شرکت-پخش-موفق-و-کیفیت-در-زنجیره-تأمین.1.jpg

شرکت پخش موفق و کیفیت در زنجیره تأمین

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ نویسنده: نگین مطلبی


مدیریت زنجیره تأمین و توزیع عاملی مهم و تأثیرگذار برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در کسب‌وکارها محسوب شود. درواقع این سازمان‌ها نیستند که باهم رقابت می‌کنند، بلکه زنجیره‌های تأمین آن‌ها هستند که برای کسب سهم بیشتری از بازار با یکدیگر در رقابت هستند.

درتعریف مدیریت زنجیره تأمین به فرآیندی یکپارچه گفته می‌شود که به کسب‌وکارهای تولیدی و تجاری کمک می‌کند تا مواداولیه‌ای که برای تولید کالاها یا خدمات نیاز دارند را به‌دست آورده ومحصول نهایی را به مشتری تحویل دهند.

حلقه‌های مدیریت زنجیره تأمین

برای شکل‌دهی یک زنجیره تأمین و مدیریت بهینه آن باید ۵ گام اصلی را در نظر گرفت که عبارت‌اند از:

برنامه‌ریزی

بخش راهبردی زنجیره تأمین برنامه‌ریزی است. شرکت‌ها برای مدیریت منابع خود در جهت پاسخگویی به تقاضای مشتریان به راهبردی نیاز دارند.بخش بزرگی از برنامه‌ریزی مدیریت زنجیره تأمین طراحی دسته‌ای ازمعیارها و ویژگی‌ها برای پایش زنجیره تأمین است تا کارآمد باشدهزینه‌ها را کم کند و کیفیت‌و ارزش بالاتری را برای مشتریان به همراه داشته باشد.

تأمین منابع

پس از برنامه‌ریزی شرکت‌ها باید تأمین‌کنندگان کالاها و خدمات موردنظرشان را انتخاب کنند.به‌این‌ترتیب مدیران زنجیره تأمین فرآیندهای قیمت‌گذاری تحویل و پرداخت را برای تأمین‌کنندگان طراحی کرده و دسته‌ای از معیارها را برای پایش و بهبود روابط با تأمین‌کنندگان طراحی می‌کنند.سپس می‌توانند فرآیندهایی را برای مدیریت انبار کالاهای تولیدشده ایجاد کنندکه شامل دریافت وتأیید ارسال محموله انتقال مواد اولیه به واحدهای تولیدی و تأیید پرداخت به تأمین‌کنندگان باشد.

تولید

در این مرحله فعالیت‌های لازم جهت تولید کنترل کیفی بسته‌بندی و آماده‌سازی جهت ارسال مرسوله را برنامه‌ریزی کنید.سطح کیفیت، خروجی تولید و بهره‌برداری کارگران و کارمندان را اندازه‌گیری کنید.

تدارکات و تحویل

بخشی از‌ زنجیره تأمین که عموماً تدارکات (لجستیک) نامیده می‌شودو در آن سفارش‌های مشتریان دریافت می‌شودانبارها طراحی می‌شودوسایل حمل‌ونقل برای ارسال محصولات به مشتریان انتخاب و یک سیستم صورت‌حساب برای دریافت حساب‌ها تنظیم می‌شود.

قابلیت مرجوع کردن

این بخش یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های زنجیره تأمین است.مسئولین برنامه‌ریزی زنجیره تأمین باید شبکه‌ای منعطف و پاسخگو برای مرجوع کردن محصولات معیوب ایجاد کنند و به مشتریانی که در استفاده از محصول دچار مشکل شده‌اندخدمات پشتیبانی ارائه کنند.

کارکردها و وظایف نرم‌افزار مدیریت زنجیره تأمین

پیاده‌سازی دانش زنجیره تأمین و مدیرت آن‌یکی از مراحل مهم و حیاتی در چرخه تولید و مصرف توسط مصرف‌کننده نهایی یک محصول یا خدمت است. اگر این زنجیره ناقص باشد و به‌طور صحیح مدیریت نشود و آن‌طور که باید این چرخه طی نشود در مراحل ابتدایی کار هرکدام از فرآیندها دچار نقص‌هایی می‌شوند که تولید کلی‌و نهایی را با مشکل روبرو می‌سازد.

اینجاست که علم مدیریت زنجیره تأمین و در کنار آن علم فناوری اطلاعات به کمک می‌آید و با مدیریت صحیح این فرآیند و استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی برای بالا بردن هر چه بیشتر بهره‌وری این چرخه مدیران را یاری می‌رسانداما نکته اینجاست که چگونه باید مدیران را با این علوم آشنا ساخت واین باور را درآن‌ها ایجاد کرد که این علوم راهگشای بسیاری از مشکلات آنان‌دراین فرآیند و در این زنجیره هستند.

