نرم افزار پخش مواد غذایی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ نویسنده: نگار مطلبی

نرم افزار پخش مواد غذایی و سیستم مدیریت پخش مویرگی در بهره‌وری صنعت پخش مواد غذایی نقش مهمی دارد. ماهیت وابسته فعالیت‌های تجاری به عناصر مختلف ساختاری، تولید کالا و خدمات، بازاریابی و تبلیغات، ساخت بازار هدف و ماندگاری در آن، پازلی پیچیده را پیش ‌روی بازیگران صنایع غذایی ترسیم کرده‌ است.

این مقاله شامل بخش‌های زیر است:

نرم‌افزار پخش مواد غذایی چیست

نقش نرم‌افزار مدیریت پخش مویرگی در صنایع مواد غذایی

کارکردهای نرم‌افزار پخش در توزیع محصولات غذایی

ارزش‌افزوده‌های نرم‌افزار پخش مواد غذایی

چالش‌های فعالان صنعت پخش مواد غذایی

چشم‌اندازهای آینده نرم افزار پخش مواد غذایی

نکات مهم در پیاده‌سازی نرم افزار پخش مواد غذایی

در فرآیند پخش مواد غذایی هرکدام از بخش‌ها به ابزار و نیروی انسانی متخصص و کارآمدی نیاز دارند تا بتوانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده و موفقیت کسب‌وکارها را رقم بزنند. یک کسب‌وکار اقتصادی و تجاری با مفاهیم و معانی بسیاری گره‌ خورده است که طبعاً سرفصل «پخش و توزسی» یکی از آن‌هاست.

نمی‌توان فعالیتی درآمدزا و اقتصادی انجام داد و به انتقال و تحویل آن به مشتری نهایی فکر نکرد. همین گزاره به ظاهر ساده، امروز به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل شده و صنعت پخش و توزیع را به وجود آورده است. در این مقاله از این صنعت و ابزارهای فناورانه آن به‌ویژه، نرم‌افزار توزیع مویرگی خواهیم گفت. موارد زیر فهرست اصلی محتوایی است که به آن خواهیم پرداخت.

نرم افزار پخش مواد غذایی چیست؟
نرم افزار پخش مواد غذایی چیست؟

نرم‌افزار پخش مواد غذایی چیست؟

نرم‌افزار پخش مویرگی که با نام مدیریت پخش هم نامیده می‌شود سیستمی است که فرآیندهای مختلف پس از تولید کالا تا رسیدن به دست مشتری نهایی را کنترل و نظارت می‌کند. این فرآیندها شامل خریدوفروش کالا، توزیع و پخش، انبارداری، استعلام موجودی انبارها و کلیه امور لجستیکی یک کسب‌وکارها را شامل می‌شود.

با به‌کارگیری نرم‌افزار مدیریت پخش مویرگی، کنترل و پیگیری فعالیت‌های مختلفی مانند دریافت و ثبت سفارش‌ها، فروش و پخش مویرگی با سهولت انجام می‌شود. سیستم مدیریت پخش مویرگی به شرکت کمک می‌کند تا فرآیند پخش مویرگی را به بهترین شکل و کیفیت انجام دهند و اهداف سودآوری شرکت را محقق کنند. مهم‌ترین مزیت این سیستم، قابلیت یکپارچگی با سایر نرم‌افزارهای کاربردی در ساختار شرکت‌هاست که درنهایت یکدستی و انضباط کاری را در آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

تراکنش زیاد، تعدد سفارش‌ها و فرآیندهای بعدی آن‌ها، انبارداری و امور مرتبط با انتقال کالا  همواره از چالش‌های حوزه پخش و توزیع هستند که توسط سیستم پخش به خوبی قابل کنترل و انجامند.

نقش نرم‌افزار مدیریت پخش مویرگی در صنایع مواد غذایی

وقتی از صنعت مواد غذایی حرف می‌زنیم درواقع، چالش‌ها و نکات حائز اهمیت بسیاری را گرد هم جمع کرده‌ایم که برای پیشگیری از وقوع هرکدام باید به راهکاری کارآمد و مؤثر بیندیشیم. اولین و مهم‌ترین چالش، موضوع فسادپذیری و انقضای مواد غذایی است که اهمیت سرعت تحویل کالاها از مبدأ به مقصد را دوچندان می‌کند.

