﮐﺎﻣﻞ و ﻻزم می توانند بهتر راﺟﻊ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در بازارهای مختلف تصمیم بگیرند. از آنجاکه اغلب اﯾﻦ نرم‌افزارها ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ مکان‌یابی ﻣﺠﻬﺰ هستند، اﻣﮑﺎن آگاهی لحظه‌ای از ﻣﮑﺎن ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ بازاریاب‌ها و ماشین‌های حمل کالا و غیره فراهم می‌شود.

امکان مدیریت اطلاعات سازمان

مدیریت پایگاه داده یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی در اختیار مدیران پخش قرار می‌دهد. آن‌ها در انتخاب نرم‌افزار مناسب باید به یکپارچگی در پایگاه‌های داده و استفاده از یک پایگاه به‌جای چندین پایگاه دقت کنند. به این ترتیب می‌توانند از ذخیره داده‌ها و اطلاعات تکراری جلوگیری کنند.

شایع‌ترین-خطاها-در-استفاده-از-نرم‌-افزارهای-مویرگی

شایع‌ترین خطاها در استفاده از نرم‌افزارهای مویرگی

به‌طورکلی نرم‌افزارهای فروش و پخش مویرگی به دلیل طراحی همه‌جانبه کمتر دچار عیب و خطا هستند. این امر به‌خودی‌خود تقریباً مشکلی را برای ساختارهای سازمانی و شرکتی ایجاد نمی‌کنند.

عمده خطاها و معایب به توقعات شرکت بهره‌بردار از کارایی‌های این نرم‌افزار بدون ایجاد زمینه‌های کاربردی آن، بازمی‌گردد. همه شرکت‌های بهره‌بردار از نرم‌افزار پخش مویرگی باید برنامه‌ریزی ساختاری پخش را در زنجیره تامین به یاد داشته باشند. این نرم‌افزار بدون برنامه‌ریزی و ایجاد زمینه‌های بهره‌برداری مانند هر ابزار دیگری در ادامه راه، ابتر و ناکارآمد خواهد شد.

درواقع مهم است که شرکت‌های توزیع، شناخت دقیقی از مشکلات و کمبودهای ساختاری خود داشته باشند. مدیران باید زمینه آشنایی و بهره‌مندی از مزیت‌های نرم‌افزار را برای کارکنان به‌خوبی تشریح کنند. اگر کارکنان نسبت به استفاده به‌روز از امکانات نرم‌افزار حساسیت داشته باشند، بهترین زمان برای استفاده از نرم‌افزار در ساختار سازمانی خود را به‌درستی تشخیص می‌دهند.

به این ترتیب شرکت‌های پخش می‌توانند از مزیت‌های نرم‌افزارها هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی بازار، برخوردار شوند.