ارزش‌افزوده نرم‌افزار مدیریت زنجیره تأمین SCM

شرکت-پخش-موفق-و-کیفیت-در-زنجیره-تأمین.1.jpg
شرکت-پخش-موفق-و-کیفیت-در-زنجیره-تأمین.1.jpg

زنجیره‌های تأمین همه در مورد جریان هستند. به عبارت ساده‌تر، این سیستم همیشه به دنبال زمان کوتاه‌تر بین تولید محصول و تحویل آن به مشتری چشم‌انتظار است. برای رسیدن‌به این هدف باید به متغیرهای زیادی توجه داشت که لازم است با حداکثر کارایی همراه باشد.رعایت این متغیرها به کاهش زمان تحویل محصول کمک می‌کند.
به‌عنوان‌مثال‌کیفیت موادبه‌کاربرده شده برای تولیدمحصول نهایی موردنظر مشتری ازجمله این متغیرهاست که باید ارزیابی و بررسی شود.تنها این موضوع نیست بلکه کارشناسان زنجیره تأمین باید نوسانات تقاضا،موجودی و سازمان را در نظر داشته باشندو همچنین از اهمیت و تأثیرگذاری حمل‌ونقل کالاها و کنترل هزینه‌ها در پایین‌ترین میزان ممکن غافل نباشند.

اهمیت انتقال اطلاعات در زنجیره تامین

در این فرآیندها نباید از اهمیت انتقال اطلاعات غافل شد و باید دقت کرد تا جریان داده‌هادر زنجیره تأمین به‌خوبی اتفاق بیفتدچرا که ارتباط ناقص و ناکافی می‌تواند باعث مشکلات هزینه،پایین بودن سطح خدمات به مشتری و تعاملات نادرست و غیراصولی عرضه‌کننده شود.هرمدیریتی ملزم است تا اطلاعات موجوددر سازمان را تاوایی که لازم است در دسترس قرار دهد و مبتنی بر یک مدیریت دانش اصولی این اطلاعات جریان داشته باشد.چنین رویکردی باعث می‌شود تا مشکلات به‌خوبی شناسایی و بررسی شوند و برای آینده برنامه‌ریزی درستی در نظرگرفته شود.
دستگاه‌های مدیریت زنجیره تأمین همه ابزارها و ویژگی‌های لازم برای تقویت جریان اطلاعات، مواد و محصولات در زنجیره تأمین را در خود گنجانده است. ارزیابی‌ و تحلیل داده به‌تازگی یکی از پرتکرارترین موضوعات در حوزه کسب‌وکارشده است.

ویژگی‌های نرم افزاری scm

درواقع بسیاری از سیستم‌های نرم‌افزاری SCM ویژگی‌هایی دارند که مهم‌ترین آن‌ها پردازش روزانه زنجیره تأمین است تا اطلاعات مفیدی در اختیار تصمیم‌گیرندگان بگذارد.این ویژگی که مبتنی بر داده‌های مشاهده‌پذیر است استراتژی‌های تحلیلی متفاوتی را در اختیار کاربر می‌گذاردتامتناسب با اندازه خروجی و پیچیدگی زنجیره تأمین اقدام کنند.سیستم‌های دیگری هم هستند که چند گام جلوتر پیش می‌روندو ابزارهای پیش‌بینی بسیار کارآمدی را در اختیار مدیران می‌گذارندچشم‌اندازهای تقاضا را به‌صورت واقعی فراهم می‌کند.به یاد داشته باشیدکه یک SCM کارآمد با بخش‌های بسیاری که همراه زنجیره هستند و به‌واسطه کارایی یا ارزش پایین ناشی از افزایش هزینه‌ها تعیین ارزش می‌شود می‌تواند درآمدها را بالا ببرد هزینه‌ها را کم کند و بر خروجی یک شرکت اثر بگذارد.

مدیریت زنجیره تأمین چیست

به عبارتی مدیریت زنجیره تأمین روشی برای هماهنگی بین عملیات لازم از تولید و تحویل محصول خدمات به مشتری‌های یک کسب‌وکار مشخص می‌کند.این‌سیستم بستگی به‌کسب‌وکاری که در آن پیاده می‌شودشامل اقداماتی مثل نظارت‌بر تولیدمحصول وحمل‌ونقل هوایی‌یا دریایی‌و همچنین زمینی تضمین کیفیت کالا و تحویل آن‌ به‌مشتری می‌شود.اگرچه چنین زنجیره‌ای عمر طولانی دارد و نسل‌های مختلفی از آن بهره برده‌اند،بسیاری از شرکت‌ها به‌تازگی متوجه چنین مزیتی به‌عنوان ارزش‌افزوده عملیات خود شده‌اند.