 شرکت شما در جایگاه تولیدکننده، واردکننده، صادرکننده و یا حتی شرکت پخش عمده یا خرده‌فروشی، نیازمند ارتباط سریع و ایمن با مصرف‌کننده نهایی است.

تسریع در ارسال و تحویل محصولات غذایی درواقع، تضمین‌کننده سلامت و ایمنی محصولات و جلب اعتماد مشتری است که درنهایت به ماندگاری شرکت شما در بازار رقابتی منجر می‌شود. بهترین ابزار برای تحقق چنین فرایندی به‌کارگیری نرم‌افزار پخش مویرگی مواد غذایی است.

از جمله کسب و کارهایی که به نرم افزار پخش، نیاز جدی دارند توزیع کنندگان مواد غذایی هستند. این مجموعه ها با سوپرمارکت‌های محلی و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در ارتباط هستند و محصولات خودشان را به صورت مویرگی پخش و توزیع می‌کنند. در بازار رقابتی بین مراکز فروش مواد غذایی برنده نهایی مجموعه‌ای است که بتواند علاوه بر حفظ کیفیت ایمنی و قیمت محصولات در زمینه زمان تحویل و ارسال کالا نیز به اندازه کافی و مورد توقع مشتری، چابک و پویا باشد.

نقش سیستم مدیریت پخش مویرگی در بهره‌وری صنعت پخش مواد غذایی
نقش سیستم مدیریت پخش مویرگی در بهره‌وری صنعت پخش مواد غذایی

کارکردهای نرم‌افزار پخش در توزیع محصولات غذایی

مهم‌ترین کاربردهای این نرم‌افزار برای صنایع غذایی و حتی سایر صنایع عبارت است از:

  • پشتیبانی از مشتریان حقیقی و حقوقی و ایجاد بانک اطلاعاتی از آن‌ها
  • آگاهی از موجودی در انبار و جستجوی کالاها بدون درگیر شدن در فرآیندهای پیچیده اداری
  • قابلیت قیمت‌گذاری در حالت‌های مختلف
  • قابلیت بهره‌برداری آنلاین از نرم‌افزار و به‌روزرسانی دائمی اطلاعات پس از اتصال به اینترنت
  • تجزیه‌وتحلیل بازار از طریق انواع گزارش‌های آماری و گرافیکی
  • تعیین موعد توزیع کالاها و انتخاب مسیر مناسب از طریق ارتباط مستقیم با راننده
  • برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی تحویل سفارش و مکانیابی خودرو
  • پیگیری و به‌روزرسانی موجودی انبار
  • ثبت و پردازش آنی سفارش‌ها از طریق شناسه کالا
  • ثبت و ضبط کلیه جزییات فاکتور‌های خریدوفروش و کاهش خطاها
  • ارتباط با مستقیم با مشتری و ماندگار کردن او با ارائه خدمات متنوع و تخفیف‌ها

ارزش‌افزوده‌های نرم‌افزار پخش مواد غذایی

افزایش رضایت مشتری

مدیریت باکیفیت و بهینه فرآیندها ارسال، توزیع و تحویل کالا با ایمنی و سلامت کافی بهترین و مؤثرترین راه برای افزایش رضایت مشتری است.

کاهش زمان پخش و وفادار سازی مشتری

بهره‌گیری از نرم‌افزار مدیریت پخش امکان مدیریت زمان و کاهش مدت پخش و توزیع کالا را به‌راحتی برای شرکت‌ها مهیا می‌کند. کافیست تا با بهره‌گیری از این نرم‌افزار و برنامه‌ریزی دقیق و البته اجری درست آن کالا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانید. در صنعت توزیع و پخش هیچ فاکتوری به اندازه زمان و بعد ایمنی، اولویت ندارد. رعایت این دو فاکتور ارتباط مستقیمی با سودآوری شرکت و ماندگاری فهرست مشتریان دارد.

مدیریت هزینهها و افزایش فروش

کنترل هزینه‌ها اعم از هزینه عملیات انبارداری، استهلاک خودروها و تأمین سوخت مورد نیازشان و حتی هزینه دارایی با استفاده از نرم‌افزار مدیرت پخش شدنی و قابل اجراست.

