شرکت-پخش-مواد-غذایی-چقدر-سودآور-است؟.jpg

شرکت پخش مواد غذایی چقدر سودآور است؟

تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ نویسنده: نگین مطلبی

مواد غذایی مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز مردم جهان است به‌طوری‌ که در دنیا ساختارهای فراوان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را حول محور «غذا» می‌توان دید و برشمرد.در حوزه اقتصادی صنعت مواد غذایی در بالاترین رتبه‌های درآمدزایی و سود آفرینی جای گرفته است.
این سود آفرینی البته به سایر کسب‌وکارهای پیرامونی و جانبی صنعت مواد غذایی در بخش تولید و توزیع نیز تعلق می‌گیرد و به همین دلیل است که حتی تأسیس یک شرکت کوچک تولید یا شرکت پخش مواد غذایی درحد سرمایه‌گذاری اولیه خود، سودآور خواهد بود. شرکت‌های‌پخش مواد غذایی نه‌فقط در ایران که در سایر کشورهای جهان هم از کسب‌وکارهای پردرآمدی هستند که ماهانه عواید و درآمدهای بالایی را به دست می‌آورند.

آن‌ها می‌دانند که مردم هرگز موضوع مواد غذایی و تأمین آن روی‌گردان نیستند و همواره تلاش می‌کنند تا بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی را با کمترین قیمت و بدون دردسر به دست بیاورند؛ بنابراین شرکت‌ها هم تلاش می‌کنند تا مواد غذایی را از ساده‌ترین راه به مردم برسانند و سود خوبی را به جیب به زنند.
اینجاست که رابطه بین شرکت‌های پخش و تولیدکنندگان مواد غذایی شکل می‌گیرد و موجب می‌شود تا بتوانند با قیمت مناسب این مواد را تهیه و از طریق ایجاد یک سیستم پخش مناسب، آن‌ها را به فروشندگان و مشتریان نهایی برسانند . از این فرآیندها، سود خوبی به دست آورند.

آشنایی با تنوع شرکت‌های پخش مواد غذایی

سیستم پخش و توزیع مواد غذایی امروزه یا به‌صورت سیستم پخش سنتی و یا به‌صورت مویرگی در جریان است.در سیستم سنتی معمولاً تولیدکنندگان،پخش مواد غذایی خود را طی قراردادهایی به چند عمده‌فروش واگذار می‌کنند. عمده‌فروشان‌مواد غذایی به‌عنوان شرکت پخش مواد غذایی شناخته‌شده و محصولات را به دست مشتری‌ها و خرده‌فروشان در سطح شهر می‌رسانند. سیستم پخش و فروش مویرگی سیستم دیگری برای توزیع‌مواد غذایی است که به دلیل بهره‌گیری از فناوری و ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی، مدرن‌تر از سیستم سنتی و به‌مراتب کارآمدتر، بهینه‌تر و سودمندتر است.

عملکرد سیستم پخش مواد مویرگی

در اصل سیستم پخش مواد مویرگی به این صورت عمل می‌کند که مستقیماً محصول را به دست مشتری می‌رساند. بدون آنکه نیازی به‌واسطه وجود داشته باشد. بهترین شرکت پخش مواد در ایران از این سیستم استفاده می‌کنند و سود خوبی نیز از این راه به دست می‌آورند.علاقه‌مندان به تأسیس شرکت‌پخش مواد غذایی، در قدم اول باید مشخص کنند که در چه حوزه‌ای با چه سطحی و چه سرمایه‌ای و از طریق کدام سیستم می‌خواهند فعالیت کنند.

مهم‌ترین گام‌ها و مأموریت‌های سرمایه‌گذاران تأسیس یک شرکت پخش و توزیع مواد غذایی

تعیین استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی برای هریک از این فرآیندها یکی از مهم‌ترین گام‌ها و مأموریت‌های سرمایه‌گذاران تأسیس یک شرکت پخش و توزیع مواد غذایی است.
مثلاً ممکن است سرمایه‌گذاران تمایل داشته باشند تنها در یک بخش خاصی از مواد غذایی ازجمله مواد غذایی خشک یا ترکیبی از مواد غذایی مختلف فعالیت کنند. محاسبه میزان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی شرکت توزیع مواد غذایی و این‌که از چه ماشین‌آلاتی برای نگهداری، بسته‌بندی و حمل مواد غذایی استفاده کنند و یا حتی انتخاب عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی ازجمله مسائلی است که باید به‌طور کامل و جامع و با در نظر گرفتن همه ملاحظات به آن‌ها پرداخته شود.

درآمد و سود آفرینی شرکت‌های پخش مواد غذایی

به‌جرئت می‌توانیم پخش و توزیع مواد غذایی را در ایران به‌عنوان یکی از مشاغل پردرآمد معرفی کنیم. البته در این شغل میزان درآمدها بسته به سطح کار و حجم کار و فروش مواد غذایی می‌تواند متغیر باشد. مسئله مهمی که باید در خصوص پخش مواد بدانید این نکته است که باید بدانید چگونه محصولات مناسب را خریداری کنید.

