چرا پیاده سازی ERP یک کار چالش برانگیز است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ نویسنده: shahin

چرا پیاده سازی ERP یک کار چالش برانگیز  است؟ 8 اشتباه رایج شرکت ها در پیاده سازی یک سیستم ERP

چرا پیاده سازی ERP یک کار چالش برانگیز است؟

یک تعهد بزرگ مانند برنامه ریزی یک سیستم ERP مستلزم آن است که تمام واحدهای سازمان برای انتقال صحیح دارای اهداف و دیدگاه مشترک باشند. البته، گفتنش آسان تر از عمل است. هنگامی که یک شرکت در طول این انتقال با مشکلات جدی رو به رو می شود، مطمئن باشید که نتیجه ی یک یا چند عامل است، عواملی از جمله:

  • جمع آوری ناکارآمد نیازهای سیستم
  • محروم کردن کاربران در امر تصمیم گیری
  • انتخاب نادرست میان نرم افزار ابری و در محل
  • بودجه های ناکافی برای پرسنل IT
  • پیاده سازی یکجا
  • نادیده گرفتن مدیریت تغییر
  • کمبود سرمایه گذاری / پشتیبانی برای تیم پیاده سازی
  • ارتباطات ضعیف

برنامه ریزی منابع سازمانی یا برنامه های نرم افزاری ERP راه و روش انجام کسب و کار را تغییر داده است. این امر باعث شده که یک محیط غالبا بی نظم اداری با ساده سازی، استاندارد سازی و ادغام فرایندهای مختلف در بخش های مختلف سازمان، شامل تدارکات، مالی و توزیع، یکپارچه و منظم شود. این سیستم یک جایگزین مقرون به صرفه برای سیستم های منسوخ قدیمی بوده است. علاوه بر این، مزایای دیگری نیز وجود دارد که نرم افزار ERP را به یک ابزار بسیار مفید تبدیل کرده است.

چرا پیاده سازی ERP یک کار چالش برانگیز است؟ شکست در پیاده سازی صحیح یک سیستم ERP می تواند میلیاردها ریال به سازمان ضرر وارد کند. واقعیت غم انگیز این است که شکست در پیاده سازی ERP به یک رخداد رایج تبدیل شده است. این مقاله بر روی اشتباهات رایجی که سازمانها در طول برنامه ریزی نرم افزارهای ERP انجام می دهند، تمرکز می کند.

جمع آوری ناکارآمد نیازهای سیستم “][vc_column_text]برای هر کسب و کاری خودکار سازی فرآیندهای موجود با استفاده از یک راه حل ERP، کار آسانی است. با این حال، هنگام جمع آوری اطلاعات در مورد الزامات سیستم ERP، چنین فرآیندهایی باید به طور کامل تحلیل شوند.
به یاد داشته باشید که یک سیستم ERP برای بهینه سازی و بهبود فرایندها طراحی شده است. کاربران پیشین باید قبل از اجرای چنین پلتفرمی، مناطقی که به بهبود نیاز دارند را شناسایی کنند.[/vc_column_text][/toggle][toggle color=”Default” title=”2. محروم کردن کاربران در امر تصمیم گیری”][vc_column_text]بر خلاف کاری که بسیاری از سازمان ها انجام می دهند، کارکنانی که از نرم افزار ERP استفاده خواهند کرد، هنگام خرید چنین راهکاری باید حتماً مورد مشورت قرار گیرند. اکثر مدیران فناوری اطلاعات، زمان خود را صرف گرفتن تاییدیه مقامات بالایی برای پروژه های خود می کنند، که اغلب این گام(مشورت با کارکنان) بسیار مهم را نادیده می گیرند.
برای جلوگیری از چنین اتفاقی در سازمان خود، وقت کافی صرف کنید تا مطمئن شوید که همه کارکنان برای استفاده از سیستم آموزش دیده اند و پلتفرم قبل از استفاده به طور کامل تست شده باشد.

مشکل در انتخاب درست بین نرم افزار ابری و در محل در هنگام انتخاب پلتفرمهای ERP در محل یا ابری باید فاکتورهایی را در نظر گرفت. ابزارهای ERP در محل نیاز به تیم های IT برای رسیدگی به سیستم، سخت افزار و پرداخت هزینه ها دارد. این فرم از استقرار برای کسانی که می خواهند سیستم های خود را در محل خود اجرا کنند، مناسب است. از سوی دیگر، ERP ابری نیازمند اتصال به اینترنت بوده و  به صورت طرح های ارزان قیمت تر ارائه می شود.
ERP ابری بخش قابل توجهی را در بازار به خود اختصاص داده و برای افرادی که با مشکل پیاده سازی مواجه هستند، ایده آل است. اما ابزارهای ابری نیز بدون چالش نیستند. آنها اغلب دارای ویژگی سفارشی سازی نیستند، و کسب و کار را مجبور می کنند تا فرآیندهای خود را با چنین سیستم هایی هماهنگ کنند. علاوه بر این، ممکن است نتوانند همه چیزهایی را که یک سازمان نیاز دارد فراهم کنند .