کاهش هزینه‌ها همیشه به معنی افزایش فروش و سودآوری نیست . با برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از مزیت‌های نرم‌افزار پخش و مجهز شدن به سایر ابزارهای فناورانه مانند هوش مصنوعی و… می‌توان فرآیند فروش و بازاریابی را تا حد زیادی تعیین و افزایش سودآوری آن را تضمین کرد.

چالش‌های فعالان صنعت پخش مواد غذایی

یکی از چالش‌های بزرگ در حمل‌ونقل کالاها، موضوع گرانی سوخت و ترافیک و اهمیت همگامی با استانداردهای جدید ارسال کالا است. نرم‌افزار مدیریت پخش مویرگی در این چالش هم دارای مزیت‌های نسبی زیادی است که برای شرکت‌های بهره‌بردار همواره راهگشا است.

در طراحی و تولید نرم‌افزار مدیریت پخش همه فرآیندها از مبدأ تا مقصد نهایی زنجیره تأمین، ‌پیش‌بینی و بهینه‌سازی شده است. تا بتوان از بهترین روش‌ها و با بیشترین درآمدها و صرفه‌جویی در هزینه ها و زمان، کالاها را به مشتری نهایی تحویل داد.

با بهره‌برداری از یک سیستم نرم‌افزاری می‌توانید هم‌زمان چندین عملیات شامل فروش و ثبت سفارش، مدیریت موجودی انبار و عملیات مرتبط با آن، پیگیری امور مالی و… را به‌صورت یکپارچه انجام دهید.

در ادامه چالش‌های فعلی صنعت پخش مواد غذایی را براساس شرایط فعلی این صنعت شرح خواهیم داد:

۱. چالش‌های ساختار شبکه زنجیره تامین مواد غذایی

کیفیت و ایمنی غذا به شدت به ساختار شبکه زنجیره تامین کارآمد و موثر وابسته است. با افزایش تقاضای جهانی برای مواد غذایی سالم‌تر و مغذی‌تر، ساختار فعلی با چالش‌های متعددی مواجه است.

ابتدا تمرکز طراحی و توسعه ساختار شبکه زنجیره تامین مواد غذایی بر روی یک سیستم توزیع انحصاری یا یک WMS قرار می‌گیرد. مدل‌های برنامه‌ریزی خطی به طور گسترده‌ای برای پیشنهاد مکان‌های مناسب و تنظیمات شبکه توزیع استفاده می‌شود. اما در این حوزه یک ساختار کامل و جهانی لازم است.

دوم، بهینه‌سازی‌ها همیشه در ساختار شبکه در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، ملاحظات رایج برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و محاسبات سود و هزینه باید در نظر گرفته شود. در شیوه‌های فعلی، اثرات زیست محیطی و عملکرد پایدار حذف شده است. با افزایش مصرف منابع مختلف، ساختار شبکه زنجیره تامین پایدار با در نظر گرفتن کاهش ضایعات و انتشار گازهای گلخانه ای مورد نیاز است.

سوم، با توسعه فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیا، ساختار شبکه سنتی دیگر برای تسهیل عملیات زنجیره تامین مواد غذایی مناسب نیست. زیرا تعداد زیادی دستگاه دیجیتال، حسگرها و ربات‌ها در طول زنجیره تامین مجهز شده‌اند. بنابراین، یک ساختار نوآورانه و باز برای نرم‌افزار پخش مویرگی مواد غذایی مورد نیاز است.

۲. چالش جمع آوری داده ها در نرم افزار پخش مواد غذایی

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده نقش مهمی در نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی ایفا می‌کند. به طوری که بدون یک روش جمع‌آوری داده قابل دسترسی، انجام تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده دشوار است. علیرغم پذیرش گسترده رویکردهای جمع‌آوری داده‌های مورد استفاده در زنجیره تامین مواد غذایی، چالش‌های متعددی همچنان وجود دارد تا تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده محدود شود.

در وهله اول، هنوز عملیات دستی و کاغذی در زنجیره تامین مواد غذایی، به ویژه در لجستیک کشاورزی و مواد غذایی رایج است. داده‌های این رویکرد معمولاً نادرست و ناقص هستند. در نتیجه، تصمیمات مبتنی بر چنین داده‌هایی غیر منطقی هستند.

