نقش ERP در بهره وری صنعت پخش مویرگی

نقش ERP در بهره وری صنعت پخش مویرگی

تاریخ انتشار: ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ نویسنده: مدیریت سایت

نقش ERP در بهره وری صنعت پخش مویرگی شاید چندان مبهم نباشد و کمتر کسی در لایه مدیریت ارشد سازمان‌ها به اهمیت سیستم‌های نرم افزاری شک داشته باشد.استفاده از این نرم افزارها، امکانات بی‌شماری از رصد کردن موجودی انبار تا مدیریت زمان تحویل کالا به مشتری و آمادگی برای رویارویی با تغییرات بازار را برای بازیگران صنعت فروش و پخش مویرگی به ارمغان آورده است.
پس از حذف کاغذ و کاهش فرآیندهای سنتی و صرفه‌جویی در منابع حالا نوبت به بهره‌برداری از این تکنولوژی‌ها به نفع
ویزیتورها و بازاریاب‌ها رسیده است. آنها امروز با داشتن یک تبلت یا موبایل می‌توانند اطلاعات لازم خود را به راحتی به دست بیاورند و هم‌زمان مدیران می‌توانند گزارش‌های مرتبط آماری را مشاهده کنند. این‌ها نمونه‌ای از کوچک‌ترین تحولات فناوری‌های نوین و نقش ERP در صنعت پخش مویرگی است.

بهره‌وری در شرکت‌های پخش مویرگی

بسیاری از محققان در تلاش بوده‌اند متغیرهای تأثیرگذار بر صنعت پخش مویرگی را بررسی کنند. شاید بررسی اینکه پخش مویرگی چیست و چه اهمیتی دارد؟ اولین قدم شناخت این متغیر ها باشد. در این راستا تاکید متخصصان بر این است که سیستم مدیریت انبار، مدیریت حمل‌ونقل، کامل بودن سبد پخش و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های مدرن، ارتباط مستقیم با شبکه توزیع و پخش مویرگی دارد.

راهکارهای مدیریت فناوری اطلاعات یکی از کارآمدترین ابزاری است که با ایجاد یک مسیر میانی و تندرو، تفکر سیستمی، برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه،‌ مسیر ارتقای کمی کیفی صنعت فروش و پخش مویرگی را بهبود می‌بخشد. فناوری‌های جدید تغییرات مداوم بازار و نیازهای فزاینده‌ی مشتریان و اساساً روش پیشبرد کسب‌وکار را برای توزیع‌کنندگان امروز تغییر داده است.بر اساس آمارها، نیمی از مدیران ارشد اکنون به IT به‌عنوان یک سلاح رقابتی
نگاه می‌کنند و مزایای رقابتی شرکت های پخش بر پایه نرم افزار ERP تاکید می‌کنند.

آینده شرکت‌های توزیع و پخش و فناوری‌های نوین

شرکت‌های توزیع و پخش که در تغییر فناوری چابک نیستند با آینده‌ دشواری روبه‌رو هستند.برای توضیح نقش ERP در بهره وری صنعت پخش‌مویرگی باید توجه داشت که در این صنعت‌حتی فناوری‌های اصلی مانند سیستم‌های مدیریت تقاضا به‌شکل شگفت‌آوری‌کم‌تر به کارگرفته شده‌اند. درواقع شرکت‌هایی که از سیستم‌های ERP استفاده می‌کنند دارای مزیتی رقابتی هستند و در شرایطی که سرعت پیشرفت فناوری افزایش می‌یابد در موقعیت بهتری برای انطباق و نوآوری قرار می‌گیرند.
نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی (ERP) راهکاری برای برنامه‌ریزی و کنترل فعالیت‌های اصلی سازمان به شمار می‌رود.
با ظهورفناوری‌های نوین در صنعت فناوری اطلاعات‌بسیاری از محدودیت‌ها برطرف شده و شرایط استفاده‌ ازمزیت‌های راهکارهای ERP برای بهبودفرآیند تصمیم‌‌گیری مدیران در زمینه‌های منابع سازمان در سازمان‌های کوچک،بزرگ و متوسط فراهم‌شده است.

نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی (ERP)

هوش تجاری ابزار مطمئن و بهینه‌ساز تحولات 

دسترسی به‌موقع و کارآمد به اطلاعات نقش حیاتی در دستیابی به مزیت رقابتی در اقتصاد متلاطمی که در آن هستیم، ایفا می‌کند. سازمان‌ها با استفاده از راهکار هوش تجاری به بینشی دست می‌یابند که به آن‌ها در اخذ تصمیمات سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر، کمک می‌کند.

