نقش نرم افزار پخش مواد غذایی در فروش مویرگی موفق

تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ نویسنده: مدیریت سایت

اهمیت و نقش نرم افزار پخش مواد غذایی در موفقیت فروش مویرگی چندان مبهم نیست. صنعت پخش موادغذایی برای موفقیت در عملیات فروش و پخش مویرگی، نیاز به بسترهای مکانیزه‌ای دارد تا بتواند سلامت محصولات را برای مصرف‌کنندگان و سودآوری را برای تولیدکنندگان تضمین کنند.

اهمیت نرم‌افزار ERP در صنعت پخش مواد غذایی از آن جهت است که توسعه این صنعت مانند بسیاری حوزه‌های تولید دیگر با توسعه فناوری گره خورده است. از سوی دیگر سیستم‌های مکانیزه‌ای که به افزایش سرعت و دقت در فرآیند فروش مویرگی در صنایع غذایی کمک می‌کنند، مرتبا در حال توسعه هستند. 

نخستین بستر ظهور سیستم توزیع و پخش مویرگی 

صنعت پخش و توزیع محصولات غذایی را شاید بتوان نخستین صنعتی دانست که بهره‌برداری از سیستم‌های مکانیزه و نرم افزار فروش و پخش مویرگی را آغاز کرد. این سیستم به سرعت و با حذف واسطه‌ها به موفقیت رسید و فاصله مشتری تا محصول نهایی را به حداقل کاهش داد.

در واقع سیستم‌های یکپارچه نرم‌افزاری که حول عملیات توزیع مویرگی شکل گرفتند، موفق شدند که رشد قابل توجهی در بهره‌وری و سودآوری پخش صنایع غذایی ایجاد کنند. گسترش بازار محصولات غذایی به‌کارگیری روش‌های نگهداری مدرن از مواد غذایی، شیوه‌های نوین بسته‌بندی، فعالیت برندهای جدید و پیدایش محصولات متنوع و سیستم گسترده پخش و توزیع را به دنبال داشت.

ویژگی‌های نرم‌افزارهای توزیع مویرگی در صنعت پخش مواد غذایی

یک نرم‌افزار پخش مویرگی در صنعت توزیع مواد غذایی باید به صورت یکپارچه، اطلاعات مالی، انبارداری، بازاریابی و فروش و توزیع یک شرکت پخش را تجمیع کرده و در نهایت بتواند پاسخگوی نیازهای بخش‌های مختلف سازمان باشد. 

وقتی ویژگی‌های شرکت‌های پخش مویرگی کارآمد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که مدیران آنها با تکیه بر گزارشات مرتبط به فرآیندهای جاری تولید و توزیع مواد غذایی که از بهترین نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی دریافت می‌کنند، تصمیمات درست و دقیق اتخاذ می‌کنند.

امکانات سیستم ERP  و نقش نرم افزار پخش مواد غذایی

شرکت‌های پخش موادغذایی شاید بیش‌تر از هر بخش دیگری از صنعت پخش، نسبت به عوارض خطاهای کاربری و کندی سیستم‌های مدیریتی فرآیند توزیع آسیب‌پذیر هستند. بنابراین برای درک بهتر نقش نرم افزار پخش مواد غذایی در طراحی سیستم‌های اطلاعاتی باید در نظر داشت که کمترین میزان دخالت کاربری در مراحل ثبت و انتقال داده درنظر گرفته شود.

به بیان دیگر سیستم‌ها باید با اتصال به یکدیگر و به صورت اتوماتیک بتوانند فرآیند انتقال اطلاعات را مدیریت کنند. سیستم‌های یکپارچه نرم‌افزاری و انجام اتوماتیک گام‌های فرایندی در چرخه توزیع می‌تواند خطای عملیات را کاهش دهد و دقت عمل فرایند را به حداکثر برساند. برخی سیستم‌هایی که از طریق عملکرد یکپارچه می‌تواند در بهبود عملکرد شرکت‌های پخش موثر باشند به شرح زیر هستند:

۱. سیستم فروش و پخش مویرگی:

نقش نرم افزار پخش مواد غذایی در تسهیل روال‌های فروش به نمایندگی‌ها و فروش از درب کارخانه آغاز می‌شود. این سیستم امکان مدیریت اتوماتیک عملکرد روزانه کارکنان در حوزه‌های مختلف ویزیت، توزیع تحویل و وصول را فراهم می‌کند. مدیریت موجودی انبار، موجودی قابل فروش و مدیریت فرآیند بارگیری و تحویل کالا هم در این نرم افزار قابل انجام است.