علاوه بر این، دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری داده‌ها مانند حسگرها، تلفن‌های هوشمند و GPS دارای قالب‌های داده متفاوتی هستند که معمولاً بدون ساختار و ناهمگن هستند. ادغام و به اشتراک‌گذاری این داده‌ها در نرم‌افزار پخش مواد غذایی بسیار دشوار است.

در نهایت، سیستم جمع‌آوری داده‌های فعلی نمی‌تواند با تعداد زیادی از داده‌ها به طور همزمان کار کند. با توجه به محدود بودن ظرفیت محاسبات مرکزی و روش‌های انتقال سیگنال، ممکن است گاهی اوقات برخورد و پارگی داده‌ها اتفاق بیفتد.

۳. مدل‌های تصمیم گیری در سیستم مدیریت پخش مویرگی

با تحول دیجیتال در سال‌های اخیر داده‌های زیادی در سیستم‌های زنجیره تامین مواد غذایی تجمیع شده است. مدل‌های تصمیم‌گیری به دانش بیشتری برای تفکیک دقیق‌تر و سیستماتیک‌تر نیاز دارند. رویکردهای سنتی بسته‌بندی شده یا تعبیه شده در مدل‌های تصمیم گیری قادر به مقابله با چالش‌های کلان داده نیستند.

اول از همه، مدل‌های تصمیم‌گیری در نرم‌افزار پخش مواد غذایی به داده‌های مختلفی برای اهداف مختلف نیاز دارند. اهدافی مانند بهینه‌سازی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، کاهش ضایعات و غیره. با این حال، زمان محاسباتی آنقدر طولانی خواهد بود که داده‌های بسیار زیادی در این مدل‌ها وارد می‌شود.

دوم، مدل‌های تصمیم‌محور و داده‌محور که برای بهینه‌سازی زنجیره تامین مواد غذایی استفاده می‌شوند، معیارهای ارزیابی برای تایید اثربخشی خود را ندارند. چنین رویکردهایی ممکن است در دوره کلان داده (Big Data) مناسب نباشند.

سوم، مدل‌های فعلی بر روی یک مشکل خاص تمرکز می‌کنند که توسط یک شرکت یا یک زنجیره تامین مواد غذایی خاص هدایت می‌شود. مدل‌های چند منظوره به ندرت گزارش شده‌اند. با استفاده کامل از کلان داده‌های صنایع غذایی، می‌توان به مدل‌های چندمنظوره و عمومی دست یافت.

چشم‌انداز آینده نرم افزار پخش مواد غذایی

دیدگاه‌های آینده در نرم افزار پخش مواد غذایی و ساختار شبکه زنجیره تامین، چالش‌های کنونی را که در بخش قبل ذکر کردیم حل می‌کند. در آینده تغییر ساختار شبکه زنجیره تامین، جمع‌آوری داده‌ها، مدل‌های تصمیم‌گیری و تغییر در روش پیاده‌سازی‌ها برجسته می‌شود.

آینده ساختار شبکه زنجیره تامین مواد غذایی

ساختار آینده سیستم مدیریت پخش مویرگی در شبکه زنجیره تامین مواد غذایی بر روی جهت‌گیری‌های زیر متمرکز خواهد بود تا چالش‌های فعلی را برطرف کند و نیازهای آینده را برآورده کند:

1. یک معماری جهانی یکپارچه در پخش مواد غذایی

هدف نهایی این معماری، کنترل زنجیره غذایی جهانی است تا فرآیند برای همه ذینفعان درگیر کارآمد و دقیق باشد. برای دستیابی به این هدف، چارچوب‌های مفهومی جدید، ابزارهای پشتیبانی مؤثر، مدل‌های یکپارچه و فناوری‌های فعال نیاز به بررسی بیشتر دارند.


2. زنجیره تامین مواد غذایی پایدار

در آینده، کسب و کار پایدار در صنایع غذایی را می توان با کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش بازیافت ضایعات مواد غذایی و تقویت اشتراک امکانات تعریف کرد. مکانیسم‌های جدید و توسعه هماهنگ همراه با سایر صنایع تولیدی، پشتیبان‌های اساسی برای دستیابی به پایداری هستند.

