بهترین نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی در صنایع غذایی چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ نویسنده: نگین مطلبی

مدیران حوزه توزیع با تکیه بر بهترین نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی فرآیندهای پخش شرکت‌ها را بهینه می‌کند. این فرآیندی است که تولیدکننده را مجاب می‌کند بدون درنظرگرفتن تقسیم‌بندی‌ها و بخش‌بندی‌های بازار، کالای تولیدی و محصولات متنوع خود را به تمام بازارهای موجود عرضه کند.

پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی فرآیندی است که طی آن تولیدکنندگان، کالا و خدمات خود را به صورت وسیع به دست مشتریان خود می‌رسانند. همان طور که می دانید مویرگ‌ها رگ‌های کوچکی هستند که وظیفه دارند خون را در بدن توزیع کنند. نرم‌افزار پخش مویرگی نیز با اشاره به همین موضوع نام گرفته است.

نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای امروزی سیستم پخش و توزیع از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت به حساب می‌آید و نرم افزار پخش مویرگی از جمله کلیدی ترین سیستم ها در مراحل توزیع به شمار می‌رود.
مکانیزه کردن سیستم توزیع و پخش از آن رو حائز اهمیت است که بقای کسب وکارها در بازارهای رقابتی، نیازمند توجه به افزایش بهره‌وری منابع کلیدی است. نرم افزار پخش مویرگی به دلیل جایگاه ویژه‌ای که در مدیریت سیستم توزیع دارد می‌تواند آغاز روند تحول در پیشرفت بهره‌وری سازمان‌ها باشد.

مزایای نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

اولین مزیت نرم افزار پخش مویرگی جایگزین کردن فرآیندهای سنتی با سیستم‌های نرم‌افزاری و خودکار است. موارد زیر از دیگر مزایای نرم افزار پخش مویرگی به حساب می‌آید:

  • جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر و به روزتر از بازار
  • پوشش بیشتر بازار برای همه اجزای سبد محصولات
  • ارتباطات موثر با مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی
معیار های نرم افزار فروش و پخش مویرگی
معیار های نرم افزار فروش و پخش مویرگی

ریسک‌های نرم افزار پخش مویرگی در صنایع غذایی چیست؟

هر سیستم نرم‌افزاری در صورت عدم انطباق با تغییرات محیط کسب و کار می‌تواند در نقش یک مانع رشد عمل کند. تغییرات در صنعت نرم‌افزار معمولا به کندی انجام می‌شود ولی در فضای کسب‌وکاری بی‌ثبات و رقابتی امروز، تغییر امکانات نرم‌افزار حیاتی است.

امروزه حوزه توزیع محصولات غذایی تکه تکه شده است. هر شرکت دارای سیستم لجستیک منحصر به فرد خود، سیاست‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات و قوانین دولتی (یا عدم وجود آنها) است. به همین دلیل، شرکت‌کنندگان در سیستم پخش گاهی اوقات در برقراری ارتباط با یکدیگر مشکل دارند.

همانطور که تکنولوژی تکامل یافته است، بهبودهای گسترده‌ای برای مشارکت‌کنندگان در پخش مویرگی برای برقراری ارتباط ایجاد شده است. با این حال، هنوز چالش‌های زیادی در زمینه بستر ارتباطی در نرم افزارهای پخش مویرگی وجود دارد که کل صنعت را آزار می‌دهد.

این باعث اخلال در همه چیز از تولید و توزیع گرفته تا افزایش آلودگی در اثر پسماند می‌شود. اگر همه شرکت‌کنندگان بتوانند با استفاده از یک سیستم فناوری بهینه و پروتکل واحد، روشی برای بهبود ارتباطات در پخش مویرگی بیابند، بسیاری از این مسائل قابل حل است.

اهمیت نرم‌افزار پخش مویرگی در پخش مواد غذایی

اولین کارکردهای نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی این است که تولیدکننده با بهره‌گیری از آن، همه توجه و تمرکز خود را به پخش محصولات معطوف نمی‌کند. چراکه این سیستم به او کمک می‌کند تا بازارهای نهایی را به‌ خوبی شناسایی کند و محصولش را به تمامی آن‌ها ارسال کند.

ایجاد تعادل کامل در کل بازارهای هدف یکی از دستاوردهای بهترین نرم‌افزار پخش مویرگی است. این دستاورد مهم با استفاده از نرم‌افزارهای مویرگی و روش‌های جدید فناورانه موجب شده تا تولیدکننده با صرف هزینه و توان کمتر، کالاها و محصولات را به مراکز توزیع منتقل کند. این سیستم موجب می‌شود تولیدکننده مواد غذایی با بهره‌گیری از تجمیع داده‌ها و اطلاعات مراکز فروش و نیازسنجی از آن‌ها و همچنین اطلاعات موجودی انبارها فرآیند توزیع تسهیل می‌شود.