۲. سیستم خزانه‌داری (دریافت و پرداخت):

سیستم خزانه‌داری، اسناد حسابداری مربوط به عملیات دریافت و پرداخت را ثبت می‌کند و مدیریت فرآیندهای مالی فروش و پخش و تدارکات را سرعت می‌دهد. ثبت مبادلات مربوط به دریافت و پرداخت اسناد و وجوه، پشتیبانی از فرایندهای وصول اسناد دریافتی و حقوقی کردن اسناد غیرقابل وصول نیز از دیگر امکانات این سیستم است.

۳. سیستم انبار و حسابداری انبار:

ثبت سفارش (پیش‌فاکتور فروش) برای مشتری با کنترل‌های ویژه انبار در این سیستم انجام می‌شود. این سیستم صدور فاکتور و حواله انبار از روی برگه‌های ثبت سفارش براساس بازهای زمانی مختلف را هم مدیریت می‌کند. کنترل عملیات فروش و مدیریت کالا، مدیریت حساب مشتریان و مدیریت حالت‌های مختلف تخفیف و پورسانت در این سیستم قابل انجام است. 

۴. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM):

مدیریت سرنخ‌های تجاری و پیگیری فعالیت‌های مرتبط با آنها در این سیستم نرم‌افزاری انجام می‌شود. نقش نرم افزار پخش مواد غذایی در مدیریت شیوه‌های متنوع ارتباط با مشتری از جمله پیامک، ایمیل و فکس و مدیریت فرصت‌های فروش و صدور پیش فاکتور هم پر رنگ‌تر از گذشته شده است. این سیستم به پیش‌بینی فروش براساس فرصت‌های تجاری و قراردادهای فروش مشتری هم کمک می‌کند.

توسعه مدل‌های تجاری سنتی با فناوری های نوآورانه

فناوری‌های جدید نرم‌افزاری، پلتفرم‌های موبایل و نوآوری‌های صنایع رباتیک، صنایع تولیدی و خدماتی را متحول کرده است. صنعت پخش و زنجیره تامین حوزه مواد غذایی هم از این تغییرات مصون نیست و آینده صنعت پخش مویرگی و زنجیره تامین با فناوری‌های نوآورانه گره خورده است.
نرم‌افزارهای هوش تجاری و نرم افزار یکپارچه مالی تحت وب امکان مدیریت داده‌های حسابداری برای مدیران صنایع غذایی را فراهم می‌کند. این ابزار تجزیه و تحلیل فرآیندهای تولید و توزیع را به صورت پویا و موثر مدیریت می‌کند. در نهایت هزینه‌های سربار به شدت کاهش می‌یابد.

فناوری به شرکت‌های پخش مویرگی کمک می‌کند تا روال لجستیک را از طریق سیستم‌های ناوبری هوشمند خودکار کنند و با جایگزین کردن انبارداری سنتی با سیستم‌ های انبار مکانیزه (WMS) بهره‌وری را افزایش دهند. اتوماتیک کردن فرآیند انبارداری از تخلیه تا کنترل قیمت و گزارش لحظه‌ای موجودی اهمیت زیادی دارد. این تحولات فناوری کاهش هزینه‌های صنایع پخش و افزایش بهره‌وری در صنایع تولیدی مواد غذایی را موجب می‌شود.

نرم افزار پخش و بهینه‌سازی مدیریت توزیع

نقش نرم افزار پخش موادغذایی در بهینه سازی مدیریت توزیع، با نگاهی به بازار تولید و مصرف حوزه تغذیه مشخص می‌شود. تقاضای زیاد و میلیاردها دلار درآمد هنگفت دو ویژگی مهم صنعت غذایی در جهان است. این ویژگی‌ها موجب شده تا ساختارها، ابزارها و منابع مالی و انسانی فراوانی برای بهره‌برداری از این ظرفیت بزرگ پول‌ساز در سراسر جهان شکل بگیرند. از طرف دیگر این صنعت به‌صورت یک زنجیره به‌هم‌پیوسته با حوزه توزیع فعالیت می‌کند.

در کنار نرم‌افزارهای انبارداری، فروش و ثبت سفارش سیستم‌های مالی و حسابداری، نرم‌افزار مدیریت پخش مواد غذایی یا همان سیستم پخش و فروش مویرگی نیز به افزایش بهره‌وری همراه با کاهش هزینه و سرعت در تحویل کالاها و محصولات غذایی منجر شده است.