3. اینترنت فیزیکی (PI) برای نرم افزار پخش

اینترنت فیزیکی (PI) یک سیستم تدارکات جهانی باز است. این سیستم از کپسوله‌سازی، رابط‌ها و پروتکل‌ها برای تبدیل اشیاء فیزیکی به آیتم‌های دیجیتال با هدف دستیابی به اتصال عملیاتی، استفاده می‌کند. با استفاده از PI، جابجایی، ذخیره‌سازی و تحویل مواد غذایی می‌تواند به سمت کارایی و پایداری لجستیک جهانی حرکت کند.

چشم‌انداز آینده در جمع آوری داده ها نرم افزار پخش

جمع‌آوری داده‌های آینده برای زنجیره تامین مواد غذایی بر ابعاد زیر متمرکز خواهد شد. این چشم‌انداز که توسط دستگاه‌های هوشمند مشخص می‌شود، شامل موارد زیر است:

جمع‌آوری اطلاعات هوشمند مجهز به اینترنت اشیا

این نوع روش جمع‌آوری داده مبتنی بر فناوری‌های اینترنت اشیا است. شناسه خودکار و حسگرهای هوشمند از جمله این فناوری است که با قابلیت چندمنظوره طراحی شده‌اند. آنها قادر به جمع آوری داده‌ها در شرایط مختلف مانند شرایط حساس به دما برای محصولات فاسدشدنی هستند. آنها به روشی پوشیدنی یا انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند تا به راحتی مستقر شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

توانایی یادگیری خاصی بر روی هر گردآورنده ساخته شده است که توسط یک ابر رایانه با دانش فعال مدیریت و کنترل می‌شود. این ابزار به عنوان مغز انسان برای هماهنگ کردن تعداد زیادی از جمع‌کننده‌های دیتا کار می‌کند.

ربات هوشمند تطبیقی

این جمع‌آورنده‌های داده به‌طور ویژه توسط رباتیک دوقلو (twining robotics) و حسگرهای هوشمند طراحی شده‌اند. آنها می‌توانند برخی از عملیات را انجام دهند و داده‌ها را به صورت موازی ضبط کنند. این ابزارها در برخی از محیط‌های بسیار خطرناک مانند دمای بسیار پایین برای بستنی یا غذاهای دریایی منجمد مفید هستند. ربات هوشمند تطبیقی ​​مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته است که مانند یک انسان عمل می‌کند. می‌تواند محیط را حس کند و سازگار بر اساس داده‌های زمان واقعی (Real-Time) از تغییرات محیطی تصمیم‌گیری کند.

مدل‌های تصمیم‌گیری آینده برای نرم افزار پخش مواد غذایی

برای این منظور، مدل‌های تصمیم‌گیری آینده برای سیستم پخش مواد غذایی به شرح زیر پیاده‌سازی خواهد شد:

مدل‌های چند منظوره

این مدل‌ها می‌توانند از کلان داده‌های زنجیره تامین مواد غذایی استفاده کامل کنند. برخی از مدل‌ها یا الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمند مانند یادگیری ماشین عمیق در این مدل‌ها ادغام می‌شوند تا بتوانند چند هدف را تعریف کنند. آنها قادر به انتخاب داده‌های مرتبط برای توابع هدف مختلف از طریق آموزش، یادگیری و محاسبه هستند.

مدل‌های تصمیم هوشمند

مدل‌های تصمیم‌گیری آینده می‌توانند به روشی هوشمندانه کار کنند. با قابلیت یادگیری هوشمند مبتنی بر داده‌های بزرگ، تعدادی مدل برای انجام تصمیمات هوشمند در زمان واقعی ایجاد خواهد شد. چارچوب‌های سلسله مراتبی یا موازی پیشرفته برای این مدل ها مورد نیاز است. بنابراین، مدل‌های هوشمند می‌توانند مدل‌های دیگر را برای همکاری یکپارچه دعوت کنند.

نکات مهم در پیاده‌سازی نرم افزار پخش مواد غذایی

پیاده‌سازی نرم‌افزار پخش مویرگی مواد غذایی، مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته است که برای رسیدگی به برخی از مسائلی که زنجیره تامین مواد غذایی با آن مواجه است، استفاده می‌شود. موارد گزارش شده از صنعت مواد غذایی عمدتا بر تایید برخی فرضیه‌ها و ارائه بهبودها پس از استفاده از یک سیستم فناوری اطلاعات متمرکز شده است.