بودجه های ناکافی برای پرسنل بسیاری از تصمیم گیرندگان اغلب مرتکب اشتباه محدود کردن هزینه های پیاده سازی ERP می شوند که فقط محدود به سخت افزار یا نرم افزار مورد نیاز نیست. پیاده سازی موفق نیاز به کارکنان متخصص IT نیز دارد. محدود کردن بودجه اجرایی می تواند منجر به شکست شود.
مدیران باید بودجه مالی ERP خود را همراه با افرادی که در این روند شرکت دارند، در نظر بگیرند.

با توجه به پیچیدگی پلتفرم های ERP، شناسایی سریع پیش نیازهای یک پیاده سازی، آموزش کاربران و فعال سازی چنین سیستم هایی، نمی توانند تنها با یک حرکت ،انجام شوند. این روش اجرایی برای سازمان های موفق تر ناکارآمد خواهد بود، که بهتر است یک رویکرد کندتر، اما کارآمدتر که شامل پیاده سازی تدریجی است، انتخاب شود.
پیاده سازی ERP تان را گام به گام انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که پیش نیازهای کلیدی همراه با آموزش کارمندان بخوبی تحقق یابند.

هر گونه پیاده سازی ERP هرگز نباید بدون عنصر مدیریت تغییر اجرا شود. تمام ذینفعان در چنین شرایطی باید با چالش های مدیریت تغییرات مواجه شوند. کارمندان، فناوری و فرایندها حوزه هایی هستند که مدیریت تغییرات می تواند سازمان را تحت تاثیر قرار دهد که می تواند منجر به تحولات مثبت در هر کسب و کاری شود.
تمرکز مفرط بر تکنولوژی که هدفش بهبود فرآیندهاست ،کافی نیست، منابع انسانی و برنامه ریزی استراتژیک نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

 کمبود سرمایه گذاری / پشتیبانی برای تیم پیاده سازی

یکی از مهمترین مراحل پیاده سازی ERP، تخصیص زمان و منابع کافی برای تیم پیاده سازی است. وجود افرادی که دارای قدرت تصمیم گیری هستند، برای انجام چنین کاری لازم است. این مولفه به خوبی می تواند موفقیت یا شکست هر پیاده سازی ERP را تعیین کند. تصمیم گیرندگان باید نسبت به نیازهای تیم ERP خود حساس و جدی باشند. برای موفقیت پروژه باید زمان و منابع زیادی را به تیم پیاده سازی ERP اختصاص داد.[/vc_column_text][/toggle][toggle color=”Default” title=”8. ارتباطات ضعیف”][vc_column_text]کمبود ارتباطات، به ویژه در میان واحد های شرکت های تجاری، می تواند پیاده سازی ERP را تحت تاثیر قرار دهد. این کمبود را می توان از طریق ایجاد یک طرح ارتباطی برای تمام مراحل پروژه مرتفع کرد. یک تیم کوچک که متشکل از پرسنل تمام واحد ها باشد، (پرسنلی که به احتمال زیاد توسط راهکار مورد نظر تحت تاثیر قرار می گیرند) نیز باید در این راستا در نظر گرفته شود.

با وجود اینکه ما می دانیم که پیاده سازی ERP یک کار چالش برانگیز است. همچنان این سوال باقی خواهد ماند که آیا یک سازمان می تواند با یک ERP شکست خورده دوام آورد؟ ،پاسخ بله است ، حقیقت این است که شکست در اجرای یک سیستم ERP نه تنها به فرایندهای کسب و کار آسیب می زند، بلکه به منابع مالی نیز آسیب خواهد رساند. اما جلوگیری از چنین اتفاقی می تواند (همانطور که در بالا ذکر شد) صورت گیرد. اجتناب از چنین اشتباهاتی، موفقیت ERP را تضمین خواهد کرد، مخصوصا برای افرادی که صبور و مصمم هستند.

تولید شده در واحد تولید محتوای مبنا
مترجم شاهین نوعی
منبع

مقالات مرتبط
بهترین روش پیاده سازی یک سیستم ERP
مزایا و چالش های ERP تحت وب
تفاوت بین ERP ابری و ERP مستقر در محل

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]