مزایا و چالش های ERP تحت وب

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ نویسنده: shahin

نرم افزار ERP تحت وب  چیست؟

رایانش مبتنی بر ابر (همچنین به نام نرم افزار به عنوان یک سرویس یا SaaS) به کاربران امکان دسترسی به برنامه های نرم افزاری ای را می دهد که از طریق منابع پردازش مشترک (مانند پاور پردازش ، حافظه و ذخیره سازی دیسک) اجرا می شوند. این منابع، در مراکز داده ای نگهداری می شوند که مختص میزبانی برنامه های مختلف در سیستم عامل های مختلف هستند.

نرم افزار ERP تحت وب ،  یک نرم افزار خدماتی است که اجازه می دهد تا کاربران به نرم افزار برنامه ریزی منابع (ERP) در اینترنت دسترسی داشته باشند. ERP تحت وب، به طور کلی دارای هزینه های پیش روی بسیار پایین تری است، چرا که منابع پردازش، بجای اینکه به طور کامل خریداری و در محل نگهداری شوند، به طور ماهانه اجاره داده می شوند. ERP تحت وب همچنین به شرکت ها اجازه می دهد تا در هر زمان از هر مکانی به برنامه های کاربردی حیاتی خود دسترسی پیدا کنند.

در حالی که از لحاظ تکنیکی تنها تفاوت بین ERP تحت وب  و ERP در محل، جایی است که در آن نرم افزار به صورت فیزیکی قرار گرفته است، تفاوت های قابل توجه دیگری نیز وجود دارد که در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی و مزایای نرم افزار ERP تحت وب را توضیح می دهیم.

ابر(اینترنت) برای کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB) بسیار ارزشمند است؛ چراکه دسترسی به تمام برنامه های کاربردی را با قیمتی مناسب فراهم می آورد. با استفاده از یک ارائه دهنده مناسب ابری، یک شرکت می تواند به سرعت کارایی نرم افزار کسب و کار خود را دقیقا زمانی که کسب و کار رشد می کند، مورد ارزیابی قرار دهد.

ثابت شده که ERP تحت وب،  هزینه ها را از بسیاری جهات کاهش می دهد. چراکه:

  • از هزینه های پیش رو برای تمام زیرساخت های رایانشی مانند سخت افزار و سرورهای داده، اجتناب می کند.
  • خدمات پشتیبانی فناوری اطلاعات را کاهش می دهد زیرا پشتیبانی از فناوری اطلاعات توسط مرکز داده ارائه می شود.
  • از پرداخت هزینه های ماهانه برای مجوز نرم افزارهای کاربردی(application software licenses) اجتناب می کند.
  • بدلیل این که ارائه دهنده ابری، بروزرسانی و ارتقای نسخه ها را مدیریت می کند،هزینه های نگهداری و حمایت از این برنامه ها کاهش می یابد.

مهمترین مزایای ERP تحت وب، فراتر از صرفه جویی در هزینه هاست و شامل موارد زیر می شود:

  • پرداخت فقط برای منابع رایانش مورد نیاز.
  • نرخ ماهانه ثابت، بنابراین شرکت ها می توانند پول خود را در سایر طرح های تجاری استفاده کنند.
  • بهره گیری سریع تر از برنامه های Cloud ERP ، به علت اینکه نصب سخت افزار و نرم افزار در سرورها یا دستگاه های کاربر مورد نیاز نمی باشد.
  • توانایی تنظیم میزان خدمات ابری، زمانی که رایانش یا ذخیره سازی شرکت به تغییرات مداوم نیاز دارد.
  • آسودگی خاطر از این که داده ها پشتیبان گیری شده اند و یک برنامه بازیابی وجود دارد.
  • دوری از حملات به سرور شرکت، زیرا داده ها در یک محل ذخیره نمی شوند، بلکه در ابر(اینترنت) ذخیره می شوند.
  • دسترسی به سیستم از هر نقطه باعث می شود که یک شرکت بتواند از لحاظ جغرافیایی گسترش یابد زیرا اینترنت در همه جا وجود دارد و نیازی به پیاده سازی سخت افزار و نرم افزار در مکان های دوردست نیست.
  • پیاده سازی سریع: مبنا طیف گسترده ای از راه حل های ERP را ارائه می دهد، این راه حل ها می تواند بسیاری از نیازهای سازمانی را برآورده سازد. انتخاب بین راه حل های و محصولات مختلف با توجه به نیازهای کسب و کار شرکت انجام می شود.
  • تمرکز بر شایستگی های اصلی: سیستم های ERP تحت وب، به شرکت ها در مدیریت موثرتر کارآیی کمک  می کند و به شرکت ها فرصتی برای تمرکز بر نگرانی های دیگر (مربوط به فعالیت های اصلی) می دهد.
  • استفاده از تکنولوژی پیشرفته : کار بر روی وب اجازه می دهد تا سازمان به فناوری های تخصصی و رایانش پیشرفته ، دسترسی پیدا کند.
  • دسترسی ، تحرک و قابلیت استفاده بهبود یافته: برنامه های کاربردی تحت وب در یک محیط باز، که گزینه های دسترسی را افزایش می دهد، کار می کنند.افزایش قابلیت دسترسی، به نوبه خود، باعث افزایش قابلیت استفاده از ERP تحت وب در داخل و خارج از سازمان می شود.
  • اتوماسیون فروش: با توجه به فاصله جغرافیایی بین مشتریان و نمایندگان فروش ، مسائل مربوط به فروش می تواند به طور خودکار بر روی وب انجام شود.

هزینه اشتراک: برای استفاده از ERP تحت وب، شرکت ها باید برای خدمات مورد استفاده، مشترک شوند، تا زمانی که شرکت از خدمات استفاده می کند، هزینه اشتراک به صورت دوره ای پرداخت می شود.
ریسک های امنیتی: با توجه به قابلیت دسترسی بالا به وب، برای بهره گیری از خدمات ابر، خطرات امنیتی نیز افزایش می یابد. مدیریت خط مشی های امنیتی برای ERP تحت وب می تواند یک فرآیند چالش برانگیز و پیچیده باشد.
ریسک عملکرد: در وب، مشتریان و نمایندگان فروش از یکدیگر به صورت جغرافیایی جدا هستند و از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می شوند. خرابی های شبکه و سایر مشکلات اتصال ، می توانند بر روی وب رخ دهند. این به طور مستقیم در عملکرد ERP تحت وب منعکس خواهد شد.
سفارشی سازی و محدودیت های یکپارچه سازی: راه حل های ERP را در بسته هایی با گزینه های سفارشی سازی و یکپارچه سازی محدود ارائه می شوند. این محدودیت ها در سیستم های ERP سنتی وجود ندارد.
حساسیت اطلاعات: بسیاری از شرکت ها اطلاعات و داده های خود را به عنوان مالکیت خصوصی در نظر می گیرند که نمی توانند در خارج از شرکت ذخیره شوند.

در نتیجه راه حل های ERP تحت وب ، به زبان ساده مجموعه ای از برنامه های ERP است که از طریق اتصال به اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد.( معمولا از طریق دسترسی به یک مرورگر).این نرم افزارها معمولا نیازی به نصب در رایانه ندارند و دارای هزینه هایی بر اساس تعداد افراد، تعداد ماه های کاربری، و هزینه های ثابت اند.
اما امروزه علیرغم چالشهای موجود، شرکت هایی که یک راه حل ERP تحت وب را پیاده سازی کرده اند، از مزایای زیادی بهره مند شده اند.

منابع
Techadvisory
Acumatica
تفاوت بین BPM و ERP چیست؟
بهترین پیاده سازی یک سیستم ERP
ERP چیست؟