معایب روش‌های فعلی پیاده‌سازی سیستم تولید و پخش مواد غذایی

مطالعات اندکی ویژگی‌های طبیعی زنجیره تامین مواد غذایی را بررسی کرده‌اند. در برخی موارد هم مطالعات مسائل عمومی را که از مجموعه‌ای از شرکت‌ها خلاصه شده‌اند، برجسته کرده‌اند تا بتوان به ماهیت سیستم پخش مویرگی پی برد. پس از آن، می‌توان فناوری‌های مناسبی را برای یافتن راه‌حل‌هایی برای شرکت یا طرف‌های درگیر در زنجیره تامین مواد غذایی انتخاب کرد.

با توجه به پیچیدگی نرم افزار پخش مویرگی مواد غذایی، برخی از مسائل مهم مربوط به ضایعات، استفاده مجدد از منابع، اشتراک تسهیلات، انتشار گازهای گلخانه‌ای و مدیریت کل‌نگر چرخه حیات محصول، هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان مثال ضایعات غذایی را در نظر بگیرید، حدود 40 درصد از کل مواد غذایی تولید شده در ایالات متحده سالانه به عنوان ضایعات تلف می‌شود که معادل 165 میلیارد دلار است.

چنین مواد غذایی هدر رفته نه تنها از نظر فیزیکی محیط ما را با آلودگی تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه انتشار CO2 را نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. زیرا در هنگام خراب شدن و تجزیه این مواد، آلودگی زیادی در هوا ایجاد می‌شود.

بنابراین، کاهش ضایعات مواد غذایی نیازمند اقدامات در سطوح مختلف در زنجیره تامین مواد غذایی مانند تولید، تحویل، ذخیره‌سازی، خرده فروشی (پخش مویرگی) و بازیافت است. با توجه به سطوح مختلف، راه حل‌های مرتبط مانند سیستم مدیریت تولید مواد غذایی، WMS، سیستم مدیریت لجستیک و غیره باید از نظر اشتراک‌گذاری داده‌ها و همگام‌سازی بسیار یکپارچه باشند.

روش حل معضلات فعلی در پیاده‌سازی سیستم پخش مواد غذایی

تکنیک‌های نوظهور ممکن است در آینده نزدیک به یکپارچه‌سازی سیستم پخش و توزیع مویرگی کمک کنند.

۱. فناوری ابری (Cloud)

فناوری ابری برای ادغام بخش تفکیک شده با استفاده از حداقل منابع استفاده شده است. این به ذینفعان درگیر اجازه می‌دهد تا به خدمات مختلف از طریق سیستم مدیریت پخش مویرگی به عنوان سرویس، پلتفرم به عنوان سرویس و زیرساخت به عنوان یک سرویس دسترسی داشته باشند. از طریق راه‌حل‌های فعال در فضای ابری، می توان به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اصل کار مشترک با استفاده از محاسبات اولیه و تجهیزات اینترنتی دست یافت.

۲. فناوری‌های IoT مانند Auto-ID و حسگرهای هوشمند

این فناوری به طور گسترده در صنعت تولید و هوافضا پیاده‌سازی شده‌ است. راه‌حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا در سیستم مدیریت پخش مویرگی اثربخشی زیادی دارد. این فناوری‌ها می‌توانند مدیریت چرخه عمر محصول را از طریق جمع‌آوری بی‌درنگ داده، رصد و کنترل کنند.

علاوه بر این، در یک محیط مبتنی بر اینترنت اشیا، برای تسهیل عملیات لجستیکی و تصمیم‌گیری به شیوه‌ای که در همه جا حاضر، بلادرنگ و هوشمند باشد، اشیا یکدیگر را شناسایی کرده و با یکدیگر تعامل خواهند داشت.

۳. تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها

کاربرد کلان داده‌ها در نرم افزار پخش مواد غذایی، توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است. زیرا قادر به مدیریت داده‌های عظیم تولید شده از زنجیره تامین مواد غذایی است.

تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها می‌تواند به شرکت‌های مواد غذایی کمک کند تا با کاوش اطلاعات یا دانش پنهان و ارزشمندی که می‌تواند برای عملیات روزانه آنها استفاده شود، تصمیمات گرافیکی با ورودی داده‌های دقیق تری اتخاذ کنند. با چنین اطلاعاتی، زنجیره تامین مواد غذایی پایدار نهایی می‌تواند با تصمیم‌گیری‌های بهینه تحقق یابد.