نحوه تهیه مواد غذایی از فاکتورهای مهمی است که در میزان درآمد نهایی شرکت توزیع تأثیرگذار است. تصور کنید شخص عمده‌فروشی به‌صورت چکی از یک کارخانه تولیدکننده مواد غذایی محصول خریداری کند.در چنین حالتی می‌تواند چندین درصد سود خالص از خرید خود داشته باشد. درواقع میزان سودی که کسب‌وکار عمده‌فروشی به دست می‌آورد یک رقم بزرگ و چشمگیر است که می‌تواند میزان درآمد عمده‌ فروشان را افزایش دهد. پس شرکت‌های پخش مواد غذایی بسته به حجم معاملات خود از بازار سود به دست می‌آورند که این میزان سوددهی قابل‌ قبول بوده و باعث افزایش درآمد این دسته از شرکت‌ها می‌شود.

از دریافت مجوز تا تأسیس شرکت پخش

شرکت‌های پخش مواد غذایی پیش از آغاز فعالیت خود در زمینهٔ توزیع مواد، نیاز به کسب مجوز دارند. این دسته از شرکت‌ها ابتدا باید در دفتر توسعه بازار کالا و خدمات، پرونده تشکیل داده و مجوز دریافت کنند. سپس می‌توانند فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینهٔ پخش مواد فعالیت کنند.

هر شرکتی که تمایل دارد فعالیت خود را به‌عنوان شرکت پخش مواد آغاز کند، نیاز به دریافت مجوزهای متعددی خواهد داشت. یکی از این مجوزها، مجوز بسته‌بندی مواد غذایی است. بهترین کار برای افرادی که تمایل دارند مجوزهای لازم برای تأسیس شرکت پخش سرتاسری را دریافت کنند، این است که سعی کنند تا حد امکان برای بسته‌بندی‌مواد غذایی از ظرفیت خالی کارخانه‌هایی که در حال فعالیت هستند، استفاده کنند. با این کار نه‌تنها نیاز به دریافت مجوز بسته‌بندی مواد غذایی نخواهند داشت، بلکه می‌توانند با کمترین هزینه، مراحل پخش‌موادغذایی را در پیش گیرند. در غیر این صورت باید تأسیس کنندگان شرکت‌های توزیع مواد با مراجعه به سازمان غذا و دارو، اقدام به اخذ مجوزهای بسیاری ازجمله مجوز بسته‌بندی مواد غذایی کنند.

مزایای تأسیس شرکت پخش مواد غذایی

•امکان توسعه برند و دایره مخاطبان کسب‌وکار
•اعتبار داخلی و بین‌المللی
•امکان تنظیم قراردادهای بزرگ‌تر
•جذب سرمایه آسان‌تر از راه جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و فعالان صنایع غذایی
•دریافت حمایت‌های قانونی
•دریافت برخی معافیت‌های مالیاتی
•بازار کار همیشه فعال و پرسود
•قابلیت راه‌اندازی این شغل در حجم پایین و کوچک
•افزایش سود و درآمد در بلندمدت
•کاهش ریسک از دست دادن مشتری
•ارتباط بهتر با مشتری و خرده‌فروش‌ها
•افزایش جریان نقدینگی برای تولیدکنندگان

صنعت مواد غذایی

پخش و فروش مویرگی در صنعت مواد غذایی

پخش مویرگی مواد غذایی یکی از روش‌های مطلوب برای در دست گرفتن بازار توزیع مواد غذایی است. این روش جدیدترین و به‌روزترین روشی است که بیشتر شرکت‌های پخش مواد از آن استفاده می‌کنند. در اصل هدف از پخش مویرگی مواد غذایی این است که تمام خریداران در هرکجا که هستند بتوانند به محصول موردنظر خود دست یابند.
این مسئله می‌تواند به‌تنهایی بازاریابی کرده و مشتری‌ها و خریداران زیادی را به سمت شرکت پخش جذب کند. روش پخش مویرگی مواد غذایی از مزایای بی‌شماری برخوردار است ازجمله:
•جمع‌آوری اطلاعات به‌روز از بازار مواد غذایی
•کسب سهم بیشتر مشتری و بازار از مواد غذایی ازنظر جغرافیایی
•برقراری ارتباط بهتر عمده‌فروشان با مشتری‌ها و خرده‌فروشان
•مدیریت عملیاتی ازجمله سفارش گیری، حمل محصول، حسابداری مالی، نگهداری از مواد غذایی
•افزایش اعتبار سازمان در واگذاری کنندگی پخش در تمام شهرهای کشور

صنعت پخش مواد غذایی
صنعت پخش مواد غذایی