هوش تجاری (Business Intelligence) یعنی داشتن دانشی عمیق نسبت به تک‌تک عوامل ازجمله مشتریان جامعه و مخاطبین ،ارباب‌رجوع، رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی،مالی، فروش، تولید، منابع انسانی و…که بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان، تأثیر قابل‌توجهی دارد.

امکانات نرم‌افزاری هوش تجاری

هوش تجاری با مجموعه‌ای از تکنیک‌ها‌ ابزارها و فناوری‌های نوین در جهت دریافت و تغییر شکل داده‌های خام به اطلاعاتی معنادار و مفیدعمل می‌کند و آنها را برای تصمیم‌سازی بهتر و کشف فرصت‌های تجاری بکارمی‌گیرد.

داده‌های ذخیره‌شده دربانک‌های اطلاعاتی در رابطه با فعالیت واحدهای بازرگانی، فروش و پخش می‌توانند گنجینه‌ای حیاتی برای مدیران درامر افزایش درآمد فروش سازمان باشند.
براساس تعاریف جهانی، یک بستر نرم‌افزاری هوش تجاری باید امکانات مشخصی را در حوزه‌های مصور‌سازی اطلاعات، تجزیه‌وتحلیل و یکپارچه‌سازی اطلاعات در اختیار داشته باشد.

مدیریت تحولات دیجیتال با سیستم ERP

  • امروزه برای رونق کسب‌وکارهای عمده‌فروشی و توزیع به نرم‌افزارهای نوین و مدرن مدیریتی تکیه می‌کنند تا بتوانند کلیه عملیات را یکپارچه کنند.این سیستم‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا
  • به‌صورت مداوم با مشتریان و شرکا همکاری بکنند
  • سفارش‌ها را مدیریت کنند
  • عملکرد تحویل را بهبود بخشند
  • فرآیندهارا تسهیل کرده
  • سطح موجودی را مطلوب نگه‌دارند
  • هزینه‌ها را کاهش داده و فرصت‌ها راکشف کنند.

درحالی‌که دیجیتال‌ کردن فرآیندها، صنعت فروش و پخش مویرگی را دگرگون می‌کند، برخی از شرکت‌ها فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند چرا که در استفاده از سیستم‌های مدیریت تقاضا، پلتفرم‌های چند کاناله یا راه‌حل‌های مدیریت موجودی شکست‌ خورده‌اند.

در دنیای هوش تجاری، داشبوردهای پویا و انعطاف‌پذیر امروز، قابلیتی را فراهم می‌کنند که شرکت‌های تولیدی و توزیعی،بتوانند داده‌های شرکتشان را برای تصمیم‌گیری‌های قوی‌تر رصد کنند. بر اساس مطالعات اخیر توسط Software Advice، یک سایت مقایسه ابزارهای کسب‌وکار (BI) ، داشبوردها،نرم‌افزارهای هوش تجاری (BI) را مشخص می‌کنندو می‌توانند از سرعت تحولات کسب وکار خودتان آگاه شوید.

درخواست دموی نرم افزار فروش و پخش مویرگی مبنا
درخواست دموی نرم افزار فروش و پخش مویرگی مبنا

داشبوردهای مدیریتی و مدیریت بهره وری

داشبوردها با ارائه تجزیه‌وتحلیل‌های سریع، آسان و قابل‌درک به این چالش پاسخ مناسبی می‌دهند.به‌طورخاص‌داشبوردها، نمودارها، جداول و کارت‌های امتیازی هستند که روندهای داده‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها را با شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI ها) برای واحدها، پروژه‌ها و کل سازمان نمایان می‌کنند.

ویژگی‌های اساسی یک داشبورد هوش تجاری (BI)

فراهم‌سازی یک رابط قابل تنظیم و توانایی گرفتن اطلاعات آنی ازمنابع مختلف است.اوراکل و مایکروسافت در میان فروشندگان داشبوردهای اطلاعاتی کسب‌وکار در جهان شناخته شده‌اند. داشبورد BI می‌تواند از طریق برنامه‌های تجاری دیگر نیز (مانند اکسل) ایجاد شود. داشبورد اطلاعات کسب‌وکار گاهی اوقات با نام داشبورد سازمانی شناخته می‌شود.

ماهیت کسب‌وکار فروش و پخش مویرگی  این است که شرکت‌ها در این بخش با حجم زیادی از محصولات مواجه هستند و این امر به حجم زیادی از داده‌ها منجر می‌شود. بسیاری‌ازیا درواقع اکثر شرکت‌های توزیع‌کننده، نوعی از نرم‌افزار مدیریت داده‌ها را در اختیاردارند تا بتوانند این اطلاعات را اغلب به شکل یک سیستمERP اداره کنند.