دقت و شفافیت در نرم‌افزار فروش مویرگی

بدیهی است هر چه اطلاعات حوزه تولید و پخش شفاف‌تر و دقیق‌تر باشد، شرکت تولید‌کننده به سود بهتری از محصولات خود دست پیدا می‌کند. امکان طراحی استراتژی‌های مؤثر و دقیق‌تر برای فروش محصولات شرکت‌های تولیدی مواد غذایی از طریق داده‌ها و اطلاعات نرم‌افزار پخش مویرگی محیا می‌شود.

گردآوری داده‌ از فرآیندهای مختلف اعم از کنترل فروشگاه‌، تعیین میزان موجودی انبار، گردآوری اطلاعات فروش، نیازسنجی بازار و تعیین محبوبیت کالاها در نقاط مختلف، اختصاص تخفیف‌ها و قیمت‌گذاری کالاها و … از این سیستم به دست می‌آیند.

وظایف متعدد و متنوعی در نرم‌افزار پخش مویرگی تعریف شده است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ذخیره‌سازی و انبارداری کالا به‌منظور توزیع و پخش، دریافت سفارش‌ها از مشتریان، تحویل و ارائه کالا به آن‌ها، وصول مطالبات، کنترل و گردآوری اطلاعات بازار و… اشاره کرد.

کارکردهای بهترین نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی در صنایع مواد غذايی

هم‌زمان با رشد جمعیت در جهان، بازارهای مصرف با انبوه کالاهای متنوع به‌ویژه در حوزه غذا و خوراکی پدید آمدند. زمینه‌های کاری متفاوت؛ اما حیاتی مانند تولید مواد غذایی، بسته‌بندی آن‌ها و تعریف سیستمی برای ارسال و تحویل سریع و آسان به مشتری، بخشی از چرخه زنجیره‌ارزش در صنایع غذایی هستند.

تحولات در این صنعت به‌قدری سریع است که امروزه شرکت‌های تولیدی صرفاً با بهره‌گیری از ابزارهای فناورانه و تکنولوژی محور می‌توانند عقب‌افتادگی خود را از بازار تقاضا جبران کنند.

شبکه قدرتمند توزیع و پخش مویرگی در صنعت موادغذایی بهترین و مؤثرترین نتایج را در برداشته به‌طوری‌که موفقیتش در این صنعت، نمونه‌ای عالی و زبانزد برای سایر صنایع تولیدی است. امروزه صنعت پخش مویرگی تنها محدود به شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی نیست و سایر صنایع در حوزه‌های آرایشی و بهداشتی، مبلمان، لوازم‌خانگی، تجهیزات آشپزخانه و… نیز از آن بهره می‌برند.

معیارهایی برای انتخاب بهترین‌ نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی 

استفاده از بهترین نرم‌افزار پخش مویرگی، موجب می‌شود شرکت بتواند با استفاده از داده‌ها و اطلاعات آن به کارآمدی، پویایی و فروش بیشتر دست پیدا کند. نرم‌افزار مویرگی کارآمد با طراحی ساده و کاربرد آسان به ابزاری کاربردی برای همه کاربران سازمانی با هر سطح از دانش فنی تبدیل می‌شود. سیستم‌ پخش مویرگی که قصد انتخاب آن را دارید باید به نیازهای زیر پاسخ دهد:

  • برنامه‌ریزی و ساماندهی فرآیندهای سازمانی حوزه پخش و انبارداری و حسابداری و..
  • قابلیت طبقه‌بندی اطلاعات و داده‌های محصولات، شناسایی مراکز پرفروش و کم‌فروش و تجمیع اطلاعات آن‌ها
  • طبقه‌بندی اطلاعات انبار درزمینه موجودی‌ها، نواقص و کالاهای به اتمام رسیده
  • ارائه گزارش‌های شفاف آماری همراه با نمودارهای گرافیکی
  • قابلیت اجرا بر بستر وب و ويندوز همراه با ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی در سازمان 
  • حذف گردش کاغذ و ثبت دستی اسناد و مدارک
  • همخوانی و یکپارچگی با نرم‌افزارهای حسابداری 

فراموش نکنید که در بین شرکت‌های بهره‌بردار از نرم‌افزارهای مویرگی، شرکتی می‌تواند موفق‌تر باشد که از نرم‌افزارهای پویا
برای تسریع و تسهیل درج سفارش و توزیع کالا